Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-02, 20:33
  #1081
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Det har det verkligen att göra. Man ifrågasätter ordningen eller får "negativa saker" att komma upp till ytan till den grad att saker o ting kan förändras, hotas. Det har allt med makt att göra, och all form av anspråk på hur världen är, hur den bör vara och vad som kan tänkas vara fel är också ett anspråk på makt.


Öhh, nej? Förutom ditt ohederliga ad hominem-argument så var ju frågan varför det är oacceptabelt i en demokrati att avslöja identiteter, något som granskande organ som media sysslar med inte regeringen eller staten, och inte varför det är oacceptabelt att lönnmörda människor.
Det var inget ad-hominem-argument från min sida. Den meningen hade inte med mitt övriga svar att göra utan var en kort liten redogörelse jag tyckte jag kunde ge dig eftersom du uppenbarligen saknar erfarenhet av, eller möjligen förståelse för, hur samhällen kan bete sig. Vilket är aningen märkligt med tanke på alla argumentations-termer du snobbar med.

Och om du inte förstår vikten av att privatpersoner i en demokrati - likt Jöberger eller vilken vänster- höger- mitt- eller opolitisk aktivist som helst - ska ha en rätt att förbli anonyma så länge de inte bryter mot några lagar; då får du verkligen ta och fundera på.

Och ja: detta inlägg kan ses som ett enda långt ad-hominem-argument! Och ett välbehövligt sådant!
Citera
2015-09-02, 20:34
  #1082
Medlem
Joe Blows avatar
Skrämmande många reagerar helt irrationellt på denna affär. Det förefaller som om många svenskar lider svårt av ett förvridet norrmalmstorgssyndrom. Man är så rädd och panikslagen över ett påstått nazist/rasisthot som media och politiker har trummat upp att man lierar sig med de journalister som delger dom grovt fabricerade propagandanyheter. Man reagerar inte ens på att man spottar och pissar på en gammal kvinna som inte gjort något annat än utnyttjat sin yttrandefrihet. Eftersom hon hållit sig anonym är det inte henne personligen många håller med utan man delar hennes idéer. JC är inte boven. Det är hennes uppfattningar som Bonnierkoncernen vill krossa och tysta. Man lyfter fram att hon sagt sig upplevt diverse tveksamma sjukdomar för att få henne att framstå som bidragsparasit. I vanliga fall ömmar vänsterns blödande hjärtan för dessa fall men inte denna gång. Nu är det så skamligt att det passerat alla gränser.
Citera
2015-09-02, 20:36
  #1083
Medlem
Mikeyjamess avatar
Adam Tensta twittrar sin förtjusning. Uthängning är hans melodi det.
Citera
2015-09-02, 20:37
  #1084
Avstängd
terminatorarnolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Du är alldeles för intresserad av mig som person, min högutbildade vän. Jag ser inte riktigt hur ditt intresse för mig, hur smickrande det än är, ska föra diskussionen i den här tråden vidare.

Jag har förövrigt jobb.
Vad jobbar du med?
Citera
2015-09-02, 20:38
  #1085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Du har uppenbart inte koll och förväxlar saker. Yttrandefrihet är inte samma sak som automatisk rätt att vara anonym. Det är två helt olika saker.

Vilka skulle det vara som inte har yttrandefrihet? Tanten i fråga har ju haft precis HUR mycket yttrandefrihet som helst! Så mycket att hon blivit populär, och stor och smått känd inom högerextrema kretsar. Därefter har det blivit intressant att ta reda på vem som gömmer sig bakom pseudonymen för att förstå varifrån alla tokigheter kommer. Hennes yttrandefrihet försvinner inte det minsta för att vi vet vem den tokiga rassetanten är.

Åter igen, det är bara rassar, islamister och liknande som kräver anonymitet och inte vågar stå för sina åsikter. Det är så symptomatiskt att det bara är att dra på munnen åt det.

Det ligger i yttrandefrihetens natur att samtidigt ha rätt att yttra sina åsikter anonymt, av en enkel anledning:

Du riskerar bestraffning och repressalier av olika slag om du öppet står för dina åsikter. I en renodlad diktatur är det rättsstaten själv som delar ut straffet. I dagens Sverige, om man bortser från lagen om hets mot folkgrupp då rättsstaten faktiskt beivrar åsikts- och yttrandebrott, så ligger bestraffningen mer i sociala sammanhang. Du riskerar bland annat att bli av med jobb och vänner, bli socialt utfryst, eller utsatt för fysiskt våld.

Frågan är snarare: varför skulle man inte få uttrycka sina åsikter anonymt?
Citera
2015-09-02, 20:38
  #1086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Skrämmande många reagerar helt irrationellt på denna affär. Det förefaller som om många svenskar lider svårt av ett förvridet norrmalmstorgssyndrom. Man är så rädd och panikslagen över ett påstått nazist/rasisthot som media och politiker har trummat upp att man lierar sig med de journalister som delger dom grovt fabricerade propagandanyheter. Man reagerar inte ens på att man spottar och pissar på en gammal kvinna som inte gjort något annat än utnyttjat sin yttrandefrihet. Eftersom hon hållit sig anonym är det inte henne personligen många håller med utan man delar hennes idéer. JC är inte boven. Det är hennes uppfattningar som Bonnierkoncernen vill krossa och tysta. Man lyfter fram att hon sagt sig upplevt diverse tveksamma sjukdomar för att få henne att framstå som bidragsparasit. I vanliga fall ömmar vänsterns blödande hjärtan för dessa fall men inte denna gång. Nu är det så skamligt att det passerat alla gränser.


I vanliga fall hatar SD slöddret bidragsparasiter men inte denna gång. Konstigt som fan.
Citera
2015-09-02, 20:38
  #1087
Medlem
hvita.nhegrers avatar
"JC är en hatisk makthavare":
Citat:
Jag tycker fruktansvärt synd om Barbro Jöberger. Det är uppenbart att hon är en människa som mått - och kanske fortfarande mår - väldigt dåligt. Det måste också vara tungt att bära så mycket hat mot andra människor inom sig.

Ändå tycker jag det var både rätt och oundvikligt att avslöja Julia Caesars identitet. Julia Caesar var inte den lilla människans röst mot en korrupt elit och överhet. Julia Ceasar var en makthavare. Hon utnyttjade sin makt till att sprida hat mot andra människor och mot befolkningsgrupper från olika håll i världen. Med makt följer ansvar och Barbro Jöberger får nu ta offentligt ansvar för det hon sagt och gjort.
http://ulfbjereld.blogspot.com/2015/...a-caesars.html
Citera
2015-09-02, 20:40
  #1088
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Adam Tensta twittrar sin förtjusning. Uthängning är hans melodi det.



Super, vilken skillnad gör det ?
Citera
2015-09-02, 20:41
  #1089
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
I vanliga fall hatar SD slöddret bidragsparasiter men inte denna gång. Konstigt som fan.
Men lugn nu. Menar du att det finns dom som gillar bidragsparasiter? Trodde ingen gillade såna jag? Men om SD är det parti som gillar dom minst så har jag nog hamnat rätt.
__________________
Senast redigerad av Thure10 2015-09-02 kl. 20:46.
Citera
2015-09-02, 20:42
  #1090
Medlem
Är det enda uttalade motivet till uthängningen denna

Citat:
att kunna möta sina motståndare ansikte mot ansikte är en förutsättning för ett rimligt samtal.

Jag har då inte sett något annat och det är ett beklämmande dåligt svepskäl.

För vad är ett rimligt samtal? Rimligen ett samtal där båda parter gör sig förstådda.

Och det har ingenting med identiteten på debattören att göra, absolut ingenting.
Citera
2015-09-02, 20:42
  #1091
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det var inget ad-hominem-argument från min sida. Den meningen hade inte med mitt övriga svar att göra utan var en kort liten redogörelse jag tyckte jag kunde ge dig eftersom du uppenbarligen saknar erfarenhet av, eller möjligen förståelse för, hur samhällen kan bete sig. Vilket är aningen märkligt med tanke på alla argumentations- termer du snobbar med.

Och om du inte förstår vikten av att privatpersoner i en demokrati - likt Jöberger eller vilken vänster- höger- mitt- eller opolitisk aktivist som helst - ska ha en rätt att förbli anonyma så länge de inte bryter mot några lagar; då får du verkligen ta och fundera på.

Och ja: detta inlägg kan ses som ett enda långt ad-hominem-argument! Och ett välbehövligt sådant!

Vad är en opolitisk aktivist för något?
Aktivism brukar ju vara att bedriva politik...

Jag vet mycket väl hur samhällen kan bete sig men varför skulle det vara ett argument för att förbjuda att få sprida information om människor som försöker bilda opinion och utöva makt på en offentlig arena? Det vore en inskränkning av yttrandefriheten att göra det, vilket du är medveten om.

Gör det istället laissez faire så mycket som möjligt. Information wants to be free, eller vad man brukar säga.
Citera
2015-09-02, 20:43
  #1092
Medlem
Doodis avatar
Vet inte huruvida det är enligt reglerna att göra reklam för en annan tråd, men eftersom det tog så lång tid för modsen att godkänna tråden så känner jag att det behövs lite reklam för att ge tråden en ärlig chans. Det kan givetvis bara vara jag som tycker att vi borde stödja Julia Caesar på ett lite mer kraftfullt sätt.

(FB) Stödkampanj för "Julia Caesar" - Skicka ett vykort för att visa ditt stöd!

Gå in här och säg vad ni anser om initiativet. Jag kommer att skicka ett stödbrev till henne imorgon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback