Citat:
Ursprungligen postat av
lillaHedvig
Måste säga att jag är väldigt kluven i detta. Å ena sidan håller jag med om att det är en mycket farlig utveckling om medborgarna själva börjar dela ut godtyckliga straff. Då har vi snart en situation som påminner om Vilda Western.
Å andra sidan anser jag inte att NL har fått sitt rättmätiga straff.
Ställ hans 14 år i buren med utsläpp efter 2/3 av tiden, mot kvinnornas dödsångest när NL gick till attack. Deras trasiga liv efter händelsen. Fysiskt och ett troligt livslångt psykiskt lidande. Särskilt Hagamannens sista offer måste ha fått sitt liv mer eller mindre förstört.
Kan 2/3 av 14 år i buren vägas mot kvinnornas lidande??
Mitt svar är NEJ!
NL kommer att få lida för sina gärningar. Han kommer inte att kunna känna sig säker inom rikets gränser. Han har suttit av det straff som utdelades av samhället, men han har inte fullt ut sonat sina brott.
Om ni frågar mig.
/lillaHedvig
Hagamannens straff är fel från första början och han kan aldrig sona sina brott för han visar ingen ånger och verkar inte inse vad han har gjort.
Han skulle aldrig ha dömts till fängelse utan i stället till rättspsykiatrisk vård för där hade han kunnat hållits inlåst länge. Med den bedömningen han har är han allt för farlig för att kunna vistas fritt i samhället.
"Enligt en riskbedömning från 2007 ansåg en psykolog att
Niklas Lindgren uppfyllde kriterierna för sexuell sadism samt personlighetsstörning.
Bland annat eftersom våldet vid övergreppen trappades upp och att
han haft fantasier om att döda.
"I ett utlåtande för ett år sedan skriver terapeuten:
”Eftersom han inte testats i frihet och inte kunnat konsumera alkohol är det svårt att bedöma risknivån.”
Då ansågs han fortfarande ha
en förhöjd risk för att återfalla i sexualbrott speciellt under stark press, eller om han känner sig kränkt."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21094879.ab
Stark press lever han ju under hela tiden nu efter frigivningen då han är så hatad, men eftersom han själv tydligen inte förstår vad han har gjort så blir han med största sannolikhet kränkt av att folk hatar honom. Frågan är... när sätter han igång igen?
Någon vård ville han ju inte fortsätta med heller. Den tar han under tvång och det lär knappast hjälpa.
Hoppas verkligen att våra lagar ses över och att våra rätter kan döma till RPV i större utsträckning än dom gör nu. Som det är nu är det allt för milt och för mycket daltande med sjuka människor som borde sitta inspärrade på livstid.
Hoppas även på en Lex Hagamannen så att det här fjantet med frigivning efter 2/3 upphör.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6220922
Tycker hela diskussionen har spårat ur totalt på sina håll här. Hur många av er skulle göra något om ni kom fram till en man som håller på att strypa och våldta en flicka/kvinna som kämpar för sitt liv?
Skulle ni vända på klacken och springa därifrån? Kanske ta upp mobilen och filma som är så populärt nu? Eller skulle ni göra något radikalt för att försöka rädda flickan/kvinnan?
Finns det ingen här som ens kan tänka sig in i skräcken NL:s offer fick uppleva?
Själv hade jag försökt hitta någon föremål som jag kunde slå fanskapet i huvudet med eller sparka honom så han blev medvetslös och oskadliggjord och självklart hade jag ringt 112 så fort det bara gick.
Min prio hade varit att rädda flickan/kvinnan och oavsett om jag fick tag i en golfklubba, en sten eller en gren så hade jag slagit så hårt jag kunde och i det ögonblicket hade jag gett blanka fan i om han dog eller inte. Flickan/kvinnan ska räddas och inget annat.
Jag har varit i den situationen en gång när en karl på 190 cm gav sig på en tjej som var max 155 cm och jag hade kunnat döda den gången om jag hade fått chansen.
Tyvärr fanns inga tillhyggen till hands... eller kanske tur för mig att det inte fanns det... jag hade bara nävarna... men däremot fanns det andra människor där som fick slita bort mig från GM.
Det är så förbannat lätt att sitta här och skriva en massa blajblaj men lovar er att den dagen ni är i en riktig situation så skiter ni antagligen på er och springer.
Numera kan ju folk bli nästan ihjälslagna på en fullsatt buss utan att någon reagerar mer än att ta upp mobilen och filma. Vi lever i ett sjukt jävla samhälle!!! Mer civilkurage efterlyser jag!
När det gäller misshandeln av NL nu så har jag inte sett en enda kommentar här som ifrågasatt vad som utlöste misshandeln. Alla tycks ta för givet att det var planerat att ge honom däng. Tänk om det inte var det utan något annat som gjorde att det gick överstyr...