2026-08-05, 09:38
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
95% av befolkningen är tekniskt okunniga, så varför skulle Apple inte passa dom flesta. Jag ser inget konstigt med det. Du har som sagt inte kommit med något motargument till varför Apple TV skulle vara något för tekniknördar.

Varför är det viktigt för dig vilken typ av av människor som använder AppleTV?

Mvh gammal tekniknörd som använt AppleTV i över ett decennium och är supernöjd
Citera
2026-08-06, 12:08
Avstängd
engammalfisks avatar
Själv så köper jag filmer lagligt på skiva & har per månad streaming & sen tankar jag & dubbelklickar för bättre bildkvalitet & för att slippa fippla med skivor. prövade Plex för ett par år sen & oroade mig när den börja live encoda eller vad fan den gör så bilden blir sämre. Då kör jag hellre via tvns usb port om det skulle va så, till och med min skit budget TV 4k tcl från 2017 har egen filhantering via usb. Apple TV och liknande är tveksamt ifall jag vill ha eller behöver.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-08-06 kl. 12:13.
Citera
2026-08-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Säg att du inte fattar teknik utan att säga att du inte fattar teknik. På vilket sätt har Jellyfin ett skit med Apple TV att göra? Det förra är mjukvara, Apple TV en enhet du använder med din TV för att använda sagda mjukvara.

Jag har en Apple TV jag är sjukt nöjd med. Jag tittar mycket på film och tv. För en relativt liten peng får jag ett rappt och grymt gränssnitt med en store som innehåller all mjukvara jag kan behöva - bland annat en Jellyfin-klient som går mot min Jellyfinserver - samt en mängd andra mjukvarufinesser den är helt ensam om i branschen.

Alla andra alternativ - google TV, amazon, roku etc. - suger alla frallan med risiga UI's, reaktionstid som sniglar, reklam och annat jag själv gärna slipper.

Apple TV är i en *helt* egen liga när det gäller användarupplevelsen. Det är bara att kolla recensionerna på vilken tekniksajt som helst.

Men det är klart, är man snål finns det som tur är skit också.
Alla andra alternativ? Snälla, du kan verkligen inget om "teknik".

Jag kör en NAS för 15k. Tror du en liten Apple TV går att jämföra med vad jag kan göra med min NAS som inte är låst till nån skit store.
Senast redigerad av david-taxi 2026-08-06 kl. 23:26.
Citera
2026-08-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kontrollfråga: Har du haft en egen AppleTV så att du har provat enheten på riktigt?
Jag känner en person som har och har provat den. Gillar man färdigbyggt hus så absolut är det en bra produkt. Gillar man leka är det inte lika kul med en Apple TV.
Citera
2026-08-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Varför är det viktigt för dig vilken typ av av människor som använder AppleTV?

Mvh gammal tekniknörd som använt AppleTV i över ett decennium och är supernöjd
Varför tror du det är det viktigt för mig?

Det finns betydligt mer tekniskt avancerade prylar att använda som setup hemma än en enkel Apple TV som i princip är låst. Apple TV kan vem som helst använda, därför är deras målgrupp främst tekniskt okunniga.
Citera
2026-08-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Det fanns i de tidigaste versionerna.

Nej, det finns eller fanns ingen officiell eller medföljande webbläsare på Apple TV hårdvaran. Inga tredjeparts heller för dom "tidiga versionerna" som du hänvisar till kunde du inte installera appar för det fanns ingen AppStore. Det var webbaserade klienter.
Citera
2026-08-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Läs dina egna påståenden och svar så inser du att du har fel men du försöker dölja det genom att greppa efter halmstrån.

Ja, det går att sideloada appar vid sidan av App Store, men det kräver att du kopplar den mot en dator med verktyg som Xcode. Pinsamt att du inte vet som den "tekniknörd" du är.
Citera
2026-08-07, 18:29
Medlem
Citat:
Du känner säkert redan till att Jellyfin är gratis, open-source och privat, till skillnad från Plex.

Ja det är gratis och open soruce men det betyder inte att det är bra. Att använda hemma duger det men inte om man har många användare som är ansluten till Jellyfin servern. Plex förmåga att spela upp material på olika plattformar är helt enkelt överlägset. Många ggr med Jellyfin så kommer uppspelningen inte igång för den kan inte identifiera klienten och anpassa codecen,ljudformatet.
Citera
2026-08-07, 18:33
Medlem
Citat:

Jag kör en NAS för 15k. Tror du en liten Apple TV går att jämföra med vad jag kan göra med min NAS som inte är låst till nån skit store.

Det där är som att jämföra en lastbil med en racermodell. Du jämför alltså en lagringsserver i garderoben med en klient under TV:n.
Din NAS är jättebra på att lagra filer och köra serverapplikationer, men den är usel som uppspelningsenhet på en TV. Apple TV finns för videodekodning, Dolby Vision och ett smidigt gränssnitt.

De flesta med lite koll kör Jellyfin på NAS:en och streamar till sin Apple TV. Du ställer inte lagringsenheten bredvid TV:n och tror att du har löst hela kedjan. De ersätter inte varandra, de gör helt olika saker
Citera
2026-08-08, 10:48
Medlem
Citat:

Men lol, sluta gräva hålet djupare.
Citera
2026-08-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Men lol, sluta gräva hålet djupare.
NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV. Skriv nått vettigt.
Citera
2026-08-08, 15:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV. Skriv nått vettigt.

Har din MiniPc fläktar? Behöver den botas och uppdateras? Är den stor som en snusdosa och får plats under Tvn. Kan den manövreras med en fjärr med 5 knappar och som är laddbar?

Annars vet jag inte hur den är 10 gånger bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in