Citat:
Ursprungligen postat av
david-taxi
1. Ja precis, för icke-tekniknördar
2. Allt går att anpassa med en mini-PC, det handlar bara om hur motiverad man är
3. UI är smaksak, skulle aldrig i mitt liv köpa en iPhone, själv kör jag inte ens Android på min Google Pixel utan GrapheneOS, ser dock ut som Android
4. Finns ingen Apple-produkt jag skulle köpa eftersom jag inte gillar deras UI gränssnitt i grunden, dessutom är varje produkt låst, det är som att leva som ett djur instängt i en liten bur istället för att kunna springa ute fritt i naturen, men enkelheten gör att folk offrar sin integritet för det
5. Man behöver inte Apple för att synka konton
6(?). Förut kallade du mig snål, nu säger du att jag lägger onödigt mycket pengar på datorkraft, du får nog bestämma dig
1-4 Du är en jätteball tekniknörd, we get it. Jag har kodat sen 6502-assemblern på 80-talet och skulle aldrig drömma om att grotta med ditt upplägg för att kolla på streamingtjänster, sport och spela enkla spel.
5 det sa jag inte heller, men deras lösning är användarmässigt överlägset för den typen av användande. Du får inte det på samma sätt.
6. Jag sa inget om dej, jag pekade på fördelar.
--
Det jag tror folk stör sig på här är din överlägsna attityd och svepande påståenden.
"NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV."
"deras målgrupp främst tekniskt okunniga"
"Tror du en liten Apple TV går att jämföra med vad jag kan göra med min NAS"
Du svarar fortfarande inte på frågan om VARFÖR man skulle använda Apple TV som "tekniknörd"
"Som tekniknörd så vet jag att Apple TV är betydligt mer begränsad"
För mej verkar det som om du har otroligt svårt att inse att det "tekniknördar" även kan gilla är att de tycker, till skillnad från dej då tydligen, att gränssnittet är helt överlägset, sättet som en massa bekvämliga, viktiga funktioner "bara fungerar", ofta på kul och snygga sätt, och att man inte behöver göra något för att bara vara igång med det man vill göra.
Man vill inte lägga en massa tid på att köpa och konfigurera lösa delar, sätta ihop och konfigurera en lösning med ett gränssnitt som för många är helt underlägset, *givet det man vill göra* med en tv-accessoar.
Om du vill fippla med whatever, gör det, men försök förstå varför många föredrar att sätta i strömmen och bara göra det som produkten är till för. Lycka till med att få GrapheneOS att snacka lika sömlöst med en HTPC och en Jellyfinserver!