Det här med gud är en väldigt stor fråga.
När jag var yngre och allt var "bra" då blev man lärd av sina föreldrar enligt den kristna traditionerna.
Man gick till guds hus på söndagar med familjen osv.
Då var jag säker att det finns något positivt som kallas för gud?.
Idag flera år senare ifrågasätter jag gud dagligen, fast att jag ibland ber till han att hjälpa mig i svåra stunder, det är lite dubbelmoral från min sida där, men det är absolut inte lätt och det tar på en psykiskt.
Men nu har jag slutat be till gud om att hjälpa mig.
Jag frågar mig själv dom vanligaste sakerna, varför är det krig, varför dör unga barn ja ni vet dom vanliga frågorna man aldrig kommer få svar på.
I samtal med en präst för några månader sedan (efter en ung släktings bortgång) frågade jag han, varför har vi så mycket skit i våran värld?
Varför dör unga? Varför alla dessa sjukdomar? Varför alla dessa krig som har en dödlig utgång för många?
Han svarar:
Citat:
Det är en svår fråga du ställer och jag vet inte om jag kan besvara den fullt ut men jag ska göra ett försök.
Allt detta som händer är människans verk och inte guds.
Gud ger och tar, när stunden är kommen för människan då tar gud den.
När stunden är kommen för människan då ger gud.
Jag såg ut som ett litet frågetecken och ifrågasatte han:
" Hur vet gud när han ska ge och ta? "
Citat:
Det är hur man själv har uppfattat det hela, men jag tror/uppfattar det hela som om allting är inristat i våra pannor, men är osynligt, där står hela våran framtid och vad som kommer hända.
Jaha, så det stod i minst 6miljoner judars pannor att dom skulle dö under andra världskriget?
Vilket jävla öde.
Citat:
Då blev han tyst och kunde inte besvara frågan sedan sa han:
Stunden var antagligen kommer för alla dessa oskyldiga människor och dom har det nog bättre nu än dom svåra förhållanden dom levde i.
Det är människans verk och gud kan inte stoppa allt.
Hold up, världens rikaste folk levde under fattiga förhållanden?
Dom flesta judar hade det nog bra skulle jag vilja påstå.
Gud kan inte stoppa allt men endå är han "gud"
Citat:
Jag förstår din ilska, men gud har sina regler och gränser.
Jag är inte arg?
Jag undrar bara.
om gud har sån enorm makt, då kan han väl ingripa och kanske stpopa ett våldtäcktsförsök på ett barn som kommer få men resten av livet, kanske tom kommer att ta livet av sig?
Citat:
Gud kommer att straffa den personen som har utfört handlingen, han behöver inte bestraffas impulsivt utan detta händer oftast vid lycka och rikedom.
Och så fortsatte våran konversation på liknande sätt 20 minuter till.
Att jag inte bara gav upp igentligen.
Jag tror att gud bara är en "grej" man tror på för att man inte ska känna sig ensam i stora stunder och det har medföljt från kanske medeltiden då folk kanske hade det väldigt svårt?
Men samtidigt tror så mår jag dåligt när jag tänker så.
Om jag ska tro på något då tror jag hellre på satans makt just nu i detta skede.
För det finns fan så mycket mer skit än gott.