Citat:
Ursprungligen postat av
Dofterna
Journalister måste få söka intervjuer annars hamnar vi i en jävligt farlig situation. Finns inte en chans att Orren fälls.
Eh, vanlig straffrätt gäller även för journalister. Mattsson är exempelvis dömd för vapenbrott. Domstolen köpte inte hans idiotiska resonemang om journalistiskt uppsåt. Men det är inte säkert att journalisternas beteende uppnår kravet på ofredande.
Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).
"Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Dessa slags ofredande kallas även realinjurier. Den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. En person som genom att spela hög musik stör sina grannar ofredar dem från och med den tidpunkt då grannarna talat om för denne att det är störande."
Sedan är det inte säkert att journalisterna erkänner att de märkte att JC stördes av deras ofredanden, men jag menar att kontexten är sådan att domstolen kommer att hålla med om att journalisterna var ute just efter att störa.
Tidningen Journalistens sätt att söka en intervju med Wolodarski och filma detta gränsar enligt min mening till ofredande, och jag antar att man avbröt när man kände att man hamnat på den gränsen.
https://www.youtube.com/watch?v=lQIVu952628