Citat:
Ursprungligen postat av druddio
Det beror på vilka källor man kollar på kollar man i bibeln så är lucifer en fallen ängel som följer satan inte att han i person är satan själv.
Lucifer är en fallen ängel som gud förkastade från himmelen som det står i bibeln det omnäms aldrig att han blev satan när han blev nedkastat eftersom satan redan fanns innan lucifer blev nedkastad.
Vart i bibeln står det att Lucifer följer satan? Du får gärna hänvisa till något kapitel. Som jag själv skriver så omnämns lucifer vid namn bara i Isaiah (som är ett kapitel i bibeln).
Några fler referenser som visar på att Satan och Lucifer är den samma, ifrån ett bibliskt perspektiv. Jag föredrar själv att läsa Bibeln på engelska så därför citerar jag den versionen (KJV). Satan omnämns som Lucifer i Gamla Testamentet och Satan i nya testamentet. I gamla låter det alltså såhär:
"How art thou fallen from heaven, O Lucifer…thou shalt be brought down to hell"
I Nya Testamentet:
"And there was war in heaven…Satan was cast out"
"Satan was cast out into the earth"
Och kanske det tydligaste citatet som visar att de är den samme:
"I beheld Satan as lightning fall from heaven" Vi känner ju även Lucifer som "Light bringer", inte sant?
Och så ett sista bibliskt citat (uppenbarelseboken):
"And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him."