2019-03-29, 11:23
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Nja, alla ämnen som avhandlats har ju inte varit smala. "Svensk alkoholpolitik", Jönssonligan m fl ämnen som avhandlats är väl typiskt folkliga och oerhört allmänna? Eller Sune Mangs, han var ju allt annat än smal, he he.

Nej, för all del, men Kalle Lind brukar ju ändå berömma sig av att ta upp de ämnen som ingen annan tar upp. Det var ju för övrigt fint att han hade med sin mor i det senaste avsnittet. Det hedrar honom.
Citera
2019-03-31, 10:21
Medlem
Det känns både plågsamt och pinsamt att lyssna när Kalle Lind och Susanna Kumlien försöker reda ut vilka som gick vart i det Stockholm som rörde sig på 1980-talet.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1246252
Citera
2019-03-31, 14:57
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det känns både plågsamt och pinsamt att lyssna när Kalle Lind och Susanna Kumlien försöker reda ut vilka som gick vart i det Stockholm som rörde sig på 1980-talet.

Jag älskar Snedtänkt och missar aldrig ett avsnitt men just det avsnittet var ett av de svagaste någonsin. Poänglöst.
Citera
2019-04-01, 19:19
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Låter som ett väldigt intressant ämne, spännande å höra om jag kommer uppfatta pinsamheten

I övrigt var senaste avsnittet med Kalle Linds morsa och svensk mentalvård
intressant ur ett lyteskomiskt perspektiv, men hon svalde inte hans lytes-fiskande alltför ofta,
han har förmodligen fått någon form av humor ifrån någon annan släkting...som kanske bodde på ett sådant där boende
Citera
2019-04-01, 20:15
Medlem
Enmansdemos avatar
Lite småjobbigt med någon som sluddrar på grov skånska och dessutom pratar fort
Citera
2019-04-02, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo

I övrigt var senaste avsnittet med Kalle Linds morsa och svensk mentalvård
intressant ur ett lyteskomiskt perspektiv, men hon svalde inte hans lytes-fiskande alltför ofta,
han har förmodligen fått någon form av humor ifrån någon annan släkting...som kanske bodde på ett sådant där boende

Jaha det var hans morsa, det var därför han var så stolt över att ha henne som gäst.
Lyssnade på Thore Skogman-avsnittet nyligen det var ju riktigt bra! gillade gästen och allt.
Citera
2019-04-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, för all del, men Kalle Lind brukar ju ändå berömma sig av att ta upp de ämnen som ingen annan tar upp. Det var ju för övrigt fint att han hade med sin mor i det senaste avsnittet. Det hedrar honom.

Jag tolkar nog den formuleringen lite annorlunda än dig. Nu är det ett underhållningsprogram som inte ska kodifieras och dissekeras i detalj men...

En del av avsnitten handlar om saker som är och alltid har varit smala. En del andra handlar om saker som varit väldigt allmänna, men som i stort sett är bortglömda idag. Hans eget specialintresse är ju gamla underhållningsgubbar, de måste ju varit välkända på 60-talet men bortglömda idag. Samma med Cia Berg som var med härförleden, "alla" såg henne i SVT på 80-talet men idag har hon väl inte synts i rutan på åtminstone 20 år.
Citera
2019-04-02, 09:41
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
En del av avsnitten handlar om saker som är och alltid har varit smala. En del andra handlar om saker som varit väldigt allmänna, men som i stort sett är bortglömda idag.

Ja, och det var ju det jag beklagade inledningsvis. Att Fröding har blivit ett smalt ämne.
Senast redigerad av Kyrpator 2021-07-01 kl. 23:01.
Citera
2019-04-04, 12:38
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Mycket bra avsnitt som släpptes idag, om politiska affärer del 1.
Citera
2019-04-05, 10:54
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är inte fel att analysera, rent principiellt. Tvärtom. Men det kan vara fel att göra det på ett skitnödigt sätt.

Är för övrigt inte "misogyn kvinnohatare" något av en pleonasm?

Jo det är det såklart. Dessutom korkat att kalla saklig kritik för misogyni.

När det gäller analys så är väl problemet med Snedtänkt att det snarare alltid blir väldigt ytligt. Man bara snuddar vid ämnena, alternativt rabblar fakta. Något djupsinne förekommer knappast.
Citera
2019-04-13, 09:10
Medlem
En ganska träffande beskrivning av fenomenet Kalle Lind

Citat:
Du Kalle Lind verkar inte veta vad som är rätt och vad som inte är det. Och det är min mest positiva tolkning av din besserwissenhet. Men jag fruktar att den nakna sanningen är värre, att den lika nakna som sorgliga sanningen är att du inte vågar ta ställning. Trots ditt fullvuxna skägg. Du vill desperat befinna dig på vinnarnas sida men du har inte den blekaste aning om vilken sida som kommer att vinna. Det är därför du velar. Du Kalle Lind saknar den del av skelettet som möjliggör människan att stå upprätt. Det är nog anledningen till att du döljer dig bakom ett skägg.

https://tidningenkulturen.se/arkiv/1...ga-kullerbytor
Citera
2019-04-13, 09:14
Medlem
Upptäckte "snedtänkt" rätt nyligen och har lyssnat igenom hela arkivet och laddar ner allt som kommer. Jag är Åretrunt-joggare och behöver stoff till min mp3 att lyssna på. Har aldrig skrivit ngt till "endast positiv respons" men min känsla för programmet är POSITIV extra allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in