2007-10-07, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Aha, visste inte att det fanns in "Church of Lucifer", kände mest till Church of Satan och temple of Set. Fel av mig.

Men är det inte förresten lite motsägelsefullt av dom flesta satanistiska rörelserna att dom vill att man ska gå med dom och gruppera sig när dom förespråkar extrem individualism?

Och vad har dom egentligen att erbjuda som inte ateismen erbjuder, förutom coolhetsfaktorn för 14-åringar?
Church of Satan och temple of Set är tillängnade satan mer eller mindre inte lucifer och lucifer blev inte satan sen kan jag hålla med om att religioner som Church of Lucifer pratar lite mot sig själva men personligen tycker jag att fler saker stämer med de religionerna än kristendomens bibel de andra religionerna satsar ju mer på frihet än fångenkap som kristendomen.
Citera
2007-10-08, 08:49
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druddio
Church of Satan och temple of Set är tillängnade satan mer eller mindre inte lucifer och lucifer blev inte satan sen kan jag hålla med om att religioner som Church of Lucifer pratar lite mot sig själva men personligen tycker jag att fler saker stämer med de religionerna än kristendomens bibel de andra religionerna satsar ju mer på frihet än fångenkap som kristendomen.

"Lucifer is most frequently another word for Satan."

"That passage, Isaiah 14:12 referred to one of the popular honorific titles of a Babylonian king; however, later interpretations of the text, and the influence of embellishments in works such as Dante's Inferno and Milton's Paradise Lost, led to the common idea in Christian belief that Lucifer was a poetic appellation of Satan."

"Lucifer is sometimes used in Christian theology to refer to Satan, as a result of identifying the fallen "son of the dawn" of Isaiah 14:12 with the "accuser" of other passages in the Old Testament."
Citera
2007-10-08, 10:28
Bannlyst
Det beror på vilka källor man kollar på kollar man i bibeln så är lucifer en fallen ängel som följer satan inte att han i person är satan själv.
Lucifer är en fallen ängel som gud förkastade från himmelen som det står i bibeln det omnäms aldrig att han blev satan när han blev nedkastat eftersom satan redan fanns innan lucifer blev nedkastad.
Citera
2007-10-08, 10:57
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Det beror på vilka källor man kollar på kollar man i bibeln så är lucifer en fallen ängel som följer satan inte att han i person är satan själv.
Lucifer är en fallen ängel som gud förkastade från himmelen som det står i bibeln det omnäms aldrig att han blev satan när han blev nedkastat eftersom satan redan fanns innan lucifer blev nedkastad.

Vart i bibeln står det att Lucifer följer satan? Du får gärna hänvisa till något kapitel. Som jag själv skriver så omnämns lucifer vid namn bara i Isaiah (som är ett kapitel i bibeln).

Några fler referenser som visar på att Satan och Lucifer är den samma, ifrån ett bibliskt perspektiv. Jag föredrar själv att läsa Bibeln på engelska så därför citerar jag den versionen (KJV). Satan omnämns som Lucifer i Gamla Testamentet och Satan i nya testamentet. I gamla låter det alltså såhär:

"How art thou fallen from heaven, O Lucifer…thou shalt be brought down to hell"

I Nya Testamentet:

"And there was war in heaven…Satan was cast out"

"Satan was cast out into the earth"

Och kanske det tydligaste citatet som visar att de är den samme:

"I beheld Satan as lightning fall from heaven"
Vi känner ju även Lucifer som "Light bringer", inte sant?

Och så ett sista bibliskt citat (uppenbarelseboken):

"And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth, and his angels were cast out with him."
Citera
2007-10-08, 13:46
Bannlyst
Han omnäms inte så mycket i bibleln kanske? men han omnämns som Lucem Ferre i latin och det betyder morgonstjärna.
Och det som sägs att han ska ha varit ond så är det i min mening att han ville göra en revulution mot gud så som många människor gjorde revulution mot monarkin på 1500-1900talet så ville han kanske bara få demokrati i himlen med tanke på att gud styr allt enväldigt så kan det vara därför som Lucifer blev nedkastad från himlen pga att han inte ville lyda enväldigt så som det står i bibeln tror jag det va människan skapades av stoft och därför så kunde lucifer inte dyrka människorna som var skapade av stoft när han själv var skapad av något så ädelt som eld och när gud krävde att Lucifer skulle dyrka människan precis som alla hans skapelser så vägrade han detta och blev då nedkstad från himlen till helvetet men detta säger aldrig att han blev satan
Citera
2007-10-08, 14:17
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Han omnäms inte så mycket i bibleln kanske? men han omnämns som Lucem Ferre i latin och det betyder morgonstjärna.
Och det som sägs att han ska ha varit ond så är det i min mening att han ville göra en revulution mot gud så som många människor gjorde revulution mot monarkin på 1500-1900talet så ville han kanske bara få demokrati i himlen med tanke på att gud styr allt enväldigt så kan det vara därför som Lucifer blev nedkastad från himlen pga att han inte ville lyda enväldigt så som det står i bibeln tror jag det va människan skapades av stoft och därför så kunde lucifer inte dyrka människorna som var skapade av stoft när han själv var skapad av något så ädelt som eld och när gud krävde att Lucifer skulle dyrka människan precis som alla hans skapelser så vägrade han detta och blev då nedkstad från himlen till helvetet men detta säger aldrig att han blev satan

Först skrev du att det fanns förankrat i Bibeln att Lucifer blev nedkastad och följde Satan. Nu skriver du att det kanske inte står så mycket om honom i bibeln, hur ska du ha det?

Jag har aldrig sagt att Lucifer blev Satan, utan att det är två olika namn för samma person/väsen enligt hur jag och många andra tolkar skriften.
Citera
2007-10-08, 16:58
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Det där är en enda mening. Helt otroligt.

OnT: Ordet Satan kommer från hebreiskans Ha-Satan, som betyder anklagare eller åklagare. Som ni ser har termen ursprungligen ingenting att göra med någon slags "Djävul", utan är titeln på den ängel som är den himmelska domstolens överåklagare.

Citat:
In Hebrew, the biblical word ha-satan means adversary or obstacle, or even "the prosecutor" (recognizing that God is viewed as the ultimate Judge).]
Citat:
In the book of Job (Iyov), ha-satan is the title, not the proper name, of an angel submitted to God; he is the divine court's chief prosecutor. In Judaism ha-satan does not make evil, rather points out to God the evil inclinations and actions of humankind. In essence ha-satan has no power unless humans do evil things.
Citera
2007-10-08, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Först skrev du att det fanns förankrat i Bibeln att Lucifer blev nedkastad och följde Satan. Nu skriver du att det kanske inte står så mycket om honom i bibeln, hur ska du ha det?

Jag har aldrig sagt att Lucifer blev Satan, utan att det är två olika namn för samma person/väsen enligt hur jag och många andra tolkar skriften.
Jag sa att det kanske inte står så mycket om lucifer osv i biblen men det jag har sagt står med i bibeln men det står inte så mycket om jag säger som så.
Citera
2007-10-08, 18:10
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Jag sa att det kanske inte står så mycket om lucifer osv i biblen men det jag har sagt står med i bibeln men det står inte så mycket om jag säger som så.
Interpunktion! Snälla!

Visa gärna var i bibeln det står något om Lucifer, med korrekt kapitel och vers, tack.
Citera
2007-10-08, 18:12
Medlem
Ad Astras avatar
Den här boken kanske är något för den intresserade: Mörkrets Apostlar: Satanism i äldre tider
Citera
2007-10-08, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Interpunktion! Snälla!

Visa gärna var i bibeln det står något om Lucifer, med korrekt kapitel och vers, tack.
kolla här kanske det finns en del som kan förklara vad jag syftar på http://paranormal.se/topic/lucifer.html
Citera
2007-10-08, 18:35
Medlem
Requiems avatar
Citat:
kolla här kanske det finns en del som kan förklara vad jag syftar på http://paranormal.se/topic/lucifer.html

Så du kan inte hänvisa själv till de ställen där det står i Bibeln? Jag finner nämligen bara ett ställe och där står det inget om detta om att Lucifer följde Satan. Har läst hela bibeln på svenska och engelska och kan inte minnas att jag någonsin stött på något sådant.

Den sida du länkar till säger ju bland annat samma sak som jag:

"Lucifer är bara en myt som människor tagit till sig under medeltiden i sin okunskap om översättningen och som man sedan skrev historier om, till exempel historien om högmodet och revolten mot Gud (som i viss mån härstammar från Jesajas text om Babylons konung) som ledde till Lucifers fall. För den delen, sedan när började Gud ge sina änglar latinska namn? Det finns inget som helst belägg för att änglarna skulle få latinska namn. Alla änglars himmelska namn har tidigare i historien varit hebreiska. Att Satan/Samael skulle vara ett undantag låter inte särskilt trovärdigt."

Alltså var det Satan/ Ha-Satan som kastades ned. Sedan står det även en text i din länk som påstår ungefär samma sak som du, men han nämner inga källor så det finns alltså ingen säker fakta att stödja sig på medan jag åtminstonne refererar till Bibeln, som är en välkänd skrift för de flesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in