2015-08-23, 15:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
....ditt sätt att resonera kring rehabilitering av sadister är rent önsketänk...det är våldsbenägna sadister det är fråga om!
Var har jag resonerat kring rehabilitering av dessa?

Jag har konstaterat att tvång på behandling som personen inte är motiverad till är dyrt, bortkastat och förstör för de motiverade.

Men så har jag också hållit i program på Kriminalvården - och förstår därför, uppenbarligen till skillnad från dig, att det inte handlar om någon botande vaccinering som NL nekat att delta i.

Citat:
...det är nog det enda som fungerar när det gäller vidriga brott av sexualsadister...om man vill skydda blivande brottsoffer vill säga (oftast kvinnor och barn)....är man inte så noga med detta, då kan man ju släppa ut sexualsadisterna i det fria, för att se om dom våldtar och/eller mördar några nya personer..

Vill man skydda blivande brottsoffer så kan man ju börja låsa in barn som svär i skolan också .. Det är ju inte ett okej beteende direkt.

Är en person dömd till tidsbestämt straff så släpps personen när den effektiva delen är avtjänad -- då släpper man ut dem, alldeles oavsett om de är sexualsadister, mördare, misshandlare, bara vanliga sadister, ficktjuvar eller vad de nu vara månne..

Och ja - sen får man se om de återfaller i brott eller inte, och de som inte gör det slipper straffas av samhället för brott som "någon tänkt" att de kan begå.
Citera
2015-08-23, 15:40
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det gör de inte, samhället prioriterar medborgarnas rätt till rättssäkerhet. Det är långt allvarligare med ett samhälle utan riktlinjer och lagar och som bygger på hämndbegär och godtycklighet än att det finns brottslingar i samhället.

Och jag vill inte kalla dig inskränkt .. men mindre genomtänkt, givet att du inte inser att det du skriker efter kommer att drabba också andra än just de du selektivt väljer ut som "hemska nog".

Jag är inget vänsterdrägg som förespråkar anarki. Det jag menar är att lagstiftningen bör omformas. Låt säga att vi haft en lagstifting, som tillät att döma hagamannen att spendera resten av sitt liv i fängelse. På så sätt skulle man kunna säkra både rättssäkerheten och potentiella offers säkerhet.
Citera
2015-08-23, 15:43
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Nu har tråden blivit så lång så det är svårt att sätta sig in i de olika diskussionerna utan att läsa igenom flera sidor, vilket jag inte orkar. Men jag vill fortfarande vara delaktig så jag medger att jag tycker att han förtjänade vad som hände och de som gjorde det inte borde straffas. Berätta varför jag har fel.

Det kan jag tyvärr inte göra. Eftersom du har rätt.
Citera
2015-08-23, 15:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Nu har tråden blivit så lång så det är svårt att sätta sig in i de olika diskussionerna utan att läsa igenom flera sidor, vilket jag inte orkar. Men jag vill fortfarande vara delaktig så jag medger att jag tycker att han förtjänade vad som hände och de som gjorde det inte borde straffas. Berätta varför jag har fel.
Om de som gjorde det inte skulle straffas, var går då gränsen för när man får ta lagen i egna händer? Vid just återfallsvåldtäktsmän? Eller alla våldtäktsmän? Eller även misshandlare? Pengabedragare? Knarklangare? Förtalare?

Jag ger egentligen tusan i om Hagamannen får en golfklubba i skallen. Det finns gott om folk som jag har mer medömkan med, men om det normaliseras och godkänns att man tar lagen i egna händer så kan man plötsligt befinna sig ute på farliga vägar eftersom folk bedömer så olika om när lagen borde få tas i egna händer.

Och så drar jag mig till minnes fallet i England för många år sedan. En våldtäktsman eller pedofil (minns inte vilket) lades upp med namn och bild. Någon fick för sig att en viss person var denna man, som blev grovt misshandlad.

Men det var inte han. De hade samma namn.

Det kan bli så fel.
Citera
2015-08-23, 15:46
Medlem
Citat:
Jag tycker inte du har fel. Poliserna ska inte lägga ner en massa tid på att jaga dessa "golfare" då Nicke i så fall kan betala detta själv. Han har kostat så mycket och personer har fått men för livet. Jag kommer inte gråta om han får mer pisk heller. Det som stör mig mest är att fanskapet får allt serverat och fifflar bort pengar som han skulle betalat skadestånd med. Därmed har han sagt upp sin rätt som god medborgare och borde få klara sig själv.
Senast redigerad av gurkelurkan 2015-08-23 kl. 15:49.
Citera
2015-08-23, 15:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Jag är inget vänsterdrägg som förespråkar anarki. Det jag menar är att lagstiftningen bör omformas. Låt säga att vi haft en lagstifting, som tillät att döma hagamannen att spendera resten av sitt liv i fängelse. På så sätt skulle man kunna säkra både rättssäkerheten och potentiella offers säkerhet.
Vi har livstid i straffskalan för mordförsök - rätten ansåg inte mordförsöken låg i den skalan och dömde därför inte till livstid.

Att införa livstid godtyckligt för människor man inte gillar - nej. Eller att införa livstid för våldtäkt - nej.
Risken för livstid ökar - inte minskar - risken för att offret dödas efter våldtäkten.

Det är inte så att strafftänks/hämnd-samhällen har lägre brottslighet än samhällen som utgår från proportionalitets och rehabiliteringstanken - utan tvärtom.

Citat:
23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

1 § Har någon påbörjat utförandet av visst brott utan att detta kommit
till fullbordan, skall han i de fall särskilt stadgande givits därom
dömas för försök till brottet, såframt fara förelegat att handlingen
skulle leda till brottets fullbordan eller sådan fara endast på grund
av tillfälliga omständigheter varit utesluten.

Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat
brott
och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det
fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.
Citera
2015-08-23, 15:49
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Om de som gjorde det inte skulle straffas, var går då gränsen för när man får ta lagen i egna händer? Vid just återfallsvåldtäktsmän? Eller alla våldtäktsmän? Eller även misshandlare? Pengabedragare? Knarklangare? Förtalare?

Jag ger egentligen tusan i om Hagamannen får en golfklubba i skallen. Det finns gott om folk som jag har mer medömkan med, men om det normaliseras och godkänns att man tar lagen i egna händer så kan man plötsligt befinna sig ute på farliga vägar eftersom folk bedömer så olika om när lagen borde få tas i egna händer.

Och så drar jag mig till minnes fallet i England för många år sedan. En våldtäktsman eller pedofil (minns inte vilket) lades upp med namn och bild. Någon fick för sig att en viss person var denna man, som blev grovt misshandlad.

Det kan bli så fel.

Bra skrivet. .
Citera
2015-08-23, 15:50
Medlem
Illusioners avatar
Trist att han ska behöva bli ett offer för vårat system. Han borde suttit på livstid istället för att komma ut och bli sönderslagen.

Förutom det är det väl gott att han fick stryk.
Citera
2015-08-23, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Det kan bli så fel.
Exakt så. Någon medömkan med Hagamannen känner jag inte - däremot anser jag att det är viktigt att de skyldiga grips och straffas.
De är ju - precis som Hagamannen - våldsbrottslingar det är frågan om, och får pöbeln ta saken i egna händer eller skapa godtycklig lagstiftning då är vi snart rättslösa allesammans.
Citera
2015-08-23, 15:54
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Trist att han ska behöva bli ett offer för vårat system. Han borde suttit på livstid istället för att komma ut och bli sönderslagen.

Förutom det är det väl gott att han fick stryk.

Han kommer att få stryk, under återstoden av hans liv.
Citera
2015-08-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Han kommer att få stryk, under återstoden av hans liv.

Han får väl polisbevakning nu så det är jag ju tveksam till.
Citera
2015-08-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Störst skuld har väl Lindgren själv som valde att både våldta och grovt misshandla(nästan döda) alla dessa kvinnor? Hade inte Lindgren gjort det han gjort så hade han aldrig blivit misshandlad på det här sättet. Allt det som nu har hänt är en konsekvens av Lindgrens egna beslut och handlingar. Lindgren har genom sina tidigare grova våldshandlingar mot oskyldiga och försvarslösa kvinnor i Umeå, sitt dryga sätt och total avsaknad av ånger, retat upp det svenska folket till bristningsgränsen och triggat upp hatet mot honom till max. Vem blir förvånad över att Lindgren själv nu får smaka på det samma(med undantag för att inte Lindgren blev våldtagen samtidigt) som hans egna offer?

+1 kan inte folk bara tänka ett steg längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in