2013-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Finns det säkert, hört att bungyjump är rätt kul.
Är för övrigt väldigt glad över min existens, har du något problem med min fråga så läs den inte då.

Och jag har hört att det sker olyckor vid bungyjumps. Jag har inget problem med din fråga, frågan är bara från vilket plats du bemöter frågan. Dvs, bemöter du frågan som troende eller icke-troende?
Citera
2013-07-05, 17:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis, men debatten strandar alltid här eftersom abrahamisterna har konstruerad hitta-på 'argumenten' "outgrundlighet" och "frivilligt tvång".

Citat:
Ursprungligen postat av wander
Tillåt mig att krossa dig ännu en gång, vad är det som är påhittat?

"Outgrundlighet" som ett AKTIVT argument ... och inte bara som "jag vet inte".

"Frivilligt tvång" som ett uttryck för en falsk analogi, en falsk dikotomi och a priori-antagande och cirkel-argumentation.
Citera
2013-07-05, 17:28
Bannlyst
Citat:
Och jag har hört att det sker olyckor vid bungyjumps. Jag har inget problem med din fråga, frågan är bara från vilket plats du bemöter frågan. Dvs, bemöter du frågan som troende eller icke-troende?

Icke troende, då jag vet att med vetenskapliga "bevis" att jordens liv har skapats från mikroskopiska organismer från havet som sedan utvecklats och blivit till den sofistikerade värld som finns idag, rymden är ett mega stort utrymme med gaser, kometer, stjärnor och allt annat som mixtras och blandas som tillslut skapar en bobar planet.

Däremot så är jag väldigt fascinerad av allt möjligt och gillar utforska
och kan någon bevisa att gud finns utan att jag blint ska behöva viga mig mot något jag inte ens är säker på eller om de finns en himmel där allt blir bra och yadyada så tror jag helt enkelt hellre på mig själv och tackar mina föräldrar för min uppkomst och givetvis hela evolutionen som gjorde detta möjligt.
Citera
2013-07-05, 17:35
Medlem
IGrundOchBottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonSemper
Men Gud borde rimligen ha förutspått att ängeln Lucifer skulle bli Satan. Annars är han inte allsmäktig.

Vissa saker väljer han att ej se
Citera
2013-07-05, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamron
Icke troende, då jag vet att med vetenskapliga "bevis" att jordens liv har skapats från mikroskopiska organismer från havet som sedan utvecklats och blivit till den sofistikerade värld som finns idag, rymden är ett mega stort utrymme med gaser, kometer, stjärnor och allt annat som mixtras och blandas som tillslut skapar en bobar planet.

Däremot så är jag väldigt fascinerad av allt möjligt och gillar utforska
och kan någon bevisa att gud finns utan att jag blint ska behöva viga mig mot något jag inte ens är säker på eller om de finns en himmel där allt blir bra och yadyada så tror jag helt enkelt hellre på mig själv och tackar mina föräldrar för min uppkomst och givetvis hela evolutionen som gjorde detta möjligt.

Bra där. Problematiken uppstår dock att tråden handlar inte om Guds existens eller skrifternas äktenhet.

Ämnet handlar om varför Gud skapade satan.

En bättre formulerad fråga hade varit; Hur kommer det sig att Gud skapade Lucifer som i sin tur senare blev satan. (eller) Hur kommer det sig att satan valde att revoltera mot sin skapare)

Detta är med andra ord ett ämne för redan troende. (eller bör iaf vara i korrekt mening)

Men om du däremot som ateist undrar eller frågar om G*ds existens, då är det som du kanske förstår, ett helt annat ämne. För du kan som ateist sitta här och säga "G*d existerar inte" fastän det handlar om något helt annat.

Catch my drift
Senast redigerad av wander 2013-07-05 kl. 17:43.
Citera
2013-07-05, 18:07
Bannlyst
Citat:
Bra där. Problematiken uppstår dock att tråden handlar inte om Guds existens eller skrifternas äktenhet.

Sant, ber om ursäkt där gick lite offtopic
Kom in i det hela såppas att jag tog en liten detour
Citera
2013-07-05, 18:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är värst så du blir OnT dygdig, när det passar dig. Trots att du själv tänjar på premiss-gränserna för denna debatt, när DET passar dig.

Citat:

När kommer du till det?

Citat:
En bättre formulerad fråga hade varit; Hur kommer det sig att Gud skapade Lucifer som i sin tur senare blev satan. (eller) Hur kommer det sig att satan valde att revoltera mot sin skapare)

Belägg för att Lucifer = Satan. Eller kan du helt enkelt inte bibeln?

Citat:
Detta är med andra ord ett ämne för redan troende. (eller bör iaf vara i korrekt mening)

Det finns redan en 'officiell' åsikt om graden av regredierande premiss-kritik; tyvärr brukar det vara abrahamiska propagandister som har svårt för att överblicka detta. För inte att nämne möjligheten för att missbruka detta genom att formulera tråder som har tråd-kriterier som "endast ja-sägare får delta på denna tråd".

Citat:
Men om du däremot som ateist undrar eller frågar om G*ds existens, då är det som du kanske förstår, ett helt annat ämne. För du kan som ateist sitta här och säga "G*d existerar inte" fastän det handlar om något helt annat.

Vilken 'gud'? Den 'gud' du .... trots denna senaste debatt-skenhelighet så dig nödgat till att 'bevisa' genom postulatet i inlägg # 202:

Citat:
Vi vet redan att Islam är falskt.
Citera
2013-07-10, 23:25
Moderator
Humbugs avatar
Spontant känns religion som en bättre plats för spörsmål om Satan

Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> Religion
/Moderator
Citera
2013-09-23, 19:24
Bannlyst
Vilken Satan är den äkta?

Engelska, turkiska, finska eller svenska Satan?

Många i Europa tror på den engelska och kan bli hans mumsbit i mörka helvetet. Sägs att han är ond mot amerikanen The Devil med mera.

Satan i svenska helvetet var en ängel först sägs det innan han av Gud skickades ner. Han kan ställa till det mot oss människor om vi hamnar nära han.

Den turkiska Satan finns till enligt turkarna.

Den finska kallas för Saatana och är Finlands ondaste i finska helvetet.

Ketterer, Djävulen och The Devil är efter i ranking enligt dom.
Citera
2013-09-23, 19:29
Medlem
ninjutsus avatar
Samma skit, olika namn?
Citera
2013-09-23, 19:32
Citat:
Ursprungligen postat av Steel-Garden
Engelska, turkiska, finska eller svenska Satan?

Många i Europa tror på den engelska och kan bli hans mumsbit i mörka helvetet. Sägs att han är ond mot amerikanen The Devil med mera.

Satan i svenska helvetet var en ängel först sägs det innan han av Gud skickades ner. Han kan ställa till det mot oss människor om vi hamnar nära han.

Den turkiska Satan finns till enligt turkarna.

Den finska kallas för Saatana och är Finlands ondaste i finska helvetet.

Ketterer, Djävulen och The Devil är efter i ranking enligt dom.

Den turkiska.

Så, lås tråden.
Citera
2013-09-23, 21:30
Medlem
svart-rullstols avatar
Satan, eller djävulen snarare, är en blandning av många olika hedniska gudar som man gjorde onda för att skrämma människorna till att tro på kristendomen med. Oftast jämställer man satan med Pan, en grekisk naturgud med bockhorn, klövar och lurviga ben.
Frågar du en satanist så har du fyra stycken gudar som är viktigast:
Satan, lucifer, belial och leviathan.
Så vilken som är äkta beror helt på vem du frågar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in