2015-08-27, 15:29
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Nåväl, nu är inte de länderna där det förekommer dödsstraff av pöbeln något vi vill eftersträva. Primitivt beteende och dessutom hög risk att oskyldiga blir mördade. Man kan ha åsikter om våra straffskalor men i grunden är vår rättsstat ganska bra.

Jag stör mig inte på det faktum att folk tycker Hagamannen ska få spöstraff för det han har gjort. Jag stör mig på ert selektiva val av brottslingar att avsky. Ni hatar högst och mest på små människor som gjort avskyvärda saker. Udda sjukhuven som Hagamannen och Anders Eklund. Jag håller med om att de är äckliga människor. Men det finns massa annat folk som knappast är hatade på samma sätt som gjort minst lika avskyvärda handlingar. Ta Jackie Arklöv, tror inte någon kommer attackera honom när han kommer ut, trots att han gjort sig skyldig till tortyr och minst två mord. Vi har Mattias Flinck och Tommy Zethraeus, dom dödade trots allt kvinnor. Jag hör inga höga röster om att döda dom. Det krävs alltså att man trycker kuken i sitt dödsoffer för att förtjäna dödsstraff.

Nej jag säger då det, skulle gemene man sluta upp lika mycket i avskyn och hatet mot alla grova våldsbrottslingar och inte bara mot våldtäktsmännen då skulle vi inte ha så mycket brottslighet av det slaget i Sverige. Men det är Sverige, folk är konflikträdda och går helst inte på någon som kan skada en själv.

Du missar att likadana åsikter som lagts om hagamannen även varit upp om dom du radar upp. Det är ungefär som med tidningarna att det skall vara dagsaktuella grejer. Leta i gamla trådar så ska du se, men nu råkar det vara just hagamannen som är i ropet. Det började när det närmade sig frigivning, men efter några dagar blev det rätt stilla för att blossa upp igen med golfsvingen.
Citera
2015-08-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
ok men ponera nu att du själv eller någon i din närhet blivit våldtagen och halvt ihjälslagen. Visst jag håller med om att vi måste värna om ett civiliserat samhälle, men jag skulle vilja påstå att våra nedärvda känslor, hämdbegär osv, ofta krockar med vårt civiliserade levnadssätt - helst när man själv personligen drabbas. Att kalla dem som försvarar misshandeln kriminella - känns lite väl magstarkt. Mänskliga, skulle jag vilja säga.

Nej jag ändrar mig till att mena att de som uppmuntrar till mer våld är kriminella.

Men jag tycker att samhället bör ta hand om straffen. Upplever man att straffen är felaktiga bör man arbeta politiskt och skapa opinion för en annan ordning.

Men visst, alla har rätt att bli förbannade men det är kriminellt att misshandla andra personer. Det är även olagligt att uppmana till detta.
Citera
2015-08-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkFjandt
Hmmm... I många andra länder hade han aldrig gått runt på gatan. Dödsstraff av pöbeln, i fängelset eller livstid. Du menar att de som försvarar dem som tog lagen i egna händer är lika kriminella som ett odjur som nästan tagit livet av minst en människa och våldtagit flera. Du måste söka hjälp! Det är inte olagligt att försvara deras handling. Om det är uppvigling du syftar på så är ju det inte "lika kriminellt". Sök hjälp.

Är det inte förresten såna här gärningar som brukar leda till insamlingar och någon slags Flashbackutmärkelse?
Det som hände är kriminellt. Att du försvarar kriminella handlingar säger mer om dig än något annat.
Citera
2015-08-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en syn på saken som de flesta av oss delade med dig, en gång i tiden när rättsväsendet och psykiatrin skötte sina jobb och motsvarade minimikraven på det skydd en rättsstat ska erbjuda sina kvinnor.

Det har hänt mycket i Sverige de senaste åren, som ändrat på vanliga medborgares syn på samhället. Det är en bägare som rinner över!

Vi är alla emot lynchmobbar, men vi gottar oss åt våldtäkts-Niklas dåliga karma!

En del personer fattar inte den vanliga vägen, man måste banka in kunskap. Ett kok stryk är vad de behöver, säger man ju i dagligt tal när inget hjälper.
Ja jag hade ju hoppats på Rättspsykiatrisk vård för Hagamannen. I så fall hade han säkert varit i förvar fortfarande.
Citera
2015-08-27, 17:04
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Det är 41 mil mellan Umeå och Övertorneå, så knappast Hagamannens hemtrakter.

41 mil för en norrlänning är ingenting utan räknas som nästgårds där uppe. Inget säkerhetsavstånd för en man med hans bakgrund om man säger så!
Jag trodde han skulle dra till Norra Mongoliet eller nått!
Citera
2015-08-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bäst hade varit att knäcka bägge knäskålarna, då hade han varit den rullstolbunda våldtäktsmannen som hade fått titta sig över axeln resten av livet, som det är nu är han ju bara våltäktsmannen som bajsar i byxan av sin egen skugga.
En helt vanlig snubbe hade förmodligen inte velat döda Niklas, därför jag reagerade på valet av vapen.
Om golfklubban låg där och var tillgänglig, ok.
Men ändå ett jävla steg att gå från att banka skiten ur någon med nävar, sparkar till att ta till golfklubba.
Golfklubba ute i öppen terräng skulle vara mitt förstahandsval av dödande vapen.
(om man bortser från pistol, gevär och samuraisvärd)

jag hade valt machete eller en mora.

Men jag skulle aldrig bli så arg på någon om det inte var någon i min närhet som råkat illa ut eller om någon gav sig på mig på ett sätt där man inte respekterar mitt liv.
Citera
2015-08-27, 17:44
Medlem
Citat:
Fyra misstänks för Hagamannendåd

Citat:
Tre män sitter anhållna på sannolika skäl misstänkta för misshandeln av Hagamannen. Männen, 21, 23 och 24 år gamla, togs in på onsdagskvällen.
– De är hörda och har lämnat en hel del uppgifter som ska föras ihop och kontrolleras, säger Urban Pohjanen, utredningschef vid polisen i Norrbotten.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle21320107.ab
Citera
2015-08-27, 17:49
Medlem
Jahauuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkFjandt
Hmmm... I många andra länder hade han aldrig gått runt på gatan. Dödsstraff av pöbeln, i fängelset eller livstid. Du menar att de som försvarar dem som tog lagen i egna händer är lika kriminella som ett odjur som nästan tagit livet av minst en människa och våldtagit flera. Du måste söka hjälp! Det är inte olagligt att försvara deras handling. Om det är uppvigling du syftar på så är ju det inte "lika kriminellt". Sök hjälp.

Är det inte förresten såna här gärningar som brukar leda till insamlingar och någon slags Flashbackutmärkelse?

Okej, så vars går gränsen för vilka brott som är korrekt straffade, och vilka brott ska straffas av "pöbeln"? Du måste ju själv förstå att ditt resonemang spricker rätt hårt där någonstans.

Vars kan man skaffa hjälpen du snackar om då?
Citera
2015-08-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Nåväl, nu är inte de länderna där det förekommer dödsstraff av pöbeln något vi vill eftersträva. Primitivt beteende och dessutom hög risk att oskyldiga blir mördade. Man kan ha åsikter om våra straffskalor men i grunden är vår rättsstat ganska bra.

Jag stör mig inte på det faktum att folk tycker Hagamannen ska få spöstraff för det han har gjort. Jag stör mig på ert selektiva val av brottslingar att avsky. Ni hatar högst och mest på små människor som gjort avskyvärda saker. Udda sjukhuven som Hagamannen och Anders Eklund. Jag håller med om att de är äckliga människor. Men det finns massa annat folk som knappast är hatade på samma sätt som gjort minst lika avskyvärda handlingar. Ta Jackie Arklöv, tror inte någon kommer attackera honom när han kommer ut, trots att han gjort sig skyldig till tortyr och minst två mord. Vi har Mattias Flinck och Tommy Zethraeus, dom dödade trots allt kvinnor. Jag hör inga höga röster om att döda dom. Det krävs alltså att man trycker kuken i sitt dödsoffer för att förtjäna dödsstraff.

Nej jag säger då det, skulle gemene man sluta upp lika mycket i avskyn och hatet mot alla grova våldsbrottslingar och inte bara mot våldtäktsmännen då skulle vi inte ha så mycket brottslighet av det slaget i Sverige. Men det är Sverige, folk är konflikträdda och går helst inte på någon som kan skada en själv.

Jackie Arklöv - 15 år i fängelse än så länge + han har upprepat sagt att han ångrar sig. (vilket kan vara skitsnack så klart. Han åtminstone sagt det. )

Tommy Zethraeus - 21 år i fängelse än så länge.

Mattias Flinck
- 20 år i fängelse + det finns en intervju med honom där man får rätt bra insikt i vad som hände och att han med 99% säkerhet aldrig mer kommer så mycket som att gå mot röd gubbe.

Haga-aset
- 9 år i fängelse. Har gjort allt han kan för att inte betala en krona till brottsoffren. Har aldrig yttrat ett ord om ånger. Vägrat all form av vård mm mm
Det finns med andra ord inget, absolut inget, som pekar på att detta as inte kommer att forsätta där han slutade.

Jag ser något här...
Citera
2015-08-27, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det som hände är kriminellt. Att du försvarar kriminella handlingar säger mer om dig än något annat.
Kriminellt är inte detsamma som felaktigt eller dåligt alla gånger.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12087766.ab

Han agerade helt rätt till exempel.
Senast redigerad av Senjinone 2015-08-27 kl. 18:10.
Citera
2015-08-27, 18:07
Medlem
Citat:
Det kan bedömas som uppvigling.

Men jag har inga problem med att folk stoltserar med att de är kriminella, iofs men de ska veta att laglydiga medborgare inser att de är i samhällets utkant.

Nej, det kan det inte.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppvigling

Det är stor skillnad på:
"Rätt åt honom" - "Bra jobbat" - "Helt rätt gjort"

och om man uppmanar någon att begå brott.

Så snacka inte skit.

Nåja.
Jag är hellre en person som begår rätt handlingar en en person som alltid följer lagen.
Att göra det som är rätt betyder ibland att man måste bryta mot lagen.

Jag tycker att du ska passa dig så att du inte sysslar med ärekränkning när på ljuger om att jag uppviglar
Fara med osanning kan ju vara kriminellt!
Citera
2015-08-27, 18:34
Medlem
emaptis avatar
http://www.arbetarbladet.se/blaljus/...-och-sandviken
Citat:
21-åringen är tidigare dömd för misshandel av ett homosexuellt par i samband med en danskväll på Ön i Hedesunda 2011.
Har tydligen problem med både snabbknullare och homosexuella, kan man gissa att han har traumatisk erfarenhet av de båda?

Citat:
Ja jag hade ju hoppats på Rättspsykiatrisk vård för Hagamannen. I så fall hade han säkert varit i förvar fortfarande.
Men nu är det upp till allmänheten att ge honom rättspsykiatrisk våld istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in