2015-09-02, 11:10
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Enda skillnaden mellan tidningars källor och anonyma internetskribenter är att de senare valt att skippa mellanhanden media för att föra ut sitt budskap.

Opinionsbildare är ju inte samma sak som en, exempelvis, tjänsteman på Utrikesdepartementet som är ointresserad av att styra opinionen i samhället.

Citat:
Om inte borde de i alla fall vara konsekventa och inte publicera en enda uppgift som härör från källor de inte kan publicera offentligt. För ett mer "rimligt samtal", "ansikte mot ansikte" som kan "kontrolleras".

Det kan ju kontrolleras då tidningen agerar som ansikte myndigheterna/företaget/institutionen kan möta och föra diskussion med.
Citera
2015-09-02, 11:11
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Hoppas att hon finner nytt mod och fortsätter att skriva bättre än någonsin, och når fler och fler.

Tydligen finns det flera som inte gillar det och är rädda för hennes ord.

The pen is mightier than the sword... (Edward Bulwer-Lytton 1839)
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Hela den här historien och reaktionerna från den är märklig. Jag läste JCs blogginlägg och hon framstod där som lätt paranoid. Att två journalister kommit och knackat på ett fåtal gånger under en period på ett par år kan väl knappast betraktas som orimligt med tanke på vilken roll JC spelat de senaste åren. Att hon själv hängde ut och anklagade journalisterna i sitt dramatiska blogginlägg kändes däremot mer tveksamt med tanke på att hon gjorde det anonymt. Det känns nästan som att hon bad om att bli outad?

Hoppas att hon fortsätter att skriva. Jag tror att hon överdriver hotet från media rejält. Hennes texter är mycket mer intressanta än den idioti som går att finna i kommunist/liberalmedia.
Jag tror att hon räknade med det, eftersom hon polisanmälde journalisternas intrång och går det till åtal är det ju allmän handling, och skulle hennes anonymitet ryka ändå.

Synnerligen illa av Expressen och jag kan inte se att andra media hängt på nyheten än. Säger väl något om att det inte ens i mediakretsar är helt legitimt med denna typ av övergrepp på en privatperson.
Citera
Medlem
greyhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Det är faktiskt ganska skrämmande att expressens ansvarige utgivare godkänt en artikel som hänger ut en dam som bara för några dagar sedan uttryckt sin absoluta vilja att få fortsätta att vara anonym. Hennes artiklar kan knappast klassas som hets mot folkgrupp, snarare hets mot mainstreammedia och PK-politiker. Hon ville förbli anonym för sin familjs skull, det kunde inte expressen respektera.

Jag blir rent ut sagt äcklad av det här. Jag kommer aldrig någonsin köpa expressen igen. Har tidigare haft den som badkarslektyr några gånger per år, men aldrig igen. Snarare så kan det bli så att jag saboterar deras tidningar i tidningshyllan.

Vi är med dig Julia, det kan du lita på! Större delen av Sverige vet hur illa det är ställt med invandringen, och i förlängningen även med mainstreammedia som hela tiden försöker skönmåla allt som har med invandringen att göra. Jag förstår att den här "outningen" av dig måste kännas hemsk, men var stark och försök se det från ljusa sidan; det här visar löjligt tydligt hur sjukt vårat samhälle har blivit, och det kommer den genomsnittlige svensken också att kunna se. Du är en hjälte!

Julkort till Julia Caesar 2015!

Om hon nu "uttryckt sin absoluta vilja att få fortsätta vara anonym" så rimmar det väldigt illa med att hon på samma gång i princip outar sig själv i sin senaste krönika, genom att ange en massa detaljerad information som gjorde att det var lätt att identifiera henne redan innan Expressens artikel. Det verkar inte ha varit så viktigt med anonymiteten trots allt.
Citera
Medlem
Det verkar som om JC är ett skolexempel på hur man ska göra för att få ett genomslag hos sina läsare.
Innan Expressen hängde ut henne , så var det säkert många som inte kände till henne.
Nu hoppas jag hon fortsätter att kritisera etablissemanget och skriver det som ter sig allt mer självklart för befolkningen i stort.
Citera
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men frågan är om det är hennes rättighet när hon skriver de artiklar hon gör. Om någon då vill gräva fram hennes identitet, på vilket sätt gör de då fel? Knappast juridiskt, eller?

Det beror på vilket samhälle vi kommer överens om att ha. T.ex. i samhället Flashback så rotar vi inte i varandras identiteter utan att åka ut ur samhällsgemenskapen.

Den hatiska mediavänstern med dess liberala ägare/masters sätter sig över det som samhället i stort sett anser vara anständighet, sådan som t.e.x råder på Flashback.

Den vänsterliberala hatmedian driver allt längre bort från gemenskapen med övriga samhället. Det kommer så klart att kosta.
Citera
2015-09-02, 11:12
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sighaj
Nordkorea gör inget juridiskt fel heller när de letar upp anonyma regimkritiker och slänger dem och hela deras familj i arbetsläger.

Jag tycker att saken är för intressant för att raljera med. Vilken rätt har man att eftersöka en persons identitet, och är detta rimligt, eller behöver lagen ändras?
Citera
2015-09-02, 11:13
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
Intresset att läsa hennes krönikor samt snaphanen borde öka enormt nu efter expressens och DNs drev.

Att de raljerar över att hon är elallergiker är att kasta sten i glashus. Det finns horoskop på expressen, är det mera vetenskapligt bevisat?

Du förväxlar en enskild skribent med ett helt företag. Ingen tidning är en monolit där allt som publiceras är sådant innehåll som alla på tidningen accepterar eller skriver under som sin egna uppfattning om saken ifråga.
Citera
2015-09-02, 11:13
Medlem
Exaktes avatar
Var finns de så kallade "pressetiska reglerna" en dag som denna?

De som alltid hänvisas till när man försöker förklara varför man inte publicerar namn, bild och etnicitet på människor som begått grova brott.

7 Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.

Kan bara anta att tanter som bloggar regimkritiskt är av större allmänintresse.
Citera
2015-09-02, 11:14
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jag tycker att saken är för intressant för att raljera med. Vilken rätt har man att eftersöka en persons identitet, och är detta rimligt, eller behöver lagen ändras?
Varför finns du på Flashback, med dess stränga förbud om rotande i folks identiteter, om du kan ställa en sån fråga?
Citera
2015-09-02, 11:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Du tror på fullaste allvar att de kommit över hennes identitet på lagligt vis? Hur ser detta scenario ut tänker du?

Ett scenario är att någon av de hon jobbat ihop med under 25 år på DN kom ihåg henne? Hon har gått ganska hårt åt svensk invandringspolitik även under eget namn.
Skriftspråk är lite som fingeravtryck, alla har sitt eget. Särskilt om man skriver mycket.
Rimligt?
Citera
2015-09-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose
Jaga Annika Hamrud, Thomas Matsson samt Karin Olsson.

En skittidning som Expressen borde inte få säljas då de sysslar med kriminella aktiviteter.. Pissa på/spill glass, köttsaft eller what ever på tidningsstället eller liknande för att eliminera att någon köper skiten. Det kan ju knappast vara någon uppmaning till något annat än till civil olydnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in