Citat:
Ursprungligen postat av
Captinhero
Fick en tanke.
Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?
Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.
Så är hjärnan personen?
Det verkar som att hjärtat/huvudet och framförallt hjärnan i huvudet är personen. De flesta människor har en intuitiv känsla att hjärtat och huvudet är viktigast för överlevnad. Det är därför, exempelvis, som primitiva stammar i borneo eller amazonas, fixerar så mycket på huvudet. Det här verkar vara universellt, vi tänker på våra husdjur som att "personligheten" sitter i huvudet, just bakom ögonen, men att hjärtat är centret för kroppen. Hjärna och hjärta är centrala organ för alla däggdjur enligt alla däggdjur inklusive människor.
Det finns naturligtvis många sätt att dö, men hjärta och huvud (hjärna) är fokus. Det är där du dör. Hjärta verkar vara där kärlek, passion och uthållighet finns. Hjärna där drömmar, längtan och fantasi existerar.
Den moderna människan, som du och jag, vet att personlighet sitter i huvudet och att det hjärtat gör bara är en förlängning av hjärnan. Modern vetenskap visar detta på ett mycket tydligt sätt. Identiska enäggstvillingar visar att skador på huvudet på den ena tvillingen, genom bilolycka eller skottskada exempelvis, att förändringar i vissa områden av hjärnan påverkar personligheten.
Av det drar vi slutsatsen att hjärnan är outbytbar och framförallt för din fråga, att ja, personligheten verkligen, på riktigt, sitter i hjärnan.
Hoppas det hjälper