2015-09-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis ser du ingen fördel med att vara specifik. Om specifikation och tydlig subkategorisering blev en del av den pådyvlande teismens terminologi skulle ni inte kunne använda svepande generaliseringer och/eller annan semantisk akrobatik.

Mm, att vara svepande kan vara ett skäl, att ställa sig in hos rätt publik kan vara ett annat. Det är därför jag försöker reda ut begreppen, häng med i svängarna. När det gäller djävulens namn tror jag inte att det används så, jag tror att man bara väljer ett namn från smörgåsbordet. Men jag har varit på för få väckelsemöten för att ge bra statistik, därav trådstarten.
Citera
2015-09-16, 11:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate-expert
Man måste tänka sig för vilket ord man använder, och varför, för att vara tydlig. Är alla de här namn på en och samma "person", och varför har han isf flera namn, jag ser ingen fördel med att använda olika förutom att det är språkligt kul. Kärt barn har många namn som man säger, t.ex. alkohol, droger eller penisen.

Är de olika namnen bara symboler för olika delar av mänskliga fel, och finns det konsekvens i bibeln eller valde författarna ibland bara ett namn på måfå? Såhär har jag iaf sett att folk brukar använda namnen:

* Djävulen - Samlingsnamn för ondska, motståndare mot mänskligheten.

* Lucifer - För att påpeka att han var en ängel från början.

* Ormen - Lögnaren i berättelsen om syndafallet, och i NT kallar Jesus fariséerna för huggormsyngel. Moses hängde upp en orm på en påle för att symbolisera korsfästningen. Den som såg på den döda ormen, och alltså övergav sina lögner, skulle få leva.

* Satan - Anklagaren från Job.

---

Blir kanske svårt att reda ut då inte ens de kristna kan skilja mellan Gud, Fadern, Helige Ande och Jesus.
Kan även vara ett smart drag! Du skall själv se vem som är GUD eller Beelzebub i Bibeln och livet.
Om du vill så att säga....
Kan vara ett samarbete eller ett motstånd. Går att skönja båda delarna i detta, kan jag tycka.
Citera
2015-09-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan även vara ett smart drag! Du skall själv se vem som är GUD eller Beelzebub i Bibeln och livet.
Om du vill så att säga....
Kan vara ett samarbete eller ett motstånd. Går att skönja båda delarna i detta, kan jag tycka.

För mig har "smart" drag en tråkig känsla av något ont, men det är bara jag, och visst har du rätt.

PS: Finns det nakenbilder av dig på nätet?
Citera
2015-09-16, 12:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
För mig har "smart" drag en tråkig känsla av något ont, men det är bara jag, och visst har du rätt.

PS: Finns det nakenbilder av dig på nätet?
Nej sådan synder befattar jag mig inte med.
Ja smarta drag har med ondska att göra IBLAND men kan också vara av godo.
Citera
2015-09-16, 22:14
Bannlyst
Citat:
Mm, att vara svepande kan vara ett skäl, att ställa sig in hos rätt publik kan vara ett annat. Det är därför jag försöker reda ut begreppen, häng med i svängarna. När det gäller djävulens namn tror jag inte att det används så, jag tror att man bara väljer ett namn från smörgåsbordet. Men jag har varit på för få väckelsemöten för att ge bra statistik, därav trådstarten.
Att kristna kallar Lucifer för djävulen beror på att de är obildade.
Citera
2015-09-17, 08:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Reda du gärna ut dessa begrepp ... om du kan; det är något jag har efterlyst länge.

Hoppas att din teologi är upp till uppgiften, för det kan bli tämligen doktrinellt krångligt.
Citera
2015-09-17, 09:24
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
Att kristna kallar Lucifer för djävulen beror på att de är obildade.
Ja precis. Tradition går före studium om ämnet för den enskilde församlingsmedlemmen i frågan. Även Jesus kallas för Morgonstjärnan, (Lucifer) i Nya Testamentet (2 Pet 1:19, Upp 22:16). Betänk att namnet eller ordet Lucifer härstammar från Vulgatan, den latinska översättningen och inget som finns på originalspråken och är därför inget bibliskt namn på Den Onde ens om man vill bortse från att det i GT syftas på Nebukadnessar.
Citera
2015-09-17, 10:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja precis. Tradition går före studium om ämnet för den enskilde församlingsmedlemmen i frågan. Även Jesus kallas för Morgonstjärnan, (Lucifer) i Nya Testamentet (2 Pet 1:19, Upp 22:16). Betänk att namnet eller ordet Lucifer härstammar från Vulgatan, den latinska översättningen och inget som finns på originalspråken och är därför inget bibliskt namn på Den Onde ens om man vill bortse från att det i GT syftas på Nebukadnessar.
Nja det omskrivs lite annorlunda i bibeln.

Den ger på hebreiska helel ben-shakhar som betyder Helel, Shachars son.
Shachar eller Shahar är gryningsguden i den Ugaritiska gudavärlden och var dotter till El.
Hon var även gudinna för planeten Venus.
Venus kallas ju för Lucifer av romarna en planet som just ses i gryningen.
Och på den vägen är det.
Citera
2015-09-18, 13:08
Medlem
Är lucifer en riktig varelse?

Enligt www.joyofsatan.org är lucifer en riktig humanoid varelse som blivit missförståd med anledning av att hålla människan som en mental slav (från att evolvera spirituellt), vad tror ni om det? Kopplingarna som görs på hemsidan, är det trovärdigt? Tror ni på att lucifer finns? Från vad Jag läst så går saker och ting skrämmande ihop.
Citera
2015-09-18, 13:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunggrabben
Enligt www.joyofsatan.org är lucifer en riktig humanoid varelse som blivit missförståd med anledning av att hålla människan som en mental slav (från att evolvera spirituellt), vad tror ni om det? Kopplingarna som görs på hemsidan, är det trovärdigt? Tror ni på att lucifer finns? Från vad Jag läst så går saker och ting skrämmande ihop.

Först vill jag ställa frågan: Varför identifierar du Lucifer med Satan?
Citera
2015-09-18, 13:32
Medlem
Nej.

Satan, Lucifer mm mm är en konstruktion av kristendomen som används för att styra folket.
Tror man på Lucifer så har man bara köpt kristendomens lögner och hjärntvätt.
Citera
2015-09-18, 13:34
Medlem
MeanMEs avatar
Lucifer finns ju omnämnd i gamla testamentet så att det är en kristen konstruktion stämmer ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in