2015-09-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Klart man kan. Julia Caesar gjorde just det. Vore kul om hon själv ärligt förklarade varför hon gjorde det.
Jag tycker det är orimligt att man ska få hänga ut personer till höger och vänster om dom inte själva gått med på det.

Varför tycker du synd om Orrenius han är ett svin som dessutom lagt ut sitt eget nummer otaliga gånger.
Han är garanterat medveten om konsekvenserna för det han han sysslar med och han verkar ju inte direkt orolig över det. Trakasserar man människor så lär det väl slå tillbaka någon gång.
Men nästa gång han smyger runt en sommarstuga så kanske han hittar mer än en kvinna i 70 års åldern och då blir det inte riktigt lika roligt för honom längre.
Citera
2015-09-15, 18:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ok, du tror alltså att en av Sveriges mest välrenommerade journalister drog till Öland för att "störa"? Jösses!

Han drog iväg för att han gett sig den på att få till en intervju. Och brydde sig då inte om ifall någon blev störd eller kände sig hotad.

Men jodå, jag tror också att ärendet kommer att skrivas av. Men det är p g a bevisläget och inte p g a att journalisten betedde sig korrekt och inom lagens ramar.
Citera
2015-09-15, 18:36
Medlem
Fickludds avatar
På tal om anonyma skribenter: Hur många journalister/översättare kan ni namnge på TT? Vem skriver DN's anonyma ledare som bara undertecknas med en avpersonifierad email-adress?

Då är det ok att vara anonym?
Citera
2015-09-15, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Varför tycker du synd om Orrenius han är ett svin som dessutom lagt ut sitt eget nummer otaliga gånger.
Han är garanterat medveten om konsekvenserna för det han han sysslar med och han verkar ju inte direkt orolig över det. Trakasserar man människor så lär det väl slå tillbaka någon gång.
Men nästa gång han smyger runt en sommarstuga så kanske han hittar mer än en kvinna i 70 års åldern och då blir det inte riktigt lika roligt för honom längre.

Jag tycker inte synd om. Men jag tycker inte man ska få lov att hänga ut någon utan att ha fått tillåtelse.
Expressen gjorde fel
Julia Caesar gjorde fel.

Möjligt att journalisten är ett svin men gjorde knappast fel eftersom han knappast visste att tanten var så nojig att hon inte tålde någon form av kontakt. Han har ju faktiskt inte hängt ut henne.

Och det verkar ju faktiskt som om många ledande sverigedemokrater tycker att journalisterna kontaktar dem med schyssta medel.
Citera
2015-09-15, 20:16
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
På tal om anonyma skribenter: Hur många journalister/översättare kan ni namnge på TT? Vem skriver DN's anonyma ledare som bara undertecknas med en avpersonifierad email-adress?

"Ledarsidan är i svensk press traditionellt på sidan två, eller en annan sida med framträdande placering i tidningen. En ledare kan vara osignerad, i vilket fall den anses representera hela tidningens hållning, eller signerad (till exempel i krönikeform), i vilket den ofta uppfattas som representativ främst för skribentens åsikter."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ledarsida

Så ligger det till med det. Frågor?
Citera
2015-09-15, 20:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Till skillnad från vilket annat regelverk? Det är enorm skillnad på att ha juridiskt korrekt, att få rätt och att få folk att tycka att man gjort rätt. Du behöver inte spekulera heller - det är bara att kika på dom. Det går snabbt.

Mm, det var lite sådant jag ville belysa.
Citera
2015-09-15, 20:31
Medlem
Citat:

Ja det är det. För en ledare är skrivet utifrån tidningens politiska färg, inte utifrån en enskild persons åsikt.
Citera
2015-09-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
http://www.marikaformgren.se/#post80
Det där är en partsinlaga från en person som ljuger och förvränger. Som skriver lögner om att JC skulle vara förföljd och trakasserad.
Citera
2015-09-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det där är en partsinlaga från en person som ljuger och förvränger. Som skriver lögner om att JC skulle vara förföljd och trakasserad.

Alltså. Jag har haft snutnoja. Den var helt verklig och var nära att ge förödande konsekvenser. Det räcker inte att påstå att jag hade fel, jag var övertygad om att jag var förföljd i alla lägen. Nu hade jag inte precis svagt hjärta så det hade jag nog klarat, men att köra ryckigt, flera varv i rondeller och mot rödljus för att se om bilen bakom gjorde likadant, det kunde slutat illa.
Nu vet jag att det var bara ibland som polisen hade koll på mig. Men jag vet ännu inte när dom hade det och när dom inte hade det.
Därför tror jag det är rimligt att Julia Caesar kunde dött av chock när någon ringde på, journalist, brevbärare eller inkassoföretag. Så även om hon objektivt inte var förföljd och trakasasserad så var det högst verkligt för henne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C...st%C3%A4llning
Citera
2015-09-15, 21:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Under årens lopp har ett par anställda på TT försökt få en intervju med mig. Men båda två hade så märklig approach och ställde så underliga - näst intill bisarra - frågor att jag nöjde mig med att skicka några stela, formella uttalanden som inte kunde förvanskas eller misstolkas. Naturligtvis blev de aldrig publicerade.

Har funderat en del över om resten av TT-besättningen är likadan.
Citera
2015-09-15, 21:19
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Alltså. Jag har haft snutnoja. Den var helt verklig och var nära att ge förödande konsekvenser. Det räcker inte att påstå att jag hade fel, jag var övertygad om att jag var förföljd i alla lägen. Nu hade jag inte precis svagt hjärta så det hade jag nog klarat, men att köra ryckigt, flera varv i rondeller och mot rödljus för att se om bilen bakom gjorde likadant, det kunde slutat illa.
Nu vet jag att det var bara ibland som polisen hade koll på mig. Men jag vet ännu inte när dom hade det och när dom inte hade det.
Därför tror jag det är rimligt att Julia Caesar kunde dött av chock när någon ringde på, journalist, brevbärare eller inkassoföretag. Så även om hon objektivt inte var förföljd och trakasasserad så var det högst verkligt för henne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vanf%C...st%C3%A4llning
Vad tror du var Orrenius skäl att ta med en extra man till JC's stuga?
Sannolikheten att hon skulle posera för porträtt måste han ju ha insett var låg.
Citera
2015-09-15, 21:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Om en tidning verkligen vill ha en intervju så beter man sig inte alls som Orrenius med fotograf gjorde.

För den som kan branschen så står det bortom allt tvivel att de åkte dit för att provocera tanten till att säga eller göra nåt dumt och fotografera och spela in det för att sedan kunna slå upp det stort under en rubrik av typen "Rasist-bloggare angrep vår reporter"

Det är ett ganska solklart fall av provokation och trakasseri.

(Notera: jag är varken ett fan av SD eller tanten. Däremot har jag en del erfarenhet av hur dagstidningarna jobba.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in