2025-07-28, 00:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Shield är väl trevlig så, men hårdvaran börjar minst sagt bli föråldrad. Har ingen ATV, men kan lugnt föreställa mig att den är bestyckad med något betydligt mer modernt än Tegra X1?

Notera också att Googles inte längre så värst nya launcher som Shield använder sedan ett gäng år tillbaka lägger upp annonser som desktopbakgrund. Ofta animerade också. Extremt störigt. Tål man inte sådant blir det massa bökande med tredjepartslaunchers, customroms, etc för att slippa det, vilket jag kan tycka motverkar syftet med den där sortens mediaburkar. Vill man böka kan man lika bra skaffa sig en klassisk HTPC istället och ha full frihet. Idag finns det ju uppsjöar av strömsnåla kompakta PCs för nästan inga pengar alls som är väldigt lämpliga för ändamålet.

Till Nvidias heder har de varit exceptionellt bra med supporten. Den nu tio år gamla 2015-versionen får fortfarande löpande uppdateringar, och till och med en ny Android TV-major för inte så länge sedan.

För att återkoppla till trådstarten, tycker nog mediaboxar i den här kategorin var högeligen aktuella när tråden startades. De inbyggda smartfunktionerna i TV-apparater var tragiskt slöa, och tillverkarna droppade supporten väldigt snart. Sedan dess har väl gapet förvisso minskat, men vill mena på att lösa mediaboxar fortfarande har sin poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har en ATV4K och har inga som helst problem med att det skulle sega ner sig när man kör 4K.
Samma "dator" som iPhone 13: https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_A15
Fyra år gammal.
Citera
2025-07-28, 22:42
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Har en ATV4K och har inga som helst problem med att det skulle sega ner sig när man kör 4K.
Prova att visa upp animerade omslag i Apple Music i någon timme i 4K60 så ska du allt se hur segt det blir. Eller så kraschar appen…
Citera
2025-07-29, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Prova att visa upp animerade omslag i Apple Music i någon timme i 4K60 så ska du allt se hur segt det blir. Eller så kraschar appen…

Så har jag kört i flera år nu, utan att det segar eller kraschar.
Citera
2025-10-07, 01:35
Medlem
auto-fellatios avatar
Köpte precis Apple TV eftersom Telias TV-program kräver en jävla app som är jävligt begränsad var man kan ladda ner den.

Extra plus dock med Tailscale-stöd så man kan köra VPN direkt på pucken.

Annars funkar väl roku, mi eller TV:n själv tillräckligt bra utan ytterligare bös inkopplat.

Har Apple TV något unikt funktionsmässigt?
Citera
2025-10-07, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Köpte precis Apple TV eftersom Telias TV-program kräver en jävla app som är jävligt begränsad var man kan ladda ner den.

Extra plus dock med Tailscale-stöd så man kan köra VPN direkt på pucken.

Annars funkar väl roku, mi eller TV:n själv tillräckligt bra utan ytterligare bös inkopplat.

Har Apple TV något unikt funktionsmässigt?

Låter mycket märkligt…
Telias app för TV-program är väl Telia Play? Den kan man ladda ner på de vanliga ställena Apple App Store, och Android Play Store
Citera
2025-10-07, 13:16
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Låter mycket märkligt…
Telias app för TV-program är väl Telia Play? Den kan man ladda ner på de vanliga ställena Apple App Store, och Android Play Store

Om enheten är certifierad ja, fanns ej till min Mi t.ex. (Android-puck)

Fungerar iaf på Apple TV och Tailscale puttrar.

Nu ska jag bara lösa varför TV:n stängs av/sätts på till synes random sen jag kopplade in Apple TV. Samma med två olika enheter. 😂
Citera
2025-10-07, 14:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Om enheten är certifierad ja, fanns ej till min Mi t.ex. (Android-puck)

Fungerar iaf på Apple TV och Tailscale puttrar.

Nu ska jag bara lösa varför TV:n stängs av/sätts på till synes random sen jag kopplade in Apple TV. Samma med två olika enheter. 😂

Gissningsvis går TV:n i vila / stängs av när AppleTV:n går i vila. Samma sak att TV:n startar när AppleTV:n startar. Går att stänga av Inställningar. Under fjärrkontroll eller enheter eller liknande. Så att AppleTV inte skickar en ”stäng av”-signal till TV:n
Citera
2025-10-07, 14:58
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gissningsvis går TV:n i vila / stängs av när AppleTV:n går i vila. Samma sak att TV:n startar när AppleTV:n startar. Går att stänga av Inställningar. Under fjärrkontroll eller enheter eller liknande. Så att AppleTV inte skickar en ”stäng av”-signal till TV:n

Det kan hända mitt i tittande alltså, bara stängs av. Sen kan det helt plötsligt gå på. Igår stängdes det av och på efter varandra.

När jag stängt av allt för kvällen så allt var av tog det en stund sen startade allt upp 😂

Bara hänt med Apple TV och två separata enheter, samma problem.

Misstänker nåt kompatibilitetsproblem mellan min TV och enheterna. I min andra setup ser det inte ut att ske.

Ska visst gå en hel del styrsignaler mellan TV och inkopplade enheter som potentiellt kan hanteras fel.

Det var bättre för. Analog signal och ett vred på TV:n 😆
Citera
2025-10-07, 17:00
Medlem
Citat:
Det kan hända mitt i tittande alltså, bara stängs av. Sen kan det helt plötsligt gå på. Igår stängdes det av och på efter varandra.

När jag stängt av allt för kvällen så allt var av tog det en stund sen startade allt upp 😂

Misstänker nåt kompatibilitetsproblem mellan min TV och enheterna. I min andra setup ser det inte ut att ske.

Ska visst gå en hel del styrsignaler mellan TV och inkopplade enheter som potentiellt kan hanteras fel.

Testa att slå av HDMI-CEC på tvn. Löste problemet när det hände för mig.
Citera
2025-10-07, 17:04
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Testa att slå av HDMI-CEC på tvn. Löste problemet när det hände för mig.

Jo, fast då tappar jag väl all styrning mellan? Är ju bra med viss överlappning av kontroller.

Förhoppningsvis fungerar det bra på de andra apparaterna, denna kommer jag inte ha det inkopplat i framöver. Bara för installation/konfigurering.

Gillar riktigt bra att det finns VPN-stöd direkt i enheten, så för er som behöver pålitligt VPN vid mediakonsumtion kan jag verkligen rekommendera Apple TV. Så då är det inte så idiotiskt som TS tycker
Citera
2025-10-24, 00:58
Medlem
WindowsSetups avatar
Skaffade en Apple TV 4K nyligen, använder den som en trådlös mottagare till en av mina skärmar på min dator-setup. Blev positivt överraskad över hur bra fps den levererar trådlöst över 4k upplösning. Hurra för trådfria skärmar

Ljudet går vidare till ett par HomePods, funkar prima även där.
Citera
2025-10-25, 14:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Du råkar inte ha ställt in något Miljöpartiläge på TVn så att den slocknar efter X timmar om du inte trycker på dess fjärrkontroll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in