Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-06, 01:30
  #1
Medlem
357.Magnums avatar
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?
Citera
2015-08-06, 01:36
  #2
Medlem
Nej inte om han vill kunna använd Airplay. Dela skärmen från Mac,iPhone,iPad what ever till tvn. Riktigt smidigt annars är det som du säger Spotify och det finns redan i tvn.

EDIT: Sen så kom den första Apple tv 2007 och då fanns det inte några appar i tvn.
__________________
Senast redigerad av BrutalSten 2015-08-06 kl. 01:38.
Citera
2015-08-06, 01:43
  #3
Medlem
DEVGRUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Men du får bättre bild på Apple TV när det gäller Netflix och Viaplay. Sen har du Airplay och tv4 och svtplay som ger betydligt bättre bild än analogt och även digitalt beroende på leverantör. Har du en mac eller iPhone/ipad är det ett måste.
Citera
2015-08-06, 01:59
  #4
Medlem
Håller fan med! Sen finns det ju givetvist chromecast, alla mobiltelefoner som synkroseras till TV'n.
Citera
2015-08-06, 03:46
  #5
Medlem
trattfans avatar
Är så inihelvetes mycket smidigare med en AppleTV än att hålla på att fippla inne i Smart-TVn.
Dessutom är det jävligt skönt att smidigt få över ljud och bild trådlöst till hemmabiosystemet/tvn eller varför inte trådlöst få upp bilderna på tvn från semstern och visa vänner och familj.

Så nej, allt detta finns inte redan i en tv.
Dessutom kostar en appletv 700kr. Är du så extremt jävla fattig att du inte har råd med det utan istället skall idiotförklara folk som väljer att köpa en sån?

Fine att vissa kanske känner att de inte har behovet utav en appletv. Det köper jag. Men att göra en flashbacktråd där du skall håna folk som köper en appletv är ju bara tragiskt. fjantjävel.
Citera
2015-08-06, 05:26
  #6
Medlem
Custom_mades avatar
Som vissa bevisar när dom skriver "smidigt" så är väldigt många idag tekniskt inkapabla och betalar mer än gärna för att slippa någon extra sekunds arbete eller för deras fall, kunna göra det alls.

Att smidigt kunna koppla upp telefon, padda och dylikt har man kunnat gjort länge, nu kan man göra det med en apple-produkt. Klart noobs hoppar på det tåget med förevändningar som "Har du inte råd med 700kr eller fattiglapp!" När dom känner sig hotade för att de vet att de lagt 700kr på ingenting.

Ungefär som dagens människor och teknik, vem köper i affär nu för tiden? Man behöver ytterst lite framförhållning för att få samma teknik vissa köper i affär från kina för en tredjedel av priset, men folk är rädda och dumsnåla och tror att de gör en bra investering för att de får en garanti på ett år, men guess what? Mobilerna är byggda för att hålla precis över garanti-tiden...

Sen är det vad man är van vid, har man alltid haft apple kan det bli en svår övergång och vice versa, eller nja, har man haft apple kan all annan teknik te sig lite lurig.
Citera
2015-08-06, 08:43
  #7
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Nej inte om han vill kunna använd Airplay. Dela skärmen från Mac,iPhone,iPad what ever till tvn. Riktigt smidigt annars är det som du säger Spotify och det finns redan i tvn.

EDIT: Sen så kom den första Apple tv 2007 och då fanns det inte några appar i tvn.
Allt det kan du göra med blåtand eller via wifi.

Hållar faktiskt med ts som har en point, apple tv är utdaterad o hemskt onödigt.
Citera
2015-08-06, 09:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Samtalade med en vän idag, han berättade att han har köpt en apple tv, det var länge sedan jag skrattade så mycket, ännu en idiot. Allt som finns på apple tv finns redan? Netflix, viaplay och spotify finns på varenda smart tv, där förlorade apple tv 90% av sitt användningsområde. Och allt som finns på apple tv men inte på tv'n finns på datorn. Alla har en dator och alla har en HDMI-Kabel. Gissa vad idiotfanskap! Dra hdmi från datorn till tv'n så har ni allt som finns i eran fjantiga dosa + allt annat som existerar inom underhållning. Jag har svårt att fatta hur man kan vara så mongolid att man betalar för något man redan har. Bra försök apple, bättre lycka nästa gång. Diskutera detta! Har de som köpt apple tv gjort bort sig totalt?

Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Som vissa bevisar när dom skriver "smidigt" så är väldigt många idag tekniskt inkapabla och betalar mer än gärna för att slippa någon extra sekunds arbete eller för deras fall, kunna göra det alls.

Att smidigt kunna koppla upp telefon, padda och dylikt har man kunnat gjort länge, nu kan man göra det med en apple-produkt. Klart noobs hoppar på det tåget med förevändningar som "Har du inte råd med 700kr eller fattiglapp!" När dom känner sig hotade för att de vet att de lagt 700kr på ingenting.

Ungefär som dagens människor och teknik, vem köper i affär nu för tiden? Man behöver ytterst lite framförhållning för att få samma teknik vissa köper i affär från kina för en tredjedel av priset, men folk är rädda och dumsnåla och tror att de gör en bra investering för att de får en garanti på ett år, men guess what? Mobilerna är byggda för att hålla precis över garanti-tiden...

Sen är det vad man är van vid, har man alltid haft apple kan det bli en svår övergång och vice versa, eller nja, har man haft apple kan all annan teknik te sig lite lurig.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Allt det kan du göra med blåtand eller via wifi.

Hållar faktiskt med ts som har en point, apple tv är utdaterad o hemskt onödigt.


Helt klart finns det idag flera olika möjligheter att koppla mobiltelefoner och datorer till sin TV, så ATV är inte den enda möjligheten.

Men, det är närmast pinsamt att man väljer att starta en tråd på FB för att raljera och håna de som valt att köpa en ATV. Är man så korkad och på det humöret så är världen proppfull av saker man lika gärna kunde irritera sig på och då oavsett om det är folk som har gedigen teknikbana, har vilka mobilplattformar som helst eller ja vad som helst.

Det finns helt enkelt ett uppsjö av olika produkter och tjänster att välja på inom alla möjliga olika branscher, helt enkelt för att försöka täcka alla möjliga olika användares behov och önskemål, och vad är det för fel med det? Är väl bara för var och en att välja vad det tycker passar dem och sen kan väl andra totalt skita i det?

Jag har själv två ATV och vet att det vad ni än tror ger en smidighet på flera punkter som andra lösningar inte kan matcha på samma enkla sätt.

Jag har och har haft flera påkostade och stora TV-modeller från JVC, Samsung och Sony, och ingen av dem har varit ens i närheten lika smidiga att ansluta trådlöst till vare sig mitt hemmanätverk eller mina mobila enheter eller datorn (vem fan vill böka med en kabel och ha den ligga vägen över golvet....)

Jag skaffade en 64” Samsung plasma som hade precis allt av finesser och skröt om att den hade inbyggt wifi och allt, men inte fan kunde den ansluta till mitt hemmanät inte. Inte ens efter en lång dialog med Samsung teknisk support så gick det, och när jag frågade varför det inte på den var lika enkelt som på t ex mobiler att bara knappa in nätverkets namn o lösen så blev svaret ”det funkar inte riktigt så på TVn...” så ja det blev till att sitta och trixa en bra stund själv innan jag fick anslutet, och det är ta mig fan rejält mycket segare att jobba med att köra filer och annat mellan mobilen eller datorn den vägen än via en ATV

Med ATV så knappar man bara in sitt nätverks lösen, sitt Apple ID, boom klart, och då har man tillgång till allt man har på iCloud, filmer o foton på iPhone iPad o datorn, trådlöst.

Nu är dagens ATV en närmast pensionär så den har definitivt utrymme för förbättringar, och det är sannolikt en helt ny ATV på gång att släppas.

Givetvis finns det även nackdelar med ATV idag precis som att det finns för o nackdelar på allt annat med.

Den tar inte precis alla format direkt, men det är busenkelt att fixa ett program i dator eller andra enheter som gör att man kan köra det mesta rakt av om man vill. Jag bara drar-släpper en fil på datorn till det programmet så spelas det upp på ATV på valfri TV utan problem.
Citera
2015-08-06, 10:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Allt det kan du göra med blåtand eller via wifi.

Hållar faktiskt med ts som har en point, apple tv är utdaterad o hemskt onödigt.

Att den är onödig just nu håller jag med om. Så länge man inte vill använda Airplay. Men tanken var bra för när den kom 2007 så var det riktigt high tech
Citera
2015-08-06, 11:06
  #10
Medlem
labambass avatar
Själva poängen är ju att ha en dedikerad låda som alltid är inkopplad och redo med fjärrkontroll.

Många av oss har familj, sambo, barn etc. som ofta inte gillar/kan mecka med sladdar och grejer bara för att se lite på tv. Då är det smidigt med en liten låda som alltid är inkopplad och som har fjärrkontroll och är relativt enkelt att manövrera från soffan. Det är värt 800 spänn.

Den inbyggda "smart" tvn i min ca 2 år gamla samsung tv är helt värdelös (hänger sig, kraschar och är allmänt seg och ointuitiv) men min apple tv som nu är säkert 6 år fungerar klockrent och jag behöver inte komma springandes när min sambo skall se nått serieavsnitt på netflix.
__________________
Senast redigerad av labambas 2015-08-06 kl. 11:12.
Citera
2015-08-06, 11:16
  #11
Medlem
Happyface1337s avatar
Håller inte alls med TS. Jag tycker att en Apple TV förenklar det smarta hemmet, har du dessutom andra apple produkter är det ett utmärkt komplement. Enkelt handhavande, och användarvänlighet är allt idag. Det är apple duktiga på. Ja visst, det finns Smart TV med samma typer av funktioner. Men...

Vad är skönast? Använda mobilen som fjärkontroll och utnyttja Airplay? Eller att sitta med en pissig Youtube app i en smart TV? Valet är ganska enkelt för mig. Dessutom kan du dra upp bilder från icloud på tv'n. Nuff said.
Citera
2015-08-06, 11:19
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Själva poängen är ju att ha en dedikerad låda som alltid är inkopplad och redo med fjärrkontroll.

Många av oss har familj, sambo, barn etc. som ofta inte gillar/kan mecka med sladdar och grejer bara för att se lite på tv. Då är det smidigt med en liten låda som alltid är inkopplad och som har fjärrkontroll och är relativt enkelt att manövrera från soffan. Det är värt 800 spänn.

Den inbyggda "smart" tvn i min ca 2 år gamla samsung tv är helt värdelös (hänger sig, kraschar och är allmänt seg och ointuitiv) men min apple tv som nu är säkert 6 år fungerar klockrent och jag behöver inte komma springandes när min sambo skall se nått serieavsnitt på netflix.


Precis....

Jag kan inte fatta denna iver för smart-TV, för alla de jag testat är ju rent förskräckliga att ha att göra med. Stökiga menysystem, tröga sega, kraschar då o då. Nej det är nästan oanvändbart anser jag om man är van vid hur smidigt en ATV funkar.

Har man sen som jag både iPad iPhone och Mac så är en ATV närmast självklar då den är tänkt att på just ett smart o smidigt sätt koppla ihop dessa enheter med en TV.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback