2025-01-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tror det är den övervägande anledningen till att Apple inte bemödat sig att lägga in stöldskyddet.

"Bemödat sig". En av Apples främsta säljargument är privacy och säkerhet, de trycker in sånt överallt de får minsta tillfälle

En telefon är tänkt att användas av en person.

En apple tv däremot kan hela familjen använda, och lägga in sina olika apple ID's. Dessutom är det svårt att väga värdet av säkerhet mot användarvänlighet på en enhet som alltid är stationär i hemmet, som inte innehåller grejer som bankappar och bank-id, som olika personer använder hela tiden, och där man vill sätta sig och kolla på tv med en gång, utan att skriva in lösenord och grejer med en fjärrkontroll. Det är inte helt trivialt.
Citera
2025-01-16, 11:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
"Bemödat sig". En av Apples främsta säljargument är privacy och säkerhet, de trycker in sånt överallt de får minsta tillfälle

En telefon är tänkt att användas av en person.

En apple tv däremot kan hela familjen använda, och lägga in sina olika apple ID's. Dessutom är det svårt att väga värdet av säkerhet mot användarvänlighet på en enhet som alltid är stationär i hemmet, som inte innehåller grejer som bankappar och bank-id, som olika personer använder hela tiden, och där man vill sätta sig och kolla på tv med en gång, utan att skriva in lösenord och grejer med en fjärrkontroll. Det är inte helt trivialt.
De flesta skriver inte om sitt wifi hemma, så lösenord för att koppla upp sig mot nya nätverk. Lösenord för att ladda ner nya appar från kontot. Ett mindre steg för att promota säkerhet för att göra de mindre stöldbegärliga.
Citera
2025-01-16, 16:17
Medlem
st33rs avatar
Är nöjd med google tv-dosan.

Jag var aldrig lockad av att "casta" till min tv med chromecast, jag ville ha uppspelningen i tvn separat från min dator eller mobil. Men nu med senare modeller, t ex Google TV, som har appar för uppspelning liggande i burken, ser jag ingen direkt anledning ens för en Apple-fanatiker att betala 2000 kronor för en Apple TV.

Smart TV-apparaternas inbyggda system för uppspelning var ett skämt när tråden skapades. Så det var väl inget argument.
Citera
2025-01-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Smidigheten med apple tv och andra fördelar gör att den är ett bättre alternativ än dom appar som idag finns i tv:n
Citera
2025-01-18, 10:58
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Kopte en Apple TV i dag och blev lite besviken, den fungerar men men går inte att använda som en chromecast.

Shit Happens - Forrest Gump 🙂

Vad menar du med att den inte går att använda som Chromecast?

Om du vill ”casta” eller skärmdubblera från en telefon eller padda så går det såklart.
Citera
2025-01-19, 07:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Den enda anledningen till att folk inte har Apple-produkter är att dom inte har råd. Har man råd så är det självklart att skaffa sig som bara funkar. Och funkar bra. Självklart så har man Apple-TV. Googles skit som sitter i burken rör jag inte.
Citera
2025-01-19, 11:50
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Den enda anledningen till att folk inte har Apple-produkter är att dom inte har råd. Har man råd så är det självklart att skaffa sig som bara funkar. Och funkar bra. Självklart så har man Apple-TV. Googles skit som sitter i burken rör jag inte.
Går det att släcka lampan som lyser ilsket blått?
Citera
2025-01-19, 13:42
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:

Absolut. Med tejp.
Citera
2025-01-19, 17:43
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Den är sjukt störande, håller med. Jag har vänt min Apple TV ett kvarts varv så att den inte ligger i blickfånget. Annars kan man sätta ett lite halvgenomskinlig tejp över den.
Citera
2025-01-19, 19:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Inte som till chromecast

Om du menar att du inte kan använda din Android-lur för att streama till sin Apple TV så har du givetvis rätt men det kan knappast komma som en överraskning? Funktionellt är dock en iPhone+AppleTV identisk med allt som en chromecast kan göra (plus mycket mer förstås).
Citera
2025-01-19, 22:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Den är sjukt störande, håller med. Jag har vänt min Apple TV ett kvarts varv så att den inte ligger i blickfånget. Annars kan man sätta ett lite halvgenomskinlig tejp över den.
Vilken lampa är det? Min har, om jag inte ser helt fel, bara en liten, men ganska kraftig, diod som lyser vitt nere till höger på framsidan.
Citera
2025-01-20, 05:24
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vilken lampa är det? Min har, om jag inte ser helt fel, bara en liten, men ganska kraftig, diod som lyser vitt nere till höger på framsidan.

Vit är den inte, du är färgblind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in