2006-06-29, 16:52
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Det var inte Edward jag syftade på utan en mörkhårig smal, lång kille med slickad sidbena. Såg ut som en tysk ss-soldat ungefär. Måste få fram vad han heter

Borde veta vad hans karaktär i Åshöjden heter men kommer inte på det

Kan det ha varit Göran Ragnerstam, som tydligen spelade rollen som Ruben Svarte i Åshöjden och även hade en "biroll i kultserien Lackalänga"?
Citera
2006-06-29, 17:46
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Kan det ha varit Göran Ragnerstam, som tydligen spelade rollen som Ruben Svarte i Åshöjden och även hade en "biroll i kultserien Lackalänga"?

Inte Ragnerstam, smal och lång, inte småfet och sliten. I Åshöjden är han Bagarns motkandidat i ordförandevalet.
Citera
2006-06-29, 22:05
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Inte Ragnerstam, smal och lång, inte småfet och sliten. I Åshöjden är han Bagarns motkandidat i ordförandevalet.

I böckerna var väl motkandidaten Rudolf Andersson, den förre ordföranden som återinsattes av Blåbärskungen i dennes maktkamp med Bagarn. Dock vet jag inte om det var likadant i tv-serien, det enda jag minns från den scenen var att Bagarn "avtackades" med en löjligt liten leksakspokal i tv-serien medan något sådant förlöjligande - om jag minns rätt - inte antyds i böckerna, där verkar han ha fått en riktig silverpokal (vilket dock i och för sig innebar förnedringen att det var på förhand klart att han skulle petas från posten, eftersom pokalen stod redo omedelbart efter mötet).

Edit: var det förresten inte en ovanligt dålig casting bakom rollbesättningen i tv-serien om Åshöjden? Jorma såg ut som en medelålders halvplufsig journalist redan vid 17 års ålder eller vad han nu skulle vara; Blåbärskungen borde väl vara en liten spenslig frireligiös entreprenör med brinnande blick för såväl Jesus som Mammon, men i serien liknade han mest en fromlande småsvettig Peter Wallenberg; och Björn Nordqvist kunde väl möjligen föra tankarna till Bagarn endast i de scener då han höll tyst och sparkade boll.
Citera
2006-06-30, 01:16
Medlem
Har ni glömt "Rena rama Rolf"?
Det hade jag, tills jag kom över en
samling DVDs med 4 säsonger av denna
fantastiskt sjukroliga serien.

Ladda ner från Piratebay eller nåt.
Citera
2006-06-30, 10:27
Medlem
erikbes avatar
Rudolf Andersson var det!!!. Nu gäller det bara att få reda på vad skådisen hette
Citera
2006-07-02, 22:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Somethings out there

När vi aldeles nyskaffat parabol 91 var SkyOne öppen och jag såg den rätt mycket för dom hade mängder av nya tvserier som inte hunnit till Sverige,bla Viseguy,tummen mitt i handen,lonesome dove etc.
En scifi serie jag gillade var sometings out there med maryam D`abo som utomjording som hjälpte en jordisk polis att söka ett "Hidden"liknande monster.
Tror aldrig den serien gått i Sverige eller ens släppts på video?.
Citera
2006-07-03, 01:32
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattis_
Några serier som jag minns mer eller mindre bra.

Ungdomsgården? - Gick på sommarlovsmorgon kring 91/92 har för mig att den var engelsk.

En serie om tyska ungdommar som bodde på en flodbåt? i tyskland. Minns inte så mycket av handlingen, bara båten där de bodde på. Även den här serien gick på sommarlovsmorgon.

En serie eller en film som var svartvit, där barnen pratade rövarspråket för att de vuxna inte skulle förstå. En av tjejerna sjöng en sång på rövarspråket och det enda jag kommer ihåg är fofinontot.

Jag har kämpat mig igenom hela tråden och kan inte minnas att nån har nämnt Beppes godnattstund eller vad den hette. Med Bebbe Wolgers som låg i en säng med en massa dockor omkring sig. En av dockorna blev alltid kissnödig. Det är en riktig klassiker för mig.

Åh jag minns serien om de tyska ungdomarna.. Det var två tvillingtjejer och deras pappa körde taxi och hette Frank. Eller tänker vi på samma serie?

Filmen du pratar om är är Mästerdektetiv Blomkvist lever farligt.. Sången du syftar på heter kokalolasosfofinontot, alltså kalasfint..

Anledningen till att Beppes gonattstund inte finns med är kanske att många inte glömt den.. (Tråden heter ju bortglömda tvprogram).. Själv minns jag dockor som Hungran, Busan och Sigrid (hon som alltid var Färdig i slutet av programmet)
Citera
2006-07-03, 09:44
Medlem
erikbes avatar
Barnen från Uhlenbuch, var det inte så serien med husbåten hette?
Citera
2006-07-03, 14:34
Medlem
offe_mans avatar
Citat:
Barnen från Uhlenbuch, var det inte så serien med husbåten hette?

Minns ingen husbåt, bara en tyskby med en massa ungar och en brevbärare (!) Varit uppe tidigare.
Theme'n finns på nätet
Citera
2006-07-03, 15:51
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Minns ingen husbåt, bara en tyskby med en massa ungar och en brevbärare (!) Varit uppe tidigare.
Theme'n finns på nätet
http://home.online.no/~groennsl/uhlenbusch/NeuesausUhlenbusch.mp3
Citera
2006-07-04, 20:48
Medlem
erikbes avatar
http://www.tv-kult.de/index.php?tvdbid=479
Bilder från Uhlenbusch
Citera
2006-07-07, 13:46
Medlem
erikbes avatar
Tänkte ta upp gamla sommarlovsprogram. Vilken är eran favorit? Jag minns ett som gick när jag var yngre när olika personer hade hand om programmet varje dag, eller om det var vecka? Gissa om man blev skraj när en ung Micke Dubois och Thomas Di Leva hade var sitt program. Någon som minns när det gick och vad det hette?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in