Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Inte Ragnerstam, smal och lång, inte småfet och sliten. I Åshöjden är han Bagarns motkandidat i ordförandevalet.
I böckerna var väl motkandidaten Rudolf Andersson, den förre ordföranden som återinsattes av Blåbärskungen i dennes maktkamp med Bagarn. Dock vet jag inte om det var likadant i tv-serien, det enda jag minns från den scenen var att Bagarn "avtackades" med en löjligt liten leksakspokal i tv-serien medan något sådant förlöjligande - om jag minns rätt - inte antyds i böckerna, där verkar han ha fått en riktig silverpokal (vilket dock i och för sig innebar förnedringen att det var på förhand klart att han skulle petas från posten, eftersom pokalen stod redo omedelbart efter mötet).
Edit: var det förresten inte en ovanligt dålig casting bakom rollbesättningen i tv-serien om Åshöjden? Jorma såg ut som en medelålders halvplufsig journalist redan vid 17 års ålder eller vad han nu skulle vara; Blåbärskungen borde väl vara en liten spenslig frireligiös entreprenör med brinnande blick för såväl Jesus som Mammon, men i serien liknade han mest en fromlande småsvettig Peter Wallenberg; och Björn Nordqvist kunde väl möjligen föra tankarna till Bagarn endast i de scener då han höll tyst och sparkade boll.