2015-09-02, 20:44
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det ligger i yttrandefrihetens natur att samtidigt ha rätt att yttra sina åsikter anonymt, av en enkel anledning:

Det ligger i yttrandefrihetens natur att begränsa yttrandefriheten? Intressant.

Då är det ju motiverat med en HMF-lagstiftning då HMF faktiskt kan leda till att människor känner sig utsatta och marginaliserade, till den grad att de faktiskt inte vill ta del av debatten av att de mår så dåligt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
I vanliga fall hatar SD slöddret bidragsparasiter men inte denna gång. Konstigt som fan.
SD vill rädda välfärden, moderaterna vill krossa den, vänstern vill omedvetet förstöra den, så nej SD pissar inte på sjuka och gamla tvärtom gör du det.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Ställer mig kritisk till Expressens val av uthängning av JC. Det är en människa som verkar lida av diverse sjukdomar av det psykosomatiska slaget och uppenbarligen inte är i full mental balans. Hennes redogörelse för de "trakasserier" hon blivit utsatt för stärker den bilden för mig. Antagligen skulle berörda journalister beskriva händelseförloppet på ett helt annat sätt, men jag tvekar inte på att det är så hon har upplevt situationen. För de flesta i allmänheten som inte följer alternativ media är hon nog dessutom okänd sen tidigare, så det där med allmänintresset känns som ett svagt argument.

Nej, Expressen har nog begått journalistiskt övertramp ännu en gång. Har man fel värdegrund verkar det mesta vara tillåtet...
Citera
2015-09-02, 20:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
På vilket sätt begränsas yttrandefriheten av anonymitet?
Citera
2015-09-02, 20:46
Medlem
Igår och idag har jag lärt mig av gammelmedia och FB att det finns en person som kallar sig för Julia Caesar och som skriver ned sån't som de flesta människor tänker emellanåt. I alla fall tycks det mig så efter de citat som Expressen radade upp. Sedan verkar det som om Liza Marklund även tillhör skaran av
elöverkänsliga. (Med tanke på Åsa Romsons förståelse för dylik åkomma - är de kompisar?)
Sedan uppstod en tanke: Existerar strukturell rasism i andra kulturer eller är det enbart en svensk åkomma?
Citera
2015-09-02, 20:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nej, det sa jag inte. Jag sa att om man vill utöva makt, vill påverka samhället och debatten och dessutom gör det, är det varken konstigt eller fel att granska den personen -- det innebär inte att det är en nödvändighet att den personen avslöjas. Jag hade liksom inte brytt mig om de inte hade avslöjat henne. Dessutom så har jag hela tiden varit tydlig med att det handlar om opinionsbildare, en enskild individ som röstar utgör i princip ingen mak. Den personen utövar inte mer makt än någon annan då denne har bara en röst, således finns det ju inget större maktutövande att tala om. Om du inte visste så är val en kollektiv process, en röst hit och en röst dit gör ingen skillnad. Individen är därmed obetydlig, det kan man inte säga om människor som är opinionsledare.

Edit: Med det sagt så är jag ingen motståndare till att man tar bort valhemligheten, men för mig spelar dess existens ingen roll.
Röstar man så utövar man makt.
Citera
2015-09-02, 20:47
Medlem
Barbro Jöberger bor på Torggatan 4 i Vaxholm.
Det vill nog hon, som själv publicerar personuppgifter i sina krönikor, att AFA ska veta.
Citera
2015-09-02, 20:48
Medlem
Citat:

Då är det ju motiverat med en HMF-lagstiftning då HMF faktiskt kan leda till att människor känner sig utsatta och marginaliserade, till den grad att de faktiskt inte vill ta del av debatten av att de mår så dåligt.

Öh, "okej". Om någon mår dåligt av min åsikt kan jag bara beklaga. Hans rätt att yttra sig har jag inte rubbat en millimeter.
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
På vilket sätt begränsas yttrandefriheten av anonymitet?

Tja, om det är förbjudet att yttra sig om någons identitet så är det en begränsning.
Citera
Medlem
FWIWs avatar
Det säger mycket om hur desperata MSM är när en av Sveriges största kvällstidningar tycker det är berättigat att offentligt förnedra och smutskasta en sjuk 70-årig kvinna som bor i skogen.

Respekt får man genom att behandla oliktänkande med värdighet, inte genom att använda sina journalistiska muskler för att hämnas på en pensionär med andra åsikter. Samtidigt kan man nog inte förvänta sig annat av en tidning som inte har kapacitet att publicera annat än kommersiellt nonsens.
Citera
2015-09-02, 20:51
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Tja, om det är förbjudet att yttra sig om någons identitet så är det en begränsning.

Så om jag tar reda på din identitet här på forumet så tycker du att det är helt okej att jag publicerar det?

(Naturligtvis inte här, eftersom det är emot flashbacks regler.)
Citera
2015-09-02, 20:51
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Röstar man så utövar man makt.

Ja, lika mycket makt som alla andra som röstar. Där har ju folk lika mycket makt och utövar lika mycket makt, förutsatt att de har rösträtt förstås. Opinionsbildare med rätt kanaler kan utöva betydligt mer makt än en person som röstar i ett val. Det är givetvis, i demokratisk mening, att man dödar en opinionsledare som försöker sprida information om sin ideologi än att döda en enskild person som röstar på en viss sorts ideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in