2026-08-16, 08:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Suck.. Vi får ta det pedagogiskt här.

50 MB (antar att du menar megabyte och inte megabit) laddas till RAM på under 0.1 sekunder från vilken modern lagringsmedia som helst. Att en app tar 10 sekunder att starta handlar om att processorn inte hinner rendera, initiera och bygga upp gränssnittet. Och det är inte konstigt med tanke på vad du sitter med.

Din fjärrkontroll (HOF16H303GPD24) hör till Philips 6503-serien som släpptes 2018 på chassis TPM18.6E LA. Det är Philips absolut lägsta budgetsegment det året. Enligt servicemanualens kretsschema sitter det en MediaTek MT5802 som huvudprocessor, det vill säga en Quad Core ARM Cortex-A53 som MediaTek själva kategoriserar som en "cost-effective digital TV" plattform. Det här är samma klass av processor som satt i Raspberry Pi 3 år 2016. TVn kör inte ens Android utan SAPHI, ett hemmakokt Linux-baserat skal med ett webbaserat app-lager som knappt klarar att rita upp Netflix-appen utan att hosta.

din TV köär väl inte ens Google Play? inget öppet app-ekosystem, ingen frihet. Hade du köpt en Philips med Android TV redan 2018, alltså 7000-serien och uppåt som faktiskt existerade parallellt, hade du antagligne fått en bättre upplevelse. Men du valde det billigaste som gick att hitta och jämför nu den upplevelsen med en Apple TV som kostar mer än vad din TV troligen kostade?

När det gäller fjärrkontrollen: ja, den medföljande fjärren till 6503-serien är ful och har för många knappar, det håller jag med om. Men till skillnad från Apple-världen där du MÅSTE använda Siri Remote och inget annat, kan du till vilken Android TV som helst köpa precis vilken Bluetooth-fjärr du vill. Minimalistisk med röststyrning, gaming-pad, vad som helst. Öppet ekosystem innebär valfrihet. Stängt ekosystem innebär att Apple bestämmer åt dig.

Vad tror du själv oddsen är att Apple släpper Apple AI till de som har Apple-TV? och inte pluggar att man ska köpa en helt ny Apple-TV burk igen för att kunna köra Apple AI (läs Google Gemini)?

Trams och en massa bla. .bla bla.
Det är en är min andraTv som jag har ute på verandan. Det är en 6-serie från 2018 som har Android-Tv Det är inte Philips billigaste serie det är serie 4 och 3 serierna som saknar Ambilight.

Vad har det för betydelse? Måste man ha senaste värtingstven för att matcha AppleTV?

Men faktum är att min Philips TV i 6-serien från 2018 inte uppdateras längre så TV4 appen som kräver en nyare version av Android startar ej. Men min Apple-TV från 2015 får dom senaste uppdateringarna och alla appar startar och fungerar.

Vad har du själv för TV?
Citera
2026-08-16, 16:07
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad har du själv för TV?
Min äldsta och ”sämsta” TV är en Sony A80J OLED som jag köpte för under 8 000 spänn runt 2022. Den är fortfarande riktigt rapp och det tar max två sekunder att få igång Tele2-appen. Jag har svårt att se hur de sekunderna skulle vara en upplevelsedödare, det tar ju betydligt längre tid än så bara att slå på själva TV:n.

Även en Apple TV tar 20–30 sekunder på sig om den varit helt strömlös. Upplever man att det går segt på Sonyn kan man bara stänga av det högsta energisparläget och slå på ”Fjärrstart” i menyerna. Då ligger Android kvar i ett aktivt viloläge precis som en Apple TV, vilket gör att både uppstarten blir blixtsnabb och att apparna ligger kvar redo i minnet.
Citera
2026-08-17, 03:32
Medlem
Jag köpte en ny bra Samsung TV på rean och bilden är riktigt bra. Problemet är allt skit runt omkring som följer med. Kör ATV pga enkelheten och inget onödigt skit runt omkring. Lätt värt 2,000 kr att slippa allt tjafs som fyller tv rutan. Den visar dom appar jag väljer att ladda ner.
Citera
2026-08-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?
Vem fan vill dra en sladd till sina grejjer? Är du 70 år gammal?
Jag har en nu rätt gammal shield.
Använder sällan smart tv i tvn.
Men en Apple TV blir ju en en hub till ditt smarta hem. Vilket en tv inte fixar.
Citera
2026-08-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vad fan har du för gammal mög TV som är "seg"?? 10 år gammal???... Ditt argument är gnaska korkat. Har man en modern hyfsad tv idag så är det inget prestanda problem att streama även Apples kanaler, screencasting eller telefon på den..

Men det är som vanligt med Apple-fårskocken.. man jämför dagens dyraste Apple-HW, man överbetalat för, med 5-10 år gammal budget teknik som argument hur jävla topp-notch Apple-skräpet är :-)

Religion enbart. fakta noll.

P.S. Många har idag också redan en extern tv box från Telia, Tele2 etc, som utan problem kan köra Apple TV på de boxarna också som man redan används för std. tv-kanaler, och inte använder TVns processor.

Apple TV har bestydligt bättre uppdaterings möjligheter och styr mitt smarta hem.

Den är reklamfri och snabbare än vad din tv är och kommer va.
Snabb anslutning till mina hörlurar om jag inte vill störa övriga familjen.
Smidigt att ansluta tjänster och kopplar upp mobilens tangentbord om jag behöver.

Framtida stöd för nya format som Dolby bla bla bla osv, iaf betydligt längre än vad din tv har.

Det gör inte din gamla bajstv.
Citera
2026-08-20, 16:53
Avstängd
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happyface1337
Håller inte alls med TS. Jag tycker att en Apple TV förenklar det smarta hemmet, har du dessutom andra apple produkter är det ett utmärkt komplement. Enkelt handhavande, och användarvänlighet är allt idag. Det är apple duktiga på. Ja visst, det finns Smart TV med samma typer av funktioner. Men...

Vad är skönast? Använda mobilen som fjärkontroll och utnyttja Airplay? Eller att sitta med en pissig Youtube app i en smart TV? Valet är ganska enkelt för mig. Dessutom kan du dra upp bilder från icloud på tv'n. Nuff said.
Du har säkert en gammal pissig TV. Vi köpte en ny fin och insåg direkt att det var dags att lägga Apple TV boxen i förrådet. Den nya TV:n är snabbare och vi slapp en fjärr😊
Citera
2026-08-20, 21:24
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Du har säkert en gammal pissig TV. Vi köpte en ny fin och insåg direkt att det var dags att lägga Apple TV boxen i förrådet. Den nya TV:n är snabbare och vi slapp en fjärr😊

Så det du säger att man måste ha den senaste värstings Tvn för att ersätta en tio år gammal AppleTV?

Kan din nya fina värstingar funka som hubb i det smarta hemmet också? Och synkar den magiskt mellan tagenbord eller hörlurar? Och har den tio års uppdateringar och känns fortfarande rapp och fräsch efter tio år?

Så du har ingen fjärr till din nya Tv? 😮 Är den magisk eller? Såhär ser fjärren ut till min TV: ]https://share.google/c0DxwBlv3XlIvkD9m
Men den använder jag aldrig för jag kör AppleTvs fjärr: https://share.google/SP8uCOi2XXd2fD3Do
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in