Citat:
Ursprungligen postat av
sk0gen
Själv undrar jag lite vad Linds "grej" egentligen går ut på. Lära sig Myggans nöjeslexikon utantill? Kunna "allt möjligt" om svensk nöjeshistoria utantill men utan ämnesdjup?
Själv hävdar han ju att hela hans liv som vuxen har gått ut på att försöka förstå vad det egentligen var han var med om som barn. Ja, kanske inte vad han var med om personligen, men som han matades med i radio och tv. Det mesta av det han har engagerat sig i handlar dock om sådant som utspelades långt innan han var född.
Hans programförklaring skulle passa bättre på mig, som är betydligt äldre än Lind, och som faktiskt såg och hörde mycket av det där när det var nytt. Det var ju också så att mycket av det äldre materialet var sådant som fortfarande ansågs vara aktuellt på sextiotalet och det tidiga sjuttiotalet. Då spelades ännu Karl-Gerhard och Ernst Rolf i radion, liksom Knäppuppnummer och schlagers från fyrtio- och femtiotal - och inte i specialprogram, utan som inslag i radions vanliga melodiradioskval.
Det är ju en genre i sig, det där, att leta fram gamla grejor som framstår som fullkomligt asbisarra i dag och peka på dem och säga: "Vad dumma och löjliga folk var förr i tiden. Inte kloka och sofistikerade som vi". Det handlar om att plocka lågt hängande frukt och få maximal utdelning av komiska poänger med liten ansträngning. Med det sagt så tycker jag ändå att Kalle Lind sköter det på ett snyggt sätt för det mesta. Det är ju trots allt få saker som han förvränger eller får helt om bakfoten.