Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-02, 18:47
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ordet "antennsladden" i förra inlägget syftar givetvis på ordet "TV-apparaten" i samma inlägg. Ganska grundläggande läsförståelse torde lösa den gåtan.
Jag har alltså en TV-apparat, men använder den som skärm, och högtalare till Apple TV.

Då du uppenbarligen är intresserad av Apple TV rekommenderar jag dig att titta på tillverkarens hemsida. Där finns mycket information om apparatens förmågor samt specifikationer som inkluderar anslutningsmöjligheter.

Nej, efter den här tråden är jag om möjligt ännu mindre intresserad av Apple TV. Den verkar t.o.m. sämre än jag trodde den var.

Tur att det finns rejäla apparater där allt ingår.
Citera
2025-07-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Du förstår inte, man är inte bunden med en sladd om man kan se på sladd OCH appar.

Om du kan lugna ner dig lite, sluta frusta, andas lite så kvarstår min fråga, varför väljer man aktivt bort möjligheten att se med sladd?

Av samma anledning som jag valt bort telefon med sladd. Frågan är av vilken anledning du valt att vara bunden med sladd?
Citera
2025-07-02, 19:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför ska jag behöva låta min telefon sluka batteri? Bättre att tvn har sitt egna app-bibliotek.
Känns ålderdomligt att behöva casta från sin telefon.
Det är ju att casta från din telefon som du INTE behöver med AppleTv, till skillnad från en ChromeCast.
Citera
2025-07-02, 19:58
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeddie
Av samma anledning som jag valt bort telefon med sladd. Frågan är av vilken anledning du valt att vara bunden med sladd?

Tycker personligen det är en självklarhet. Men om jag nu måste förklara en sån grundläggande sak så kan kanalers utsändning med appar gå ner (som svtplay för någon månad sedan) samt så kan även bredband gå ner. Då kompletteras det.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-07-02 kl. 20:02.
Citera
2025-07-03, 23:02
Medlem
Vad gäller Apple TV vs whatever, det kokar ner till att Apple TV är ljusår snabbare än alla andra konkurrenter, vill du bli ständigt irriterad på lagg eller har dåligt med pengar, pick whatever, annars kör på Apple TV, simple as that.
Citera
2025-07-05, 11:06
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Tycker personligen det är en självklarhet. Men om jag nu måste förklara en sån grundläggande sak så kan kanalers utsändning med appar gå ner (som svtplay för någon månad sedan) samt så kan även bredband gå ner. Då kompletteras det.
Skulle internet gå ner så kan jag ganska snabbt plocka fram min antennkabel, koppla in den och sedan sitta och smeka mig själv framför Anslagstavlan. Jag har ännu inte haft det behovet. I vanliga fall ger diverse appar tillräcklig åtkomst till TV-program, inklusive direktsändningar.

https://www.youtube.com/watch?v=nT-U1h9-Ark
Citera
2025-07-06, 09:14
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Skulle internet gå ner så kan jag ganska snabbt plocka fram min antennkabel, koppla in den och sedan sitta och smeka mig själv framför Anslagstavlan. Jag har ännu inte haft det behovet. I vanliga fall ger diverse appar tillräcklig åtkomst till TV-program, inklusive direktsändningar.

Jag har också backup via antennkabel. Har utöver must carry en massa linjära tv-kanaler med reklam som jag inte har någon lust att se, men bra att de finns, kanske. Köpte nyligen en Apple TV 4K, den är toppen, levererar Dolby Vision till min likaledes rätt nya tv. Smutt.
Citera
2025-07-06, 13:52
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Skulle internet gå ner vilket faktiskt hände mig för ett par år sedan, routern gick sönder och det tog en vecka innan jag fick en ny.

Då fick jag dela ut internet från min telefon eller frugans telefon till ATV. Har även en bordsantenn så jag kan se SVT och TV4.
Citera
2025-07-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddastern
Vad gäller Apple TV vs whatever, det kokar ner till att Apple TV är ljusår snabbare än alla andra konkurrenter, vill du bli ständigt irriterad på lagg eller har dåligt med pengar, pick whatever, annars kör på Apple TV, simple as that.

Exakt min upplevelse också. Tycker det är lite småkul att testa olika enheter och är inte nödvändigtvis fast i min Apple TV, men i ärlighetens namn så springer den cirklar kring allt annat jag testat. Det som kommit närmast är en Roku Ultra, men den har begränsat med tillgängliga appar i Sverige/Europa. Har inte testat Nvidia Shield ska tilläggas, den måste - med tanke på priset - vara rapp.
Citera
2025-07-21, 12:44
Medlem
underhuggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Apple tv i combo med ful iptv är grym hårdvara för att använd om spelare men apples utbud suger anus.
Citera
2025-07-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordy
Exakt min upplevelse också. Tycker det är lite småkul att testa olika enheter och är inte nödvändigtvis fast i min Apple TV, men i ärlighetens namn så springer den cirklar kring allt annat jag testat. Det som kommit närmast är en Roku Ultra, men den har begränsat med tillgängliga appar i Sverige/Europa. Har inte testat Nvidia Shield ska tilläggas, den måste - med tanke på priset - vara rapp.
Jag körde nvidia shield innan Apple TV, samma sak där, kostar lika mycket som Apple TV men är otroligt mycket långsammare.
Citera
2025-07-21, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Den mest brutala sanning som skrivits om Apple TV.

Man kan i alla fall skratta från sidan på alla idioter som köpt sig en Apple TV.

Förstår genuint inte argumentet. Att det bara är att dra en sladd från datorn till TV:n - det är väl ett ganska märkligt argument? Apples produkter lägger inte ribban vid minsta motståndets lag och möjligheter, det ska vara trevligt, nätt och smidigt också.

I så fall, enligt det argumentet, är det väl lika oresonligt att använda WiFi när man kan dra en ethernetkabel eller använda mobildata. Säger absolut inte att Apple TV är perfekt, tycker det suger rätt ofta, men att bekvämlighet skulle vara en negativ faktor tycker jag låter som ett platt och positionerande argument utan substans. Folk köper alla möjliga saker av bekvämlighet. Jag gillar att åka bil till jobbet istället för att gå fem kilometer. Jag gillar att inte ha HDMI-sladdar mellan dator och TV om jag har möjligheten att slippa det.

Då är det väl bättre att kritisera Apple TV för det hutlöst höga priset, eller att Apple bråkar med olika app-leverantörer så som YouTube och blockar upplösningar (vet att det i alla fall förr var så att du inte kunde välja ett lika högupplöst läge för uppspelning i YouTube-appen via Apple TV som motsvarande YouTube-app i Samsungs OS).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in