Ja visst är det. Det känns som att jag inte har så mycket att komma med. Sorg är en svår sak, ondska är en svår sak. Sedan har du sjukdomar som kan vara oändligt grymma.
Gud är dock med. Han kan hantera din vrede, och han förlåter så att han är med dig när du är redo, och vill ha honom vid din sida. Det är åtminstone min erfarenhet.
Ständiga frågan... För att jag har varit förbannad på Gud, tyckt att han varit orättvis osv, men sedan återfunnit honom, ofta förlikat mig med hans vilja, ibland blivit visad något nytt. Hur vet jag att det inte bara är i mitt huvud? Om det är sant hade det också varit i mitt huvud. Allt kokar ner till "är det sant?"...
Matteus 18:6-7 "Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup. Ve över världen som förför. Förförelser måste komma, men ve den människa genom vilken förförelsen kommer."
Mitt råd till dig är att följa bibeln noggrant för den låter dig se med klarhet vad som är gott och vem som är Satan. Minns väl att Jesus ser igenom dessa illusioner:
Matteus 16:23 "Men Jesus vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort ifrån mig, Satan! Du vill få mig på fall. Vad du tänker är inte Guds tankar utan människotankar.""
Det ligger i varje dygdig mans hjärta att fördriva satan från flocken, ty skärselden skall drabba dem som inte är på sin vakt.
Lukas 13:1-5 "Menar ni att dessa galileer var större syndare än alla andra galileer, eftersom de fick utstå detta? Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under som de. Eller de arton som dödades när tornet i Siloam föll ner över dem, menar ni att de var större syndare än alla andra invånare i Jerusalem? Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, kommer ni alla att gå under på samma sätt."
Salig äro Jesus, judarnas konung, vår frälsare.
Lukas 19:27
"Men dessa mina fiender som inte ville ha mig till kung över sig, för hit dem och hugg ner dem inför mina ögon."
Sant är det sagt, att man kan se ondskan på den frukt trädet bär:
Johannes 5:14
"Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig."
Låt dig inte vilseledas av de oheliga, ty "Han har förblindat deras ögon och förstockat deras hjärtan, så att de inte ser med sina ögon och förstår med sina hjärtan och vänder om och blir botade av mig." Johannes 12:40
Stå ut, himmelriket kommer snart. Endast Jesus är rätt, i ditt hjärta känner du detta.
Det här med gud är en väldigt stor fråga.
När jag var yngre och allt var "bra" då blev man lärd av sina föreldrar enligt den kristna traditionerna.
Man gick till guds hus på söndagar med familjen osv.
Då var jag säker att det finns något positivt som kallas för gud?.
Idag flera år senare ifrågasätter jag gud dagligen, fast att jag ibland ber till han att hjälpa mig i svåra stunder, det är lite dubbelmoral från min sida där, men det är absolut inte lätt och det tar på en psykiskt.
Men nu har jag slutat be till gud om att hjälpa mig.
Jag frågar mig själv dom vanligaste sakerna, varför är det krig, varför dör unga barn ja ni vet dom vanliga frågorna man aldrig kommer få svar på.
I samtal med en präst för några månader sedan (efter en ung släktings bortgång) frågade jag han, varför har vi så mycket skit i våran värld?
Varför dör unga? Varför alla dessa sjukdomar? Varför alla dessa krig som har en dödlig utgång för många?
Han svarar:
Jag såg ut som ett litet frågetecken och ifrågasatte han:
" Hur vet gud när han ska ge och ta? "
Jaha, så det stod i minst 6miljoner judars pannor att dom skulle dö under andra världskriget?
Vilket jävla öde.
Hold up, världens rikaste folk levde under fattiga förhållanden?
Dom flesta judar hade det nog bra skulle jag vilja påstå.
Gud kan inte stoppa allt men endå är han "gud"
Jag är inte arg?
Jag undrar bara.
om gud har sån enorm makt, då kan han väl ingripa och kanske stpopa ett våldtäcktsförsök på ett barn som kommer få men resten av livet, kanske tom kommer att ta livet av sig?
Och så fortsatte våran konversation på liknande sätt 20 minuter till.
Att jag inte bara gav upp igentligen.
Jag tror att gud bara är en "grej" man tror på för att man inte ska känna sig ensam i stora stunder och det har medföljt från kanske medeltiden då folk kanske hade det väldigt svårt?
Men samtidigt tror så mår jag dåligt när jag tänker så.
Om jag ska tro på något då tror jag hellre på satans makt just nu i detta skede.
För det finns fan så mycket mer skit än gott.
Hej!
Det verkar som om du har en egen bibel, så om du har tid kan du ju kolla på följande skriftställen...
I bibeln finns en enkel förklaring till varför människan har det som hon har det...Rom 5:12.
I Upp 12:9,12 står det om grundorsaken till eländet på jorden.
Och Predikaren 8:9 talar om en annan orsak till människors lidande.
Och att olyckor kan drabba oss, utan att det är Guds fel, kan man se i Pred 9:11 där det talas om "tid och oförutsedd händelse".
Finns många fler verser ang detta men det var de här jag kom på nu.
Hej!
Det verkar som om du har en egen bibel, så om du har tid kan du ju kolla på följande skriftställen...
I bibeln finns en enkel förklaring till varför människan har det som hon har det...Rom 5:12.
I Upp 12:9,12 står det om grundorsaken till eländet på jorden.
Och Predikaren 8:9 talar om en annan orsak till människors lidande.
Och att olyckor kan drabba oss, utan att det är Guds fel, kan man se i Pred 9:11 där det talas om "tid och oförutsedd händelse".
Finns många fler verser ang detta men det var de här jag kom på nu.
Det vore hemskt trevligt om du kunde citera dessa fina bibelställen så att man kan läsa dem, snarare än att kasta versnumrena i ansiktet på oss.
Skulle speciellt uppskattas för oss som inte har en NT att bläddra i hemma.
Men enligt din topic står det Gud eller Djävulen, men jag ser inte riktigt var djävulen kommer in i bilden.
Men nu skiter vi i det och går tillbaka till ämnet.
Jag är absolut inte kristen snarere tvärtom.
Men jag har fått höra att gud gav människan fri vilja (mycket lång historia) och sen sket det sig.
Ärkeänglarna skapades av Gud som en form av hjälpande hand utan fri vilja och utan egna tankar. Han skapade även då Lucifer, Morgonstjärnan, en ärkeängel som skulle få samma makt som Gud själv, han skulle få egna tankar och en fri vilja. Det slutade med att Lucifer ofta ifrågasatte Gud och hans handlingar, till en början hade Gud inga svar till varför han gjorde vad han gjorde och gav Lucifer uppgiften att ifrågasätta honom så att han alltid skulle ha en anledning till vad han gjorde.
Lucifer tog denna uppgiften på mycket stort allvar, och ifrågasatte alla Guds handlingar och fick alltid svar på sina frågor. När människan skapades, skapades dessa som slavar till Gud, detta gjorde Lucifer mycket förnärmad då han såg att varelser som var så lika honom själv behandlades som slavar, Lucifer sade till gud att han skulle fria människan och ge dessa fri vilja och egna tankar. Gud ville absolut inte gå med på detta, detta var hans skapelser och de skulle tjäna honom.
Lucifer blev då så rasande att han bestämde sig för att fria människan från Guds grepp. Han samlade ihop en tredjedel av alla änglar och en lång strid började. Han lyckades få Gud att släppa taget om människan och ge dessa sin fria vilja och sina egna tankar. Men fick betala ett högt pris för det, han blev vingklippt och banlyst till helvetet, Lucifer hade även råkat gå och kärat ned sig i en mänsklig kvinna, och för att göra straffet än mer outhärdligt, gav Gud Lucifer tillåtelse att beträda människornas hemvist en gång var 1000år för att finna sin kärlek, men en människa lever inte på långa vägar så länge, och han sökande blev inget annat än ännu mer lidande. Och allt för människans skull.
Men enligt din topic står det Gud eller Djävulen, men jag ser inte riktigt var djävulen kommer in i bilden.
Men jag har fått höra att gud gav människan fri vilja (mycket lång historia) och sen sket det sig.
Ärkeänglarna skapades av Gud som en form av hjälpande hand utan fri vilja och utan egna tankar. Han skapade även då Lucifer, Morgonstjärnan, en ärkeängel som skulle få samma makt som Gud själv, han skulle få egna tankar och en fri vilja. Det slutade med att Lucifer ofta ifrågasatte Gud och hans handlingar, till en början hade Gud inga svar till varför han gjorde vad han gjorde och gav Lucifer uppgiften att ifrågasätta honom så att han alltid skulle ha en anledning till vad han gjorde.
Lucifer tog denna uppgiften på mycket stort allvar, och ifrågasatte alla Guds handlingar och fick alltid svar på sina frågor. När människan skapades, skapades dessa som slavar till Gud, detta gjorde Lucifer mycket förnärmad då han såg att varelser som var så lika honom själv behandlades som slavar, Lucifer sade till gud att han skulle fria människan och ge dessa fri vilja och egna tankar. Gud ville absolut inte gå med på detta, detta var hans skapelser och de skulle tjäna honom.
Lucifer blev då så rasande att han bestämde sig för att fria människan från Guds grepp. Han samlade ihop en tredjedel av alla änglar och en lång strid började. Han lyckades få Gud att släppa taget om människan och ge dessa sin fria vilja och sina egna tankar. Men fick betala ett högt pris för det, han blev vingklippt och banlyst till helvetet, Lucifer hade även råkat gå och kärat ned sig i en mänsklig kvinna, och för att göra straffet än mer outhärdligt, gav Gud Lucifer tillåtelse att beträda människornas hemvist en gång var 1000år för att finna sin kärlek, men en människa lever inte på långa vägar så länge, och han sökande blev inget annat än ännu mer lidande. Och allt för människans skull.
Det där är kristna efterkonstruktioner. Ingenstans i Bibeln står det så om någon ärkeängel vid namn Lucifer som tar upp strid med G-d? De få passager som nämner "lucifer" talar om en babylonsk kung och ingenting annat.
EDIT:
Citat:
Many modern Christians note that the Old Testament itself does not actually contain a literal account of the rebellion and fall of Satan. Isaiah 14 and Ezekiel 28 are directly concerned with the temporal rulers of Babylon and Tyre, rather than a supernatural being; allegorical readings of these and other passages were typical of medieval scholarship but are usually not considered legitimate in modern critical scholarship. Accordingly, in most modern English versions of the Bible (including the NIV, NRSV, NASB and ESV) the proper noun "Lucifer" is not found; the Hebrew word is rendered "day star", "morning star" or something similar.
Revelation 12, meanwhile, is taken as a reference to Christ's triumph over Satan at his crucifixion rather than a description of a pre-historic event. Christians who reject the Lucifer myth generally believe that the origin of evil (theodicy) is unexplained in Scripture.
Liberal Christian scholarship often denies the existence of a literal personal being called "Satan" altogether, rendering the Lucifer myth irrelevant. It is argued that the name Satan itself (Hebrew: שָׂטָן) merely means "adversary" or "accuser", which may be a personification.
Senast redigerad av Ben Avraham 2008-02-06 kl. 08:29.
Ständiga frågan... För att jag har varit förbannad på Gud, tyckt att han varit orättvis osv, men sedan återfunnit honom, ofta förlikat mig med hans vilja, ibland blivit visad något nytt. Hur vet jag att det inte bara är i mitt huvud? Om det är sant hade det också varit i mitt huvud. Allt kokar ner till "är det sant?"...
Allt kokar ner till en rädsla för att bemöta dogman genom att analysera den på djupet medans man utsätter sig själv för andra åsikter. Man är rädd för att sådana studier av t.ex. andra religioner och andra ideologier skall leda en in på dåliga vägar, de som nu följs av ens fiender. Det senare ett resultat av en långvarig "vi och dem" känsla. Man kan också vara rädd att bryta mot något man innerst inne känner att man behöver, t.ex. gemenskapen och tryggheten att tillhöra något. Ingen ifrågasätter gemenskapen ostraffad, det vet man.
Kan förklara vad jag tänkte på när jag skrev topicen.
Om det inte är gud man ska tro på så måste det vara djävulen, standardmässigt?
Ben Avraham: Vad tror judar på? att jesus inte har kommit än?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!