2015-08-29, 01:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Det finns ganska många med djupa sår efter vad Haga-aset gjorde också.

Klart att det har med saken att göra.
Det illustrerar att ibland måste man bryta mot lagen för att göra det som är "rätt".

Jag, och många med mig, anser att det rätta i detta fall var att spöa haga-aset.

Det är inget snack om annat än att det var fel, men inte vill jag att du eller några andra ska överta samhällsfunktionerna. Det måste du väl förstå?
Citera
2015-08-29, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
Om han krockat med en buss som välter börjar brinna och 30 barn dör gör han fel då?.
Tänk om tänk rätt.

Det förändrar ingenting.
Han gör rätt som försöker ta sig till helikoptern så fort han kan.

Och dig tar jag inte på allvar en sekund.
Du frågade efter "källa" 3 gånger tror jag, tidigare i tråden. När du fick källor så hade du inget att komma med.
Citera
2015-08-29, 01:25
Medlem
Citat:
Det förändrar ingenting.
Han gör rätt som försöker ta sig till helikoptern så fort han kan.

Och dig tar jag inte på allvar en sekund.
Du frågade efter "källa" 3 gånger tror jag, tidigare i tråden. När du fick källor så hade du inget att komma med.

På vilket sätt stämmer ditt exempel in på misshandeln av Hagamannen menar du? Piloten som körde för fort på vägen bröt mot lagen, men han hade ett mål som var att rädda folk från att drunkna. Att köra för fort innebär inte automatiskt att du kommer krocka, risken ökar såklart, men den risken är värd att ta. Han borde dessutom blivit eskorterad. Men när det gäller Hagamannen så fanns det inget syfte, enbart hat.
Citera
2015-08-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-net
I så fall är jag väldigt säker på att du har en väldigt ostabil moral. Precis juridiskt och när det gäller lagar så finns det regler och principer när det kommer till moral också. Ju fler undantag man gör, desto sämre blir lagen eller moralen.

Då kan man undra vad det är för principer och kriterier du följer för att rättfärdiga detta fall till en "moralisk korrekt"-situation? Förmodligen har du inte ens tänkt så långt. Du får gärna motbevisa mig.

Du sa att jag bara gissade om att folk "bryr sig". Det är ytligt att säga att man "bryr sig". Speciellt när det gäller personer man inte ens känner. Inga på Facebook känner Hagamannens offer. Hur mycket kan man bry sig då?

Nej, jag har en praktisk flexibel moral som inte är ett dugg ostadig.

Jag bryr mig om personer som jag inte känner.
Inget konstigt med det alls.

Förresten, hur vet du att ingen känner offren?
Eller gissar du igen?
Citera
2015-08-29, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inget snack om annat än att det var fel, men inte vill jag att du eller några andra ska överta samhällsfunktionerna. Det måste du väl förstå?

Jag förstår hur du tänker, ja.
Fast jag anser i alla fall att ibland behöver man agera på ett sätt som anses kriminellt för att få fram det som man anser vara rätt.
Citera
2015-08-29, 01:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo. Varför utgår du inte från någon annan då som omväxling? Du sa att du "alltid" utgår från dig själv.

Det är en omöjlighet att utgå från någon annan än den man är. Via empatisk förmåga skapar man sig insikt i hur andra tänker och kan därigenom bättre förstå olikheter. Utgår du inte får dig själv är du på drift.
Citera
2015-08-29, 01:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker, ja.
Fast jag anser i alla fall att ibland behöver man agera på ett sätt som anses kriminellt för att få fram det som man anser vara rätt.

Fast där skiljer vi oss åt. Hur kan du veta att just dina åsikter är de rätta?
Citera
2015-08-29, 01:29
Medlem
Citat:
Nej, jag har en praktisk flexibel moral som inte är ett dugg ostadig.

Jag bryr mig om personer som jag inte känner.
Inget konstigt med det alls.

Förresten, hur vet du att ingen känner offren?
Eller gissar du igen?

"praktisk flexibel" ... Väldigt sakligt och objektivt. (Inte)

Jaha så du bryr dig. Vad gulligt av dig. Det är inte offren du bryr dig om, det är dina egna känslor du bryr dig om. Lögner och ytligheter.

90% känner inte offren. Sluta lek. Det framgår till och med i många kommenterar att dom inte känner.
Citera
2015-08-29, 01:30
Medlem
Citat:
På vilket sätt stämmer ditt exempel in på misshandeln av Hagamannen menar du? Piloten som körde för fort på vägen bröt mot lagen, men han hade ett mål som var att rädda folk från att drunkna. Att köra för fort innebär inte automatiskt att du kommer krocka, risken ökar såklart, men den risken är värd att ta. Han borde dessutom blivit eskorterad. Men när det gäller Hagamannen så fanns det inget syfte, enbart hat.

Det har jag förtydligat redan.
Han gjorde det som var kriminellt för att kunna göra det som var rätt.

Hur vet du att det bara fanns hat?
Har du pratat med gärningsmännen?
Ah, du gissar. Igen.
Citera
2015-08-29, 01:36
Medlem
Citat:
Mina åsikter är inte "rätta" men de är inte heller "felaktiga".
Åsikter är bara åsikter.

Jag har hela tiden sagt att jag anser att de gjorde rätt.
Inte att de gjorde rätt. (Orkar inte gå tillbaks och kolla att jag inte skrivet fel någonstans...)

Om du inte kan uppge källa utan enbart fabulerar sluta floda tråden
Citera
2015-08-29, 01:36
Medlem
Citat:
"praktisk flexibel" ... Väldigt sakligt och objektivt. (Inte)

Jaha så du bryr dig. Vad gulligt av dig. Det är inte offren du bryr dig om, det är dina egna känslor du bryr dig om. Lögner och ytligheter.

90% känner inte offren. Sluta lek. Det framgår till och med i många kommenterar att dom inte känner.

Ingen människa är objektiv.

Nej, du kan inte veta vad jag bryr mig om eller inte.
Du kan som vanligt bara gissa.

Så nu har det gått från att ingen känner dem till att 90% inte känner dem.
Citera
2015-08-29, 01:41
Medlem
Citat:
Det har jag förtydligat redan.
Han gjorde det som var kriminellt för att kunna göra det som var rätt.

Hur vet du att det bara fanns hat?
Har du pratat med gärningsmännen?
Ah, du gissar. Igen.

Vadå gissar? Du påstår att det är "moraliskt korrekt" så säg för helvete vad det fanns för syfte mer än hat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in