2015-08-28, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Hjärnan är inte "personen"
Du är blott en biologisk gestalt som vandrar en stund på jorden. Medvetandet finns någon annanstans ! Vart tror du alla plötsliga tankar och din inre röst kommer ifrån ? Våra kroppar fjärrstyrs från någon annan plats, kanske även en annan dimension. Bakom händelsehorizonten så upphör alla naturlagar att gälla, så gäller även för vårt medvetande/själ. Kanske är medvetandet bara en stor mängd kod i en programvara som någon leker med för att utvärdera, eller också är medvetandet en varelse eller energi. Vår hjärna är bara en slags API dvs ett gränssnitt och tolk mellan medvetandet och det värld vi upplever runt omkring oss !

Just på det du beskriver det upplevde jag det redan när jag var barn . Jag hade en stark introspektiv och intuitiv känsla av att det låg till så att min själ hade "trådlös fjärrkontakt" med det som du beskriver som "en annan plats". I min upplevelse var det ändå inte en fysisk plats i vårt universum utan kanske i en annan dimension, just som du skriver.

Gränsnsitts-analogin är nog precis vad jag upplevde.

(Senare intresserade jag mig för naturvetenskap och förkastade allt detta som juvenila fantasier och önsketänkande men nu när jag är 50+ erinrar jag mig detta och finner det, återigen, tilltalande och kanske till och med plausibelt. )

(Utöver det har jag intresserat mig litet för "nära-döden-upplevelser" i media. Det stärker mig i tanken att den här modellen av själen är riktig.)

Flummigt? Ja kanske men inte mer än de flesta religioner . . . . .
Citera
2015-08-28, 09:00
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Låt oss bara konstatera att hjärnan INTE är personen....
Citera
2015-08-28, 09:09
Medlem
Citat:
Låt oss bara konstatera att hjärnan INTE är personen....

Det kan du konstatera bäst du vill, men det blir inte sant för det.
Citera
2015-08-28, 10:26
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Något jag blivit mer och mer säker på är at alla inte har någon själ/kontakt utanför kroppen

De beter sig så förutbestämt, saknar förmåga till reflektion och är extremt korkade. Förmodligen har dessa personer haft oturen att inte ha någon vägledning "utifrån" utan de kontrolleras endast av sin undermåliga hjärna. De kan bara agera utifrån förutbestämda neuronkopplingar i hjärnan, ungefär som djur.

Hur står del av befolkningen som är intelligenta multidimensionella varelser vs. hjärnstyrda drönare låter jag vara osagt. Jag vet bara att jag tillhör första kategorin.
Citera
2015-08-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det kan du konstatera bäst du vill, men det blir inte sant för det.
Vad är sanning. OK för att det inte är sant för dig men du har ett problem om du tror att du kan bevisa att det inte är sant i något mer avgörande avseende.
Citera
2015-08-28, 14:59
Medlem
Citat:
Något jag blivit mer och mer säker på är at alla inte har någon själ/kontakt utanför kroppen

De beter sig så förutbestämt, saknar förmåga till reflektion och är extremt korkade. Förmodligen har dessa personer haft oturen att inte ha någon vägledning "utifrån" utan de kontrolleras endast av sin undermåliga hjärna. De kan bara agera utifrån förutbestämda neuronkopplingar i hjärnan, ungefär som djur.

Hur står del av befolkningen som är intelligenta multidimensionella varelser vs. hjärnstyrda drönare låter jag vara osagt. Jag vet bara att jag tillhör första kategorin.
Jag har lagt märke till det där också men jag tror mer att det är en gradskillnad än en avgörande artskillnad mellan de båda förhållningssätten. Jag tror helt enkelt att deras "uppkoppling" är litet svajig . . . . om liknelsen tillåts.
Citera
2015-08-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad är sanning. OK för att det inte är sant för dig men du har ett problem om du tror att du kan bevisa att det inte är sant i något mer avgörande avseende.

Jag kan bevisa att din personlighet, dina minnen, ditt humör och så vidare förändras när vi förändrar din hjärna.

Vill du introducera ett halmstrå i form av "hjärnan är bara en antenn för icke-fysiskt medvetande" är jag rädd att bevisbördan ligger hos dig. God jakt.
Citera
2015-08-28, 16:16
Medlem
Citat:
Jag kan bevisa att din personlighet, dina minnen, ditt humör och så vidare förändras när vi förändrar din hjärna.

Vill du introducera ett halmstrå i form av "hjärnan är bara en antenn för icke-fysiskt medvetande" är jag rädd att bevisbördan ligger hos dig. God jakt.
Ja, jag vet det också. Jag är verksam inom psykiatri så det där vet jag naturligtvis. Biokemiska förändringar i hjärnan förändrar vårt sätt att se på tillvaron men det bevisar ingenting i fråga om det vi diskuterar här.

I den andra delen har du missförstått mig. Jag har inget behov av att missionera min upplevelse; Att bevisa något för någon annan. Jag tänker däremot inte låta någon det jag upplever ifrån mig genom att påstå att det ena eller andra är mer sant än något annat.
Citera
2015-08-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag vet det också. Jag är verksam inom psykiatri så det där vet jag naturligtvis. Biokemiska förändringar i hjärnan förändrar vårt sätt att se på tillvaron men det bevisar ingenting i fråga om det vi diskuterar här.

Då har du inte förstått frågan alls, trots att den är blott tre ord.
Citera
2015-08-28, 16:42
Medlem
Citat:
Då har du inte förstått frågan alls, trots att den är blott tre ord.
Jodå. Jag har förstått .
Citera
2015-08-28, 16:54
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Hjärnan är inte "personen"
Du är blott en biologisk gestalt som vandrar en stund på jorden. Medvetandet finns någon annanstans ! Vart tror du alla plötsliga tankar och din inre röst kommer ifrån ? Våra kroppar fjärrstyrs från någon annan plats, kanske även en annan dimension. Bakom händelsehorizonten så upphör alla naturlagar att gälla, så gäller även för vårt medvetande/själ. Kanske är medvetandet bara en stor mängd kod i en programvara som någon leker med för att utvärdera, eller också är medvetandet en varelse eller energi. Vår hjärna är bara en slags API dvs ett gränssnitt och tolk mellan medvetandet och det värld vi upplever runt omkring oss !
Känns det som att det är någon annan som pratar med dig när du tänker? Det bör du i så fall kolla upp med en läkare.
Citera
2015-08-28, 17:07
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:

Så nära mållinjen, men sen faller du bara pladask... Hade du varit så intelligent som du tror, hade du insett att du är lika styrd som alla andra "drönare" du ser ner på. Du kan inte rymma från din hjärna och hur den fungerar, oavsett hur många hjärnspöken du än uppfinner som fjärrstyr dig för att fly från naturlagarna.

Men det måste ändå vara skönt att vara en "intelligent multidimensionell varelse" och trots det förstå så lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in