2017-03-29, 20:00
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvljus
10-äggen är inte ens roliga längre . Ännu en Pineco.

Inga Lapras eller Totodile heller, och inga shiny Magikarp. Tråkevent.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
mjo att ingen lapras har dykt upp kan jag förstå kanske men den jävla totodile? lika rare då jag inte fångat en enda.. lite tråkigt ju så nu efter eventet lär man väl aldrig nånsin se en.. håller med om att 10km äggen blir man lika besviken varenda gång när en pineco hoppar ut..
Fattar inte varför folk whienar över Lapras, ingen är ju smart nog att köra med den i gym trots att den är bättre än Vaporeon IMO.
Citera
2017-03-29, 22:11
Medlem
kryptonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DressCode99
Jo, en enkel fråga min goda Nirvana :-)

När du, och alla andra också för den delen, pratar IV, är det då max IV eller är det sk "average IV"?

En Magikarp jag möjligen tänkte evolva har CP 150 och max IV är 91,1% (average IV är 74,9%).
Är det att betrakta som något att satsa på eller bör jag chansa på att fånga en med högre IV?
Återigen, är det max eller average som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vet inte om jag missuppfattar dig men jag vet inte riktigt vad du menar, det finns mig veterligen en IV %

Håller med NirvanA.. Det finns bara ett IV.
Alla pokemon har ett "grundvärde" Sedan har den ett individuellt värde på attack, defence, stamina på max 15.
Dvs en perfekt pokemon (100%) har IV på 15 attack, 15 defence, 15 stamina

Appraise ger en hint om det och de appar eller sidor som man kan använda för att räkna ut är mer eller mindre exakta.
Min gissning är att du använder en app eller sida som inte är så bra.. eller så anger du för lite information när du räknar.. eller så är det inte möjligt att räkna ut exakt om du inte gör några power up.

Exempel (använder mig av sidan https://pokemon.gameinfo.io/en/tools/iv-calculator )

Har en Gyarados med CP 2952, HP 154, Dust för power up 7000. Anger bara det på sidan och får svar att möjliga kombinationer på att/def/stam är:
13 15 15 96%
14 11 14 87%
11 15 15 91%
14 10 15 87%

Någon av dessa är det.

Anger även informationen från Appraise och då minskar alternativen till följande kominationer:
13 15 15 96%
11 15 15 91%

Kör jag en power up och sedan räknar igen vet jag förmodligen vilken av de två den verkligen är.
Citera
2017-03-30, 03:16
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aesop.Rock
Majoriteten av pokemon från gen 1 gick också väldigt fort att fånga, det som tar tid är att hitta de
sista. Jag lovar dig, det kommer vara en utmaning att fånga alla.

Okej! Kanske stämmer men har ett helt annat minne av Gen 1. Vet att det tog tid för mig att få ihop till evolves för Poliwag, Nidoran och andra vanliga pokemons. Var ovanligt om man hittade en 2:a eller 3:e evolve ute. Nu har jag 49 ifrån Gen 2. Inte spelat mycket alls utan fångat majoriteten när jag gått fram och tillbaka till mataffären eller tunnelbanan i mitt område. Har ifrån Gen 2 bara evolvat till Lanturn, Blissey, Espeon och Steelix själv.
Senast redigerad av Loveaffair 2017-03-30 kl. 03:59.
Citera
2017-03-30, 03:20
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Har fått ihop 73 st från Johto-dexet dvs guldmedalj, varit ganska lätt får man säga, däremot... de som är rare är faen riktigt RARE, vissa har man aldrig ens sett skymten av dess grundform ens så det lär ta ett tag att catch 'em all, en hel går ju inte att få via tur i äggen heller dessutom....

att hitta nödvändiga evolution items är också en utmaning som heter duga och då ska vi inte en snacka om uknown

Ja, jag upplevde det så pass lätt att jag tappade suget direkt. Men har nu vid tillkomsten av dessa nya och mystiska special items blivit lite nyfiken igen. Vet ju att jag mådde väldigt bra av att gå mina långa promenader och tävla med mig själv så vill gärna få upp intresset igen.
Senast redigerad av Loveaffair 2017-03-30 kl. 03:46.
Citera
2017-03-30, 03:25
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qebui
Vadå, det finns ju mer än 70? Jag är uppe i 71. Mareep till Ampharos och Larvitar till Tyrannitar kommer bli riktigt svårt.

Förstår nu att jag missuppfattat det där med 70 pokemons. Trycker jag på min guldmedalj för Gen 1 så står det inte längre 143/147 utan bara 143 då jag uppnått målet för guld men ändå inte fångat alla. Är samma sak här. Men är det någon som vet hur många fler än 70 det finns? Kan ju inte vara jättelångt ifrån 70 som är gränsen för guldmedalj? Max 30 till skulle jag tippa?
Senast redigerad av Loveaffair 2017-03-30 kl. 03:56.
Citera
2017-03-30, 03:38
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Alldeles för lätt i en storstad*, det är stora regionala skillnader.. vissa pokemons spawnar helt enkelt inte i vissa städer... Exempel på pokemons som spawnar frekvent eller iaf inte är ovanliga i storstäder: houndoor, snubbull, gen2 starters, dunsparce, sunkern, shuckle, slugma.. i småorter och mindre städer kan dessa eller några av dessa räknas in som superrare i stil med gen2s som återfinns i 10km ägg

Sen är te.x swinub, sneasel jättevanliga på nordliga breddgrader men i sydeuropa och LA osv är ispokemons väldigt rare...tvärtom för eld och groundpokemons för samma områden, det är väl bra o dåligt antar jag

Har fångat alla du nämner ovan förutom Sunkern, Slugma och Dunsparce. Alla i mitt bostadsområde när jag varit påväg någonstans. Swinub är som Pidgeys här.

Det som gjort mig besviken är att jag på några enstaka mil hittat 49 och inte ens behövt evolva mer än fyra stycken. Furret, Noctowl, Ledian, Xatu, Azumaril, Skipbloom, Quagsire, Granbul, Ursaring, Octillery och Donphan har alla dykt upp i mitt bostadsområde i Stockholm söderort.

De enda jag behövde evolva till själv var Lanturn, Blissey, Espeonå och Steelix.

Men som någon skrev ovan har jag fått lite nytt hopp nu då det verkar som om jag misstolkat att det bara skulle finnas 70? Någon som vet hur många?
Senast redigerad av Loveaffair 2017-03-30 kl. 04:30.
Citera
2017-03-30, 03:47
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Har fångat alla du nämner ovan förutom sunkern, slugma och dunsparce. Alla i mitt bostadsområde när jag varit påväg någonstans. Swinub är som pidgeys här.

Det som gjort mig besviken är att jag på några enstaka mil hittat 49/70 och inte ens behövt evolva mer än två stycken. Furret, Noctowl, Ledian, Xatu, Azumaril, Skipbloom, Quagsire, Granbul, Ursaring, Octillery och Donphan har alla dykt upp i mitt bostadsområde i Stockholms söderförort.

De enda jag behövt evolva till själv är Lanturn, Blissey och Steelix.

Men som någon skrev ovan har jag fått lite nytt hopp nu då det verkar som om jag misstolkat och det finns fler än 70?
Ja det finns såklart fler än 70, 70 betyder bara guldmedalj, precis som 100 renderade i guldmedalj från gen1.
Citera
2017-03-30, 07:32
Medlem
Etrades avatar
Dags att summera eventet då!

Nya i dexet:
Totodile (1 st), Qwilfish (3 st)

Shiny Magikarp:
0 st

.. Men jag lyckades fånga 2 st riktigt bra Magikarp i alla fall!
En med CP184, IV91%
En med CP172, IV89%
Totalt 807 Magikarp candy dessutom.

Jag har inte lyckats hitta någon bra CP-calculator på nätet men jag antar att min bästa Magikarp kanske kommer komma ut som en CP2700 Gyarados..?

Nu tror och hoppas jag också att alla andra pokemons kommer finnas som shiny inom en ganska snart framtid, så från och med nu kommer jag "save you candies".
Och då menar jag att ha candy-täckning för en full evolve av varje pokemon. Alltid ha minst 50 st Growlithe-candy, alltid ha minst 125 Bellsprout-candy osv. (Undantag för Pidgey, Weedle osv för det vet man ju att man skramlar ihop till tillräckligt på bara någon dag).
För jag vill inte stöta på t.ex en shiny Koffing och sitta med 5 candies totalt, för då kan det dröja några månader innan man kan evolva fram sin shiny Weezing. Inte kul hehe.

Att eventet är över är ju bara tråkigt av den anledningen att chansen att springa på en shiny Magikarp minskas rejält.
Totodile existerade ju knappt ändå trots eventet.
För att springa på 5 Natu och 5 Spinarak är ju samma sak som att springa på 5 Goldeen och 5 Stary. Same same..
Citera
2017-03-30, 07:50
Medlem
Weebls avatar
Ja, märkligt med totodiles det här eventet. Noll fångade för mig...

De som det fanns riktigt ovanligt mycket av var Squirtle och Mantine, fångade ca 30 Squirtles och 8 Mantines innan jag slutade bry mig.
Citera
2017-03-30, 08:32
Medlem
Ferdawoons avatar
Nu har jag missat en massa sidor här i tråden men, har sett ett gäng röda Gyarados på gymmen, är dessa något från Eventet eller vadan detta?
Citera
2017-03-30, 08:46
Medlem
kryptonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdawoon
Nu har jag missat en massa sidor här i tråden men, har sett ett gäng röda Gyarados på gymmen, är dessa något från Eventet eller vadan detta?

Niantec har släppt shiny magikarps, dvs du kan fånga en magikarp som är gul istället för orange.
Utvecklar du en sådan blir det en röd Gyarados.

Är inget speciellt med dem förutom färgen.

Det är inget tillfälligt under eventet
Citera
2017-03-30, 10:08
Medlem
Uppe i 226 Pokemon nu. Men nu börjar det kännas brutalt segt.

Inte hittat en enda Larvitar i Sverige. Hittade en på semester utomlands. Fått 2st från ägg. Har ni hittat några? isf var? Bor i Stockholm.
Senast redigerad av GCAE 2017-03-30 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in