Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Vi tänker väldigt lika, detta är ju inget att moralisera över att folk får nog.
Kvinnor tycker också de har rätt att gå var de vill. Men det är ju ingen bra idé. Det blir taxi, eller stanna hemma för det är farligt att gå hem ensam efter bion eller en fest. Endast för att det finns folk som denne våldtäktsman.
Det var ingen bra idé heller för Hagamannen och tala om vad han har rätt till eftersom de flesta människor i Sverige har tröttnat på att äckel som honom inte får straff i proportion till vad han ställt till med. Det finns ingen ånger, eller insikt över de vidriga handlingar han vägrar ta ansvar för.
Debatten borde vara över den dom han fick, och varför Hagamannen kom ut efter så kort tid och hur det kan vara tillåtet att inte betala skadeståndet till offren. Det är vidrigt att han lyckades föra över egendom till sin far och att ingen återvinning gjorts. Det är blodspengar.
Det är inte trevligt att folk tar lagen i egna händer och slåss med golfklubbor, men när systemet inte tar hand om folk som Hagamannen, eller ger brottsoffer upprättelse ser jag det som logiskt att detta hände. Kanske polletten trillar in nu, för han hade inget att göra på en plats där han tidigare terroriserat omgivningen.
Jag tror inte på terapi för folk som honom, men det hade ändå varit trevligt om han hade visat att han fattat. Han är trotsig och bara det att han tror han är kvitt, visar på att han tiggde om stryk. Det var demonstrativt från hans sida, att tala om valfrihet. Jag blev faktiskt uppretad när jag hörde om turerna kring hans frigivning.
Han kunde ha dömts hårdare då han var likgiltig inför om hans offer skulle skadas eller dö. Det är inte hans förtjänst att offren överlevde.
Han förde över egendomen till sin far – som han en vacker dag kommer att ärva. Innan dess kan han åka på husvagnssemester med mamma och pappa – I deras nya Audi..
Det är alltså inte så att han skrev över kåken till sina barn eller sin fru/sambo så att de kunde överleva utan hans ekonomiska hjälp när han satt inne - utan just pappsen.. För frun skulle ju ha kunnat gifta om sig. Och barnen kunde tänkas skita I honom den dagen han kom ut igen. Men föräldrarna finns kvar oavsett och det är han som ärver sin far den dagen han kolavippar.
Inte en tanke på hur detta måste kännas hos hans BO..
P.S.
"
Sex dagar efter Niklas Lindgrens erkännande sålde han sitt hus till sin pappa. Det gjorde att huset inte kunde räknas som tillgång och han har sedan dess hävdat att han saknar medel för att betala sina skulder.
Under de nio år som gått sedan domen föll, e
ndast betalat in 23 000 kronor till Brottsoffermyndigheten.
Enligt DN har ”Hagamannen” upprättat en avbetalningsplan. Han betalar 100 kronor varje månad. I den takten innebär det att skulden är återbetald om 345 år."