2025-07-25, 11:48
Medlem
engammalfisks avatar
Laptop på vardagsrumsbordet kopplat till TVn är det ultimata lösningen i mina tankar bara plånboken som halkar efter.
Citera
2025-07-25, 12:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Laptop på vardagsrumsbordet kopplat till TVn är det ultimata lösningen i mina tankar bara plånboken som halkar efter.

Fördelen med ATV är att du bara trycker på en knapp och Tvn samt hemmabion startar, sedan väljer du din app som du vill se på. Den enda gången jag ”kopplar” in nått är iPaden när jag skall ”fulstreama” nån sport jag inte har. Och jag kopplar inte in nånting, det är inte 2010-tal längre, jag ”castar” trådlöst. Dvs jag klickar på en ikon på iPaden och väljer att den skall skicka bilden till ATV.

Herregud boota upp och koppla in en dator.
Citera
2025-07-25, 13:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Jag kanske börjar bli gammal, men en laptop på vardagsrumsbordet och kabel över golvet är inte särskilt snyggt.

Men det händer givetvis att jag ibland ansluter datorn till teven. Det sker trådlöst via Appleteven. Datorn är självklart lika påsatt som telefonen, att boota datorer känns ganska 2010.
Citera
2025-07-26, 23:52
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har.

Visst bor man ensam i en sunkig etta eller som i ditt fall mest troligt på en sluten avdelning så funkar det fint att dra en kabel och bara köra på. Fläktljudet maskeras av odören från svettiga strumpor och gamla pizzakartonger . . .

Väldigt många har ändå en annan bostads och livssituation än dig så produkten har en marknad även om man inte skulle kunna tro det utifrån ditt torftiga perspektiv.
Citera
2025-07-27, 11:47
Medlem
Flummigheters avatar
Knäpptyst dator via HDMI, DAC till min fina gamla stärkare - dvs fetljud. Trådlöst tgb å mus. Tillgång till allt. Hur svårt skare va?
Citera
2025-07-27, 11:49
Medlem
Flummigheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Visst bor man ensam i en sunkig etta eller som i ditt fall mest troligt på en sluten avdelning så funkar det fint att dra en kabel och bara köra på. Fläktljudet maskeras av odören från svettiga strumpor och gamla pizzakartonger . . .

Väldigt många har ändå en annan bostads och livssituation än dig så produkten har en marknad även om man inte skulle kunna tro det utifrån ditt torftiga perspektiv.

Låter som någon blivit påsåld en chromecast/äppeltv...
Citera
2025-07-27, 12:39
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Exakt min upplevelse också. Tycker det är lite småkul att testa olika enheter och är inte nödvändigtvis fast i min Apple TV, men i ärlighetens namn så springer den cirklar kring allt annat jag testat. Det som kommit närmast är en Roku Ultra, men den har begränsat med tillgängliga appar i Sverige/Europa. Har inte testat Nvidia Shield ska tilläggas, den måste - med tanke på priset - vara rapp.

Citat:
Ursprungligen postat av freddastern
Jag körde nvidia shield innan Apple TV, samma sak där, kostar lika mycket som Apple TV men är otroligt mycket långsammare.

Shield är väl trevlig så, men hårdvaran börjar minst sagt bli föråldrad. Har ingen ATV, men kan lugnt föreställa mig att den är bestyckad med något betydligt mer modernt än Tegra X1?

Notera också att Googles inte längre så värst nya launcher som Shield använder sedan ett gäng år tillbaka lägger upp annonser som desktopbakgrund. Ofta animerade också. Extremt störigt. Tål man inte sådant blir det massa bökande med tredjepartslaunchers, customroms, etc för att slippa det, vilket jag kan tycka motverkar syftet med den där sortens mediaburkar. Vill man böka kan man lika bra skaffa sig en klassisk HTPC istället och ha full frihet. Idag finns det ju uppsjöar av strömsnåla kompakta PCs för nästan inga pengar alls som är väldigt lämpliga för ändamålet.

Till Nvidias heder har de varit exceptionellt bra med supporten. Den nu tio år gamla 2015-versionen får fortfarande löpande uppdateringar, och till och med en ny Android TV-major för inte så länge sedan.

För att återkoppla till trådstarten, tycker nog mediaboxar i den här kategorin var högeligen aktuella när tråden startades. De inbyggda smartfunktionerna i TV-apparater var tragiskt slöa, och tillverkarna droppade supporten väldigt snart. Sedan dess har väl gapet förvisso minskat, men vill mena på att lösa mediaboxar fortfarande har sin poäng.
Citera
2025-07-27, 12:50
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flummigheter
Knäpptyst dator via HDMI, DAC till min fina gamla stärkare - dvs fetljud. Trådlöst tgb å mus. Tillgång till allt. Hur svårt skare va?

Så du har tangentbord och mus på vardagsrumsbordet? Vad säger frugan om det då? Min fru vill trycka på en knapp sedan kan hon se det senaste kriminalserien på FlexNix™ Självklart med surround och sju högtalare.
Citera
2025-07-27, 13:07
Medlem
Flummigheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så du har tangentbord och mus på vardagsrumsbordet? Vad säger frugan om det då? Min fru vill trycka på en knapp sedan kan hon se det senaste kriminalserien på FlexNix™ Självklart med surround och sju högtalare.

Tror du jag inreder efter bruden?
Dessutom, för en nörd som undertecknad skulle det kännas sorgligt att vara med en komplett teknik-avstannad tjej. Därutöver är stereoljud ett absolut krav från min sida, surround är skräp när man i princip enbart kör musik.
Citera
2025-07-27, 13:21
Medlem
engammalfisks avatar
Jag piratkopierade tidigt 90 tal, första datorn var en 386:a, jag fattar inte vad fan chromecast och apple tv är för något. Jag är också som Spock i Star Trek kan tilläggas, kanske där skon klämmer.
Citera
2025-07-27, 15:05
Medlem
Dobbelss avatar
Har suttit med en Apple TV (4K, 2a gen) i ett par år och den är helt ok. Men med det sagt upplever jag två omfattande brister.

1. Den brukar ha svårt att bitstreama Dolby Digital från flertalet appar såvida inte Atmos används. SVT Play funkar rätt uselt ur det avseendet.
  2. Bevisligen är den på tok för klen för att ens klara av att använda Apple Music särskilt länge om man vill köra 4K. Så fort omslagen får någon typ av animation segar allt ner sig, men det funkar helt ok om man sänker upplösningen.

Beroende på hur ens behov ser ut så kan det vara en bra eller mindre bra investering. För mig som inte tittar på serier, undviker prenumerationstjänster och i princip bara ser film på fysisk media har den rätt begränsat användningsområde. Men för de filmer som inte släpps fysiskt, eller som av något skäl är exklusiva i 4K på iTunes, så tycker jag att den gör sitt jobb hyfsat bra. Trots det använder jag den nästan uteslutande med Apple Music. Mycket smidig att styra genom iPhone och det motiverade ett köp för mig.
Citera
2025-07-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Har suttit med en Apple TV (4K, 2a gen) i ett par år och den är helt ok. Men med det sagt upplever jag två omfattande brister.

1. Den brukar ha svårt att bitstreama Dolby Digital från flertalet appar såvida inte Atmos används. SVT Play funkar rätt uselt ur det avseendet.
  2. Bevisligen är den på tok för klen för att ens klara av att använda Apple Music särskilt länge om man vill köra 4K. Så fort omslagen får någon typ av animation segar allt ner sig, men det funkar helt ok om man sänker upplösningen.

Beroende på hur ens behov ser ut så kan det vara en bra eller mindre bra investering. För mig som inte tittar på serier, undviker prenumerationstjänster och i princip bara ser film på fysisk media har den rätt begränsat användningsområde. Men för de filmer som inte släpps fysiskt, eller som av något skäl är exklusiva i 4K på iTunes, så tycker jag att den gör sitt jobb hyfsat bra. Trots det använder jag den nästan uteslutande med Apple Music. Mycket smidig att styra genom iPhone och det motiverade ett köp för mig.

Har en ATV4K och har inga som helst problem med att det skulle sega ner sig när man kör 4K.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in