2012-01-25, 08:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Så du menar alla transvestiter har haft en hjärntransplantation?
Typ... De säger ju att de är en kvinna i en mans kropp eller vice versa, så enligt den här tråden borde de ju bara ha fått fel hjärna?
Citera
2012-01-25, 11:14
Medlem
breeze420s avatar
Om man omformulerar lite, om det någon gång inframtiden skulle vara möjligt att transplantera en hjärna sÅ bör man kunna bli odödlig? Det är ju du som är hjärnan, så om du byter kropp så är det ändå samma hjärna, alltså du. Så om man skulle ta kroppar från människor som annars var helt friska med fick nån hjärntumör eller något bör man kunna leva föralltid, i olika kroppar.
Citera
2012-01-25, 13:10
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Din kuk
Citera
2012-01-25, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det kan nog vara en bra idé att byta hjärna.

Haha klockrent!
Citera
2015-08-23, 14:12
Är hjärnan personen?

Fick en tanke.

Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?

Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.

Så är hjärnan personen?
Citera
2015-08-23, 14:21
Medlem
Perfectscores avatar
Jag tror att vi är en psykedelisk upplevelse som vi finner i hjärnan. Hjärnan i sig är bara en biologisk dator.
Senast redigerad av Perfectscore 2015-08-23 kl. 14:26.
Citera
2015-08-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Fick en tanke.

Man kan byta ut det mesta i kroppen så vad är egentligen personen? Du kan återfästa ben armar händer etc som på ett eller annat sätt lossnat. Du kan få en ny lever hjärta lungor etc från donator. Säg om din arm lossnar så kan du få en donator arm också. Så det mesta i kroppen från hud till hår är utbytbart. Förutom hjärnan?

Jag vet att de tänker inom 10-20 år försöka transplantera ett huvud till en ny kropp. Men min tanke är som sagt du kan byta ut det mesta. Men ditt jag sitter i hjärnan alltså är personen hjärnan. Din personlighet tankar minnen m.m. är kopplade till hjärnan.

Så är hjärnan personen?

Ja, det är vad jag anser. En "hjärntransplantation" vore i själva verket en kroppstransplantation. Det verkar dock troligt att upplevelsen av att befinna dig i en ny och främmande kropp skulle få märkbara effekter på din personlighet.
Jag tror det skulle kräva en teknologi närmast lik magi för att överflytta "personen" från hjärnan till ett helt nytt medium, som en datorsimulering.
Citera
2015-08-23, 16:10
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ja, det är vad jag anser. En "hjärntransplantation" vore i själva verket en kroppstransplantation. Det verkar dock troligt att upplevelsen av att befinna dig i en ny och främmande kropp skulle få märkbara effekter på din personlighet.
Jag tror det skulle kräva en teknologi närmast lik magi för att överflytta "personen" från hjärnan till ett helt nytt medium, som en datorsimulering.

Ja om du skulle ta din hjärna och byta kropp så är du personen du först var. Inte den du hamnar i. Kroppen är en köttkostym

Tror ej att kroppen har en större betydelse. Men visst det finns muskelminne och fysik. Så säg om Stephen hawkings hjärna transplanteras till zlatans kropp. Vad är troligast att Zlatan hawking kommer vara fotbollsspelare eller vetenskapsman eller en kombo?

Gissar en vetenskapsman med sinne för fotboll
Senast redigerad av Captinhero 2015-08-23 kl. 16:16.
Citera
2015-08-24, 04:08
Medlem
Apologists avatar
Hjärnan är inte personen. Man har skurit av vissa delar av möss hjärnor och upptäckt att de fungerar o minns som vanligt. Det är kopplingarna som gör att vi minns inte beståndsdelarna.

Även människor som misst en del av hjärnan, högra eller vänstra, brukar fungera 99% efter en viss tid då hjärnan "återkopplat" sig.
Citera
2015-08-24, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Hjärnan är inte personen. Man har skurit av vissa delar av möss hjärnor och upptäckt att de fungerar o minns som vanligt. Det är kopplingarna som gör att vi minns inte beståndsdelarna.

Även människor som misst en del av hjärnan, högra eller vänstra, brukar fungera 99% efter en viss tid då hjärnan "återkopplat" sig.

Vad menar du, "kopplingarna"? Hjärnan är kopplingar, ett nätverk.
Ta bort hela hjärnan och försök filosofera som vanligt istället om du vill göra gällande att hjärnan inte är personen.
Citera
2015-08-24, 11:25
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vad menar du, "kopplingarna"? Hjärnan är kopplingar, ett nätverk.
Ta bort hela hjärnan och försök filosofera som vanligt istället om du vill göra gällande att hjärnan inte är personen.

Vad är det som säger att hjärnan är ursprunget för vårat medvetande???? Poängen jag vill göra är att det inte är hjärnans beståndsdelar som är viktig. Kanske hjärnan bara fungerar som en process där inputen kommer från ett annat håll?

Om du vill gå djupare in på nätverk eller system teori är jag mer än välkommande till det.
Citera
2015-08-24, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Jag tror att vi är en psykedelisk upplevelse som vi finner i hjärnan. Hjärnan i sig är bara en biologisk dator.
Så är det. Personen finns i själen. Den väger 21 gram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in