2015-08-24, 23:10
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Möjligt att jag inte skulle slå ner honom såvida jag inte kom på honom under en våldtäkt.
Jag skulle dessutom inte kunna jobba som obducent.

Men jag tycker det är bra att det finns sådana som har modet att göra båda de sakerna när det känns befogat.

Håller med. Skulle aldrig kunna jobba som obducent eller slaktare o liknande yrken. Aldrig attackera nån med kniv. Däremot så har jag inga problem med att slåss med nävarna. Skulle inte kunna dra en golfklubba i skallen på någon så länge mitt liv inte var i fara.

Däremot skulle jag kunna ge på herr N-L ett par rediga smällar utan att få dåligt samvete. Men med tillhyggen nae inte min kopp kaffe.

OM OM det inte var en nära släkting,vän eller liknande han våldfört sig på. Då skulle jag slå han sönder och samman. Eventuellt också slå sönder knän o liknande med baseballträ, batong eller med en golfklubba.. Men attackera mot huvudet med tillhygge nja.
Citera
2015-08-24, 23:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Även om skadorna hos offren inte går att göra ogjorda kan det ändå underlätta för dem psykiskt ifall de vet att GM fick ett kännbart straff som indikation om hur allvarligt samhället ser på det han gjorde mot sina BO.

Att personen blir fast och lagförd samt får ett rättmätigt straff är en grund för hela straffsystemet. Däremot tror jag ganska få av brottsoffren och de nära anhöriga hyser lika mycket hämndbegär som åtskilliga på Flashback tycks tro.
Citera
2015-08-24, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Välgärning är att ta i. Däremot finns det nog väldigt mycket negativt i att media frossar i en förövare som i detta fall. Att de inte överhuvudtaget skriver något när det inte är en vit man som är förövare är en annan sida av myntet.

Lagom är bäst.

Förmodligen beror det på att även om det finns många dömda våldtäktsmän är de flesta inte "serievåldtäktsmän" som Hagamannen. Samma gäller mördare vs. seriemördare.

Sådana som Hagamannen är ytterst ovanliga och deras brott ofta skadar samhället på djupet för den rädsla de hunnit sprida.

Även bland samma skara av män dömda för våldtäkt, står sådana som Hagamannen ut och åtskiljer sig.

Det är inget konstigt alls med att det får sin uppmärksamhet (det bör de), det får de i alla länder och i alla samhällen.
Citera
2015-08-24, 23:18
Medlem
Citat:
När är det befogat då?
tex när man som Hagamannen begår så grova våldtäkter, avtjänar en del av straffet men inte har lärt sig ett skit.
Återfallsrisken är hög och jag anser att han ska inte få möjlighet att förstöra fler liv än han gjort hittills.

Varför tycker du själv det är befogat att han ska gå fri och samhället ska hålla tummarna att han inte styckmördar nästa offer?
Citera
2015-08-24, 23:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men inte skyldiga kvinnor som är på språng?

---

Det finns anledning att inte försöka föra andra människors talan. Det finns ju forskning som pekar på att brottsoffer ofta måt sämre om förövaren får mycket uppmärksamhet, även om den uppmärksamheten är negativ. Det är ju något som massmedierna borde fundera över (men det gör de naturligtvis inte eftersom de inte kan tänka).

Alla dessa skriverier om Hagamannen kan snarare riva upp det obehagliga hos brottsoffren, än att på något sätt verka positivt.
Bland det det bästa du skrivit, den ENDA anleding jag överhuvdtaget kan tänka mig att inte hänga den jävlen i en telefonstolpe.
Är ganska övertygad du har rätt, för offren vill glömma, bara glömma och inte möta den fula nunan så fort de slår upp slaskmedia 10 år efter händelserna.
Han skulle vara begravd långt in i psykiatrin bakom en igensvetsad dörr utan möjligehet till frigång.
Eller som Leif Axmyr som suttit på livstid sen 1982 och först nu kommer att släppas nästa år 2016.

Så nog går det hålla folk bakom lås och bom, bara man vill
Leif yxmördade ett par i början av 80talet när han var på permission, var någon politikers dotter/son/whatewer.

Finns tråd om det för den som är intresserad.
Citera
2015-08-24, 23:22
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Att personen blir fast och lagförd samt får ett rättmätigt straff är en grund för hela straffsystemet. Däremot tror jag ganska få av brottsoffren och de nära anhöriga hyser lika mycket hämndbegär som åtskilliga på Flashback tycks tro.

Jag kan säga att när man mamma blev misshandlad ganska grovt på sin 3e dejt med en idiot och han åkte fast och fick ynka 4 månaders fängelse. Så mådde piss under hela den tiden. Tills dagen kom då jag och storebror turades om och puckla på aset med bara nävarna. Inga direkta bestående men fick han, möjligen nån något sneare näsa. Men mitt samvete kändes så mycket bättre och jag lider inte ett dugg av det idag. Känner mig snarare stolt.

Plus att han ser sig garanterat en extra gång över axeln..
Citera
2015-08-24, 23:26
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Och du tror de som slog på Hagamannen är golfspelare? Snarare har de tagit en lämplig golfklubba och jag hävdar då att en järnklubba bör används. Jag hade inte använt sandwedgen eftersom den har för kort skaft. Det här är ingen raketvetenskap.

Polisen bör givetvis söka efter förövarna på den lokala golfklubben, de verkar ha övat skapligt på swingen och har god kännedom om vilken klubba som var lämplig för ändamålet. Vem skulle annars gå omkring med golfklubbor?
Citera
2015-08-24, 23:29
Medlem
SKiTSURs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Polisen bör givetvis söka efter förövarna på den lokala golfklubben, de verkar ha övat skapligt på swingen och har god kännedom om vilken klubba som var lämplig för ändamålet. Vem skulle annars gå omkring med golfklubbor?

Skulle snarare säga att dom övat dåligt på svingen. Han är blev ju tyvär utskriven ganska fort.. Tänk dig en sving av tex Woods då skrivs man nog inte ut igen 😆😊
Citera
2015-08-24, 23:30
Medlem
Citat:
Men inte skyldiga kvinnor som är på språng?

??

---

Citat:
Det finns anledning att inte försöka föra andra människors talan. Det finns ju forskning som pekar på att brottsoffer ofta måt sämre om förövaren får mycket uppmärksamhet, även om den uppmärksamheten är negativ. Det är ju något som massmedierna borde fundera över (men det gör de naturligtvis inte eftersom de inte kan tänka).

Alla dessa skriverier om Hagamannen kan snarare riva upp det obehagliga hos brottsoffren, än att på något sätt verka positivt.

...det gäller inte alla...en del skulle gotta sig åt att GM får riktigt mycket faaan!!!
Citera
2015-08-24, 23:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKiTSUR
Jag kan säga att när man mamma blev misshandlad ganska grovt på sin 3e dejt med en idiot och han åkte fast och fick ynka 4 månaders fängelse. Så mådde piss under hela den tiden. Tills dagen kom då jag och storebror turades om och puckla på aset med bara nävarna. Inga direkta bestående men fick han, möjligen nån något sneare näsa. Men mitt samvete kändes så mycket bättre och jag lider inte ett dugg av det idag. Känner mig snarare stolt.

Plus att han ser sig garanterat en extra gång över axeln..

En polare och hans storebror gjorde samma med gubben deras morsa bodde med i början av 80.
Gubben hade spöat upp morsan och min polare som var lillgrabb på 13 kom hem och gav sig på gubben, polaren fick duktigt med stryk han med, men när storebror som var 17 kom så var det gubben som åkte ambulans, de hade turades om att sparka han i kuken och huvudet tills morsan ringde snuten.
Gubben blev blind på ett öga
Citera
2015-08-24, 23:36
Medlem
lillaHedvigs avatar
Måste säga att jag är väldigt kluven i detta. Å ena sidan håller jag med om att det är en mycket farlig utveckling om medborgarna själva börjar dela ut godtyckliga straff. Då har vi snart en situation som påminner om Vilda Western.

Å andra sidan anser jag inte att NL har fått sitt rättmätiga straff.

Ställ hans 14 år i buren med utsläpp efter 2/3 av tiden, mot kvinnornas dödsångest när NL gick till attack. Deras trasiga liv efter händelsen. Fysiskt och ett troligt livslångt psykiskt lidande. Särskilt Hagamannens sista offer måste ha fått sitt liv mer eller mindre förstört.

Kan 2/3 av 14 år i buren vägas mot kvinnornas lidande??

Mitt svar är NEJ!

NL kommer att få lida för sina gärningar. Han kommer inte att kunna känna sig säker inom rikets gränser. Han har suttit av det straff som utdelades av samhället, men han har inte fullt ut sonat sina brott.

Om ni frågar mig.

/lillaHedvig
Citera
2015-08-24, 23:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e

Nja, nej. Som sagt det här är ingen raketvetenskap. Att slå någon med en golfklubba är inom kriminella kretsar lika vanligt som att förstå praktiken bakom ett avsågat hagelgevär. Praktiskt användningsområde får stå på foten för macho-stämpeln. Jag tror helt enkelt att GM stått i källare eller vindsförrådet och valt ut lämpligt redskap.

GM har också vetat om var Hagamannen varit och när, därför har det blivit så här. GM kunde förövrigt lika potentiellt valt ett basebollträ men något sådant fanns väl inte tillgängligt. Kortfattat tror jag GM är personer som är ur högerextrema kretsar, vilket det spekulerats om i tidningarna. Sen att de möjligen själva är dömda för mindre brott tidigare tror jag är helt troligt. Däremot finns det mycket och många sådana personer varför det ändå inte blir lätt hitta GM.

Om de kommer bli gripna? Jag tror dessa herrar tids nog kommer prata om sitt "brott", kalla det skryt men om de slagit Hagamannen vill de väl att folk får reda på det också? Om de inte vill åka dit alls är det bara att hålla tyst så får länsmannen det svårt att hitta GM.
Senast redigerad av Hegamon 2015-08-24 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in