2026-08-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Har din MiniPc fläktar? Behöver den botas och uppdateras? Är den stor som en snusdosa och får plats under Tvn. Kan den manövreras med en fjärr med 5 knappar och som är laddbar?

Annars vet jag inte hur den är 10 gånger bättre?
Inte ens Apple TV är stor som en snusdosa. Den får plats i TV-bänken.

När jag säger 10 gånger bättre syftar jag på prestanda, CPU etc. Det är klart den är mycket dyrare, men det är inte pengar som är avgörande för mig.
Citera
2026-08-08, 17:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi

När jag säger 10 gånger bättre syftar jag på prestanda, CPU etc. Det är klart den är mycket dyrare, men det är inte pengar som är avgörande för mig.

Så vad är det för processor i din MiniPC?
Citera
2026-08-09, 01:07
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Jag tog i stunden en bild; https://ibb.co/2BJMPyj
Som du ser är det inte stor skillnad på en snusdosa (Knox) och en Apple TV. Hur ser din MiniPc ut i Jämförelse'?
Sedan undrar jag på processorn i din MiniPc som gör det till 10X bättre än en ATV?
Citera
2026-08-09, 19:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Okej vilken processor har du i din ”Mini-Pc” Som vi andra kallar för NUC?
Vilken magiskt propp har du som spöar A15 Bionic 10-gånger?

Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nja, nu är det väl så att alla nya TV har Google som är milsvitt bätre än Apples jude tv.

Nu är väl inte Apple speciellt judiskt. CEO Tim Apple (Cook) eller den nya tillträdande John Apple (Ternus, mest berömd för sin haka) är inte judar och varken Woz eller Jobs var judar. Inte ens chipschef-desigern Johny Apple (Srouji) är jude trots att han är uppväxt i TelAviv.
Senast redigerad av trickydick 2026-08-09 kl. 20:00.
Citera
2026-08-09, 19:57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag tog i stunden en bild; https://ibb.co/2BJMPyj
Som du ser är det inte stor skillnad på en snusdosa (Knox) och en Apple TV. Hur ser din MiniPc ut i Jämförelse'?
Sedan undrar jag på processorn i din MiniPc som gör det till 10X bättre än en ATV?

Jag måste säga att det blev en fördjävla bra/snygg bild. Jag lade snusdosan framför AppleTV:n småfull en Lördagskväll strax efter 01:00 och plåtade med en iPhone 13 och blev förvånad över hur bra bilden blev.
Senast redigerad av trickydick 2026-08-09 kl. 20:01.
Citera
2026-08-09, 20:11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nja, nu är det väl så att alla nya TV har Google som är milsvitt bätre än Apples jude tv.

Nej ingen Smart-TV är bättre än Apple TV. Jag har en SmartTV med Android TV (Det du slarvigt kalla för Google) från 2018. Den uppdateras inte längre så Tv4-appen funkar inte. (Säkert andra appar också)

Sedan är den extrem slö i gränssnittet och måste hanteras av/med en fjärrkontroll men hundra knappar. Som dessutom måste riktas mot TVn eftersom det kommunicerar med Ir istället för Bluetooth.

Nej den inbyggda SmartTVn™ Är så sjukt mycket sämre än ATV.
Citera
2026-08-10, 07:35
Medlem
Citat:
NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV. Skriv nått vettigt.

Ditt en Mini-PC är bara "10 gånger bättre" något ifall du verkligen vill nyttja något som du bara kan med en Mini-PC. De flesta vill inte det, inte jag heller.

1. En apple tv fungerar efter man köpt den utan att man behöver mecka.

2. de appar man vill köra uppdateras automatiskt. (Har du tur har några av apparna på din pc också autouppdatering, men på appletv är det inbyggt i operativet)

3. en appletv har ett överlägset gränssnitt man inte behöver fippla med. Bara det att TV appen suger in vad du tittar på, vilka tjänster du prenumerarar på samt samordnar din tittstatus. upcoming och tips över alla appar är rätt användbart.

4. kör du andra ios-enheter som iphone, ipad, applewatch, airpods får du en massa funktioner out-of-the-box, vilket du kan glömma med en Mini-PC. Skärmspeglig, automatisk switch av hörlurar, inbyggd remote på watch, iPhone, iPad, automatisk synkning av foto-biblioteket, och mycket mer.

5. konton och lösenord synkas automatiskt.

5. en appletv har i regel bättre hårdvara än en standard-mini-pc tack vare integrerade komponenter. Visst, du kan lägga massor av pengar på en bättre processor, men vem behöver det för en mediaspelare till tv'n.
-Förutom du då.

Då har jag inte ens gått in på att du kan antingen jailbreaka eller (som jag) installera en massa prylar som inte finns på appstore, jag kör som jag tror jag nämnde Mame för att spela kul arkadspel från 80-talet, och en del andra grejer)
Senast redigerad av RoyBatty 2026-08-10 kl. 07:38.
Citera
2026-08-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Ditt en Mini-PC är bara "10 gånger bättre" något ifall du verkligen vill nyttja något som du bara kan med en Mini-PC. De flesta vill inte det, inte jag heller.

1. En apple tv fungerar efter man köpt den utan att man behöver mecka.

2. de appar man vill köra uppdateras automatiskt. (Har du tur har några av apparna på din pc också autouppdatering, men på appletv är det inbyggt i operativet)

3. en appletv har ett överlägset gränssnitt man inte behöver fippla med. Bara det att TV appen suger in vad du tittar på, vilka tjänster du prenumerarar på samt samordnar din tittstatus. upcoming och tips över alla appar är rätt användbart.

4. kör du andra ios-enheter som iphone, ipad, applewatch, airpods får du en massa funktioner out-of-the-box, vilket du kan glömma med en Mini-PC. Skärmspeglig, automatisk switch av hörlurar, inbyggd remote på watch, iPhone, iPad, automatisk synkning av foto-biblioteket, och mycket mer.

5. konton och lösenord synkas automatiskt.

5. en appletv har i regel bättre hårdvara än en standard-mini-pc tack vare integrerade komponenter. Visst, du kan lägga massor av pengar på en bättre processor, men vem behöver det för en mediaspelare till tv'n.
-Förutom du då.

Då har jag inte ens gått in på att du kan antingen jailbreaka eller (som jag) installera en massa prylar som inte finns på appstore, jag kör som jag tror jag nämnde Mame för att spela kul arkadspel från 80-talet, och en del andra grejer)
1. Ja precis, för icke-tekniknördar

2. Allt går att anpassa med en mini-PC, det handlar bara om hur motiverad man är

3. UI är smaksak, skulle aldrig i mitt liv köpa en iPhone, själv kör jag inte ens Android på min Google Pixel utan GrapheneOS, ser dock ut som Android

4. Finns ingen Apple-produkt jag skulle köpa eftersom jag inte gillar deras UI gränssnitt i grunden, dessutom är varje produkt låst, det är som att leva som ett djur instängt i en liten bur istället för att kunna springa ute fritt i naturen, men enkelheten gör att folk offrar sin integritet för det

5. Man behöver inte Apple för att synka konton

6(?). Förut kallade du mig snål, nu säger du att jag lägger onödigt mycket pengar på datorkraft, du får nog bestämma dig
Citera
2026-08-11, 08:49
Medlem
Citat:
1. Ja precis, för icke-tekniknördar

2. Allt går att anpassa med en mini-PC, det handlar bara om hur motiverad man är

3. UI är smaksak, skulle aldrig i mitt liv köpa en iPhone, själv kör jag inte ens Android på min Google Pixel utan GrapheneOS, ser dock ut som Android

4. Finns ingen Apple-produkt jag skulle köpa eftersom jag inte gillar deras UI gränssnitt i grunden, dessutom är varje produkt låst, det är som att leva som ett djur instängt i en liten bur istället för att kunna springa ute fritt i naturen, men enkelheten gör att folk offrar sin integritet för det

5. Man behöver inte Apple för att synka konton

6(?). Förut kallade du mig snål, nu säger du att jag lägger onödigt mycket pengar på datorkraft, du får nog bestämma dig

1-4 Du är en jätteball tekniknörd, we get it. Jag har kodat sen 6502-assemblern på 80-talet och skulle aldrig drömma om att grotta med ditt upplägg för att kolla på streamingtjänster, sport och spela enkla spel.

5 det sa jag inte heller, men deras lösning är användarmässigt överlägset för den typen av användande. Du får inte det på samma sätt.

6. Jag sa inget om dej, jag pekade på fördelar.

--
Det jag tror folk stör sig på här är din överlägsna attityd och svepande påståenden.

"NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV."
"deras målgrupp främst tekniskt okunniga"
"Tror du en liten Apple TV går att jämföra med vad jag kan göra med min NAS"
Du svarar fortfarande inte på frågan om VARFÖR man skulle använda Apple TV som "tekniknörd"
"Som tekniknörd så vet jag att Apple TV är betydligt mer begränsad"

För mej verkar det som om du har otroligt svårt att inse att det "tekniknördar" även kan gilla är att de tycker, till skillnad från dej då tydligen, att gränssnittet är helt överlägset, sättet som en massa bekvämliga, viktiga funktioner "bara fungerar", ofta på kul och snygga sätt, och att man inte behöver göra något för att bara vara igång med det man vill göra.

Man vill inte lägga en massa tid på att köpa och konfigurera lösa delar, sätta ihop och konfigurera en lösning med ett gränssnitt som för många är helt underlägset, *givet det man vill göra* med en tv-accessoar.

Om du vill fippla med whatever, gör det, men försök förstå varför många föredrar att sätta i strömmen och bara göra det som produkten är till för. Lycka till med att få GrapheneOS att snacka lika sömlöst med en HTPC och en Jellyfinserver!
Senast redigerad av RoyBatty 2026-08-11 kl. 08:52.
Citera
2026-08-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
1-4 Du är en jätteball tekniknörd, we get it. Jag har kodat sen 6502-assemblern på 80-talet och skulle aldrig drömma om att grotta med ditt upplägg för att kolla på streamingtjänster, sport och spela enkla spel.

5 det sa jag inte heller, men deras lösning är användarmässigt överlägset för den typen av användande. Du får inte det på samma sätt.

6. Jag sa inget om dej, jag pekade på fördelar.

--
Det jag tror folk stör sig på här är din överlägsna attityd och svepande påståenden.

"NAS + mini-PC är 10 gånger bättre än din Apple TV."
"deras målgrupp främst tekniskt okunniga"
"Tror du en liten Apple TV går att jämföra med vad jag kan göra med min NAS"
Du svarar fortfarande inte på frågan om VARFÖR man skulle använda Apple TV som "tekniknörd"
"Som tekniknörd så vet jag att Apple TV är betydligt mer begränsad"

För mej verkar det som om du har otroligt svårt att inse att det "tekniknördar" även kan gilla är att de tycker, till skillnad från dej då tydligen, att gränssnittet är helt överlägset, sättet som en massa bekvämliga, viktiga funktioner "bara fungerar", ofta på kul och snygga sätt, och att man inte behöver göra något för att bara vara igång med det man vill göra.

Man vill inte lägga en massa tid på att köpa och konfigurera lösa delar, sätta ihop och konfigurera en lösning med ett gränssnitt som för många är helt underlägset, *givet det man vill göra* med en tv-accessoar.

Om du vill fippla med whatever, gör det, men försök förstå varför många föredrar att sätta i strömmen och bara göra det som produkten är till för. Lycka till med att få GrapheneOS att snacka lika sömlöst med en HTPC och en Jellyfinserver!
Du är ingen nörd om du bara föredrar plug-and-play. Verkar svårt att få in i din trånga skalle. Sen har du helt glömt bort vad frihet och integritet betyder.

Du har rätt med att det verkar sticka i ögonen på folk att man känner sig utpekad som "icke-tekniknörd" för man gillar Apple TV.

"Jag är tekniknörd men jag gillar att bara sätta in strömkabeln i väggen och trycka på fjärrkontrollen. Då är jag nöjd"
Citera
2026-08-11, 22:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Du är ingen nörd om du bara föredrar plug-and-play. Verkar svårt att få in i din trånga skalle. Sen har du helt glömt bort vad frihet och integritet betyder.

Du har rätt med att det verkar sticka i ögonen på folk att man känner sig utpekad som "icke-tekniknörd" för man gillar Apple TV.

"Jag är tekniknörd men jag gillar att bara sätta in strömkabeln i väggen och trycka på fjärrkontrollen. Då är jag nöjd"

Jo vi har förstått att du är en jättefrän tekniknörd. För drygt tio år sedan höll jag på med OpenElec På RassberryPi, det fungerade men var ett jävla mäck tills det inte fungerade längre för operatörerna bytte protokoll och allt blev skit. https://community.element14.com/products/raspberry-pi/b/blog/posts/openelec-on-the-new-raspberry-pi-2

Själv har jag växt bort från det där skiten och vill att allt skall bara funka. Och då är AppleTv världsbäst.
Dessutom har jag en familj som kräver att allt skall vara friktionsfritt.

Du har fortfarande inte berättat vad du har för processor i din NUC som du kallar för ”Mini.PC”
Senast redigerad av trickydick 2026-08-11 kl. 23:18.
Citera
2026-08-12, 08:24
Medlem
Citat:

Du fortsätter vara kategorisk märker jag. "Gillar att det bara funkar för **Apple TV**, där mitt mål är att titta på film och tv" är en bättre, och korrekt beskrivning. Det har ingen bäring på vad man gör i övrigt med teknik, vilket du inte vet något om, men av någon outgrundlig anleding fortsätter argumentera för.

Problemet med din beskrivning är inte beskrivningen som icke-tekniknörd, utan (förutom att det är inkorrekt) att du använder det som ett nedsättande argument för varför Apple TV skulle vara en sämre lösning än ett eget hårdvaruupplägg, vilket folk inte håller med om. Det är helt enkelt bättre för usecaset, som sagt. Det betyder inte att man inte tekniknördar med andra saker.

Du fortsätter även med din överlägsna attityd. gör det om du vill, men du vinner inga bonuspoäng när de flesta andra försöker ha en vänlig ton - men du gör det inte lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in