Citat:
Hjärnan är inte "personen"
Du är blott en biologisk gestalt som vandrar en stund på jorden. Medvetandet finns någon annanstans ! Vart tror du alla plötsliga tankar och din inre röst kommer ifrån ? Våra kroppar fjärrstyrs från någon annan plats, kanske även en annan dimension. Bakom händelsehorizonten så upphör alla naturlagar att gälla, så gäller även för vårt medvetande/själ. Kanske är medvetandet bara en stor mängd kod i en programvara som någon leker med för att utvärdera, eller också är medvetandet en varelse eller energi. Vår hjärna är bara en slags API dvs ett gränssnitt och tolk mellan medvetandet och det värld vi upplever runt omkring oss !
Du är blott en biologisk gestalt som vandrar en stund på jorden. Medvetandet finns någon annanstans ! Vart tror du alla plötsliga tankar och din inre röst kommer ifrån ? Våra kroppar fjärrstyrs från någon annan plats, kanske även en annan dimension. Bakom händelsehorizonten så upphör alla naturlagar att gälla, så gäller även för vårt medvetande/själ. Kanske är medvetandet bara en stor mängd kod i en programvara som någon leker med för att utvärdera, eller också är medvetandet en varelse eller energi. Vår hjärna är bara en slags API dvs ett gränssnitt och tolk mellan medvetandet och det värld vi upplever runt omkring oss !
Just på det du beskriver det upplevde jag det redan när jag var barn . Jag hade en stark introspektiv och intuitiv känsla av att det låg till så att min själ hade "trådlös fjärrkontakt" med det som du beskriver som "en annan plats". I min upplevelse var det ändå inte en fysisk plats i vårt universum utan kanske i en annan dimension, just som du skriver.
Gränsnsitts-analogin är nog precis vad jag upplevde.
(Senare intresserade jag mig för naturvetenskap och förkastade allt detta som juvenila fantasier och önsketänkande men nu när jag är 50+ erinrar jag mig detta och finner det, återigen, tilltalande och kanske till och med plausibelt. )
(Utöver det har jag intresserat mig litet för "nära-döden-upplevelser" i media. Det stärker mig i tanken att den här modellen av själen är riktig.)
Flummigt? Ja kanske men inte mer än de flesta religioner . . . . .