Citat:
Ursprungligen postat av
Bryling
En utmaning: du älskade din mor eller din far när du var liten. Du såg något och älskade det. Kunde du älska något då utan att se det. Kan du älska något nu - utan att se det?
Vilket begrepp, illusion eller idèföreställning det än handlar om så finns den inom dig. Inom dig!
Sök och du finner om du är sann i ditt sökande. Finner du inte så är det inte för dig.
Bäst jag tillägger att jag inte är en gudsbejakare jag bara är sökare som fann, inte gud utan mig själv samt något... högre. I brist på ord. Att söka inom sig är uråldrigt. Meditation är dess moder.
Som vuxen så bekämpar man auktoriteter, som barn älskar man dem som livsguider. Däremellan ligger sanningen. D.v.s något går fel däremmellan.
Visst, jag skrek säkert under den första tiden såfort mamma gick utom synhåll men lärde mig senare av erfarenhet att hon kommer tillbaka= och en grundtrygghet uppstod. Denna trygghetskänsla är en förutsättning för att kärlek skall uppstå öht.
Här menar psykiatrin att något kan gå fel, om barnets skrik nonchaleras, det vanvårdas, dess trygghets el kärleksbehov inte tillgodoses odyl så kommer det senare att skapa ett false-self, fantasier el en inre narcisisstisk* gudsbild som förgäves försöker ge den kärlek som föräldern inte kunde ge.
Så Jesu ord om kvarnstenar runt halsen på den som förleder bort barnen från kärleken är på sin plats här!
Vi kan båda ha rätt här, ser bara saker från olika vinklar, jag mer ifrån en ateistisk sådan.
Men jag kan som du antyder också säga, att det likväl kan skapas en kärleksfull bild i huvudet på barnet, bilden av nåt högre..... eller som jesus säger, jag är vägen sanningen och livet= barnet får en förtröstan och tro på livet.
* djävulsk, för att inte ramla helt ot här😎