2015-11-12, 08:12
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Det är visst skillnad på ATV3 och 4.
T.ex funkar Apple music på ATV4, men inte på 3:an. För mig som har Apple music-abonnement så är det ju otroligt värt att ha en 4:a. Dessutom så har den mycket kraftigare processor, vilket man märker på många områden, t.ex gör det att man kan dela skärmen från datorn helt laggfritt. Detta har ständigt varit ett problem med 3:an. Dessutom stödjer 4:an 802.11ac-teknik vilket gör en enorm skillnad om man ska koppla ATVn till sitt wi-fi. ATV3 stödjer endast 802.11n och med maks hastighet 65mbit/s, vilket är extremt låg bandbredd i 2015. Jämför med ac som kan nå upp mot 2gbit/s med en stark nog router. Dessutom är ATV4-kontrollen ljusår mycket behagligare att använda än tidigare kontroller.
Detta var några exempel som klart skiljer ATV4 från 3:an. Sitter och skriver på mobilen så pallar inte skriva mer, men det finns många fler skillnader, och ju mer utvecklarn får arbeta med tvOS, dess fler kommer det bli.
Jag kan hålla med om att 1700 är för dyrt för den nya ATVn, samt det SUGER att de tagit bort den optiska utgången (vet att detta är en 100% deal-breaker för många, nästan för mig också). Så den är inte optimal, men den är bättre än 3:an på många sätt.

Ps. Detta med optisk utgång går att fixa med lite knep. Kan berätta vad jag gjort om någon vill veta
Många utav oss har Spotify. Tycker att Apple Music är rätt värdelöst och sjukt rörigt. Gav det en chans men gick inte. Tex när jag la in några låtar i min iphones spellista, så visade sig inte dom låtarna i iPadens spellista, sjukt knepigt. Angående lagg så måste jag ha fått en super atv3? ALDRIG haft lagg då jag speglat från min dator till den, och jag skickar dagliven video från datorn till atv3. Angående hastigheten på WIFI så kan jag kolla på netflix och viaplay helt laggfritt också.

För den enkla användaren är ATV 3 perfekt.
Citera
2015-11-12, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Många utav oss har Spotify. Tycker att Apple Music är rätt värdelöst och sjukt rörigt. Gav det en chans men gick inte. Tex när jag la in några låtar i min iphones spellista, så visade sig inte dom låtarna i iPadens spellista, sjukt knepigt.

Jag har aldrig testat Spotify för jag har inte sett någon vettig anledning till det då jag använt iTunes i mer än tio år nu och är van med det och har ett digert musikbibliotek iTunes på datorn. Så när Apple Music kom så kändes det helt naturligt att ansluta till det.

AM var givetvis lite nytt och ovant, men det mesta har funka bra för mig, och spellistor och ändringar i dessa har synkats till alla mina olika enheter utan problem. Men som alltid kan det ju behövas en liten tillvänjningsperiod för att lära sig hur de olika funktionerna kan användas o s v. Men sjukt knepigt kan jag inte känna igen att det skulle vara.

Citat:
Angående lagg så måste jag ha fått en super atv3? ALDRIG haft lagg då jag speglat från min dator till den, och jag skickar dagliven video från datorn till atv3. Angående hastigheten på WIFI så kan jag kolla på netflix och viaplay helt laggfritt också.

Jag har kört med både ATV2 och ATV3 tidigare och inte haft några problem med lagg eller annat med dessa, utan kört dessa i första hand otrådat på min bostads WiFi som sköts av en Apple Time Capsule av förra generationen. Har funkat helt ok att spela Netflix och annat och att streama från mina iOS-enheter eller min MacBook Pro till båda mina TV i olika rum. Funkade bra även innan jag skaffade 100/100-lina, tror jag hade 20/10-lina först och det funkade då med.

Så upplever man problem med lagg på ATV3 så kanske grunden till problemet ligger utanför ATV3.

Citat:
För den enkla användaren är ATV 3 perfekt.

Ja ATV3 kan funka helt ok
Citera
2015-11-13, 13:04
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har aldrig testat Spotify för jag har inte sett någon vettig anledning till det då jag använt iTunes i mer än tio år nu och är van med det och har ett digert musikbibliotek iTunes på datorn. Så när Apple Music kom så kändes det helt naturligt att ansluta till det.

AM var givetvis lite nytt och ovant, men det mesta har funka bra för mig, och spellistor och ändringar i dessa har synkats till alla mina olika enheter utan problem. Men som alltid kan det ju behövas en liten tillvänjningsperiod för att lära sig hur de olika funktionerna kan användas o s v. Men sjukt knepigt kan jag inte känna igen att det skulle vara.
Tja, har lite frågor till dig som har Apple Music då jag funderar på att överge Spotify.

1) Spotify har ju 320kbps som max, vad har Apple Music?

2) Jag testade Apple Music när det kom ut i början, men då hade jag lite problem. När jag la in några låtar i min spellista i telefonen, så dök inte dom låtarna upp i min iPad. Låtarna gick inte över automatiskt på alla enheter, är detta löst nu? Detta var största anledningen till att jag inte bytte.

3) Kan man som i spotify få fram spellistor beroende på "humör", genrer eller teman?

4) Hur för man över sina spotifylistor till Apple Music om det nu går?
Citera
2015-11-13, 14:13
Medlem
Citat:
Tja, har lite frågor till dig som har Apple Music då jag funderar på att överge Spotify.

Ok, svarar så gott jag kan.

Citat:
1) Spotify har ju 320kbps som max, vad har Apple Music?

AM har max 256kbps AAC, vilket man knappast hör någon skillnad på, det finns en del olika tester på det ute på nätet och folk har svårt att höra skillnad, ofta tycker de att AM låter bättre. Till saken hör också att det inte kan jämföras i siffror rakt av så få ACC anses ha en högre ljudkvalitet visa samma kbps.

Citat:
2) Jag testade Apple Music när det kom ut i början, men då hade jag lite problem. När jag la in några låtar i min spellista i telefonen, så dök inte dom låtarna upp i min iPad. Låtarna gick inte över automatiskt på alla enheter, är detta löst nu? Detta var största anledningen till att jag inte bytte.

Vet faktiskt inte mer än att det har funkat för mig med sådana sykningar, så om det kan ha varit en lurig bug som trilskades med dig och som nu är fixad, eller om du helt enkelt inte gjorde på rätt sätt, vet jag inte.

Citat:
3) Kan man som i spotify få fram spellistor beroende på "humör", genrer eller teman?

Vad jag vet är att man alltid i iTunes kunnat få förslag på olika spellistor för olika kategorier musik, och att det finns genrer att välja.

Lite tips kan du får här
https://support.apple.com/sv-se/HT204951

https://www.apple.com/se/support/music/

Citat:
4) Hur för man över sina spotifylistor till Apple Music om det nu går?

http://www.macrumors.com/how-to/move...o-apple-music/
Citera
2015-11-13, 14:30
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tack!
Citera
2015-12-27, 18:35
Medlem
Självklart har jag Appletv och iPhone och iPad.
Allt det andra billiga krims kramset från asien kan ni få behålla för er själva
Citera
2015-12-30, 12:11
Medlem
En annan grym anledning att ha AppleTV är "Plex" Integrationen, där du kan dela med dig av mappar och annat i nätverket för att visa film,tv och dylikt. Mycket bra.
Citera
2015-12-30, 12:33
Medlem
Senaste generationen verkar oerhört mycket mer användbar än tidigare.

På generation 3-tiden var jag chockad över att folk köpte mediaspelare som var låst till runt 5-10 appar och inte kunde spela lokal media.
Senast redigerad av MarcoBolan 2015-12-30 kl. 12:39.
Citera
2015-12-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Senaste generationen verkar oerhört mycket mer användbar än tidigare.

På generation 3-tiden var jag chockad över att folk köpte mediaspelare som var låst till runt 5-10 appar och inte kunde spela lokal media.
Jag har en Apple TV 3 och kan spela lokal media (filmer, musik, bilder), alltså sådant jag har lagrat på min Mac mini. Eller vad menar du?
I övrigt kompletterar jag med en Chromecast.
Citera
2015-12-30, 15:52
Medlem
cykelsadels avatar
Köpte en AppleTV (Gen3) när den släpptes och då ägde jag en icke Smart-TV. Nu när jag har uppgraderat mig till en Smart-TV så använder jag fortfarande min AppleTV såsom AirPlay med ljud eller video. SVTPlay, ViaPlay och Netflix hellre än att använda Smart-Tvns funktioner.

Anledningen att jag använder min AppleTV mer är att gränsnittet i TVn är ganska slö om man jämnför med AppleTVn (Kör Samsungs Smart-TV) och kör man ex. Spotify för att lyssna på musik så tycker jag ljudet och gränssnittet är bättre.

Som tredje alternativ kan jag även köra ViaPlay, Netflix och Spotify i min PS4. Men även där så fungerar AppleTVn bättre.

Så idiotiskt? Nej.
Men ska jag använda Plex från min NAS så använder jag min SmartTV.
Citera
2016-01-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag har en Apple TV 3 och kan spela lokal media (filmer, musik, bilder), alltså sådant jag har lagrat på min Mac mini. Eller vad menar du?
I övrigt kompletterar jag med en Chromecast.
Via airplay eller nån slags nätverksdelning på mappar?
Inte sett nån göra det så visste inte om det, men de flesta jag känner kör Windows och då är det omöjligt att få över lokala filer till sin appleTV.
Man blir helt låst till att köra iTunes eller streaming.
Går liksom inte att bara plugga in en hårddisk eller överhuvudtaget sätta upp nätdelning mot sina egna filer, eller föra över lagrade filer till appleTV:n på något som helst vis, vilket man kan göra med de flesta andra mediaspelare någonsin och det är det jag tycker är knepigt att folk accepterade.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-01-01 kl. 20:55.
Citera
2016-01-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Via airplay eller nån slags nätverksdelning på mappar?
Inte sett nån göra det så visste inte om det, men de flesta jag känner kör Windows och då är det omöjligt att få över lokala filer till sin appleTV.
Man blir helt låst till att köra iTunes eller streaming.
Går liksom inte att bara plugga in en hårddisk eller överhuvudtaget sätta upp nätdelning mot sina egna filer, eller föra över lagrade filer till appleTV:n på något som helst vis, vilket man kan göra med de flesta andra mediaspelare någonsin och det är det jag tycker är knepigt att folk accepterade.
Vad gäller Windows vet jag inte, men jag kan via Itunes på min Mac mini dela lokal media (som är importerad till Itunes alltså) till min Apple TV 3. Även vad gäller bilder (Iphoto eller Bilder). Vad gäller Itunes är det enda kravet att man loggar in med sitt Apple ID på Itunes Store. Eftersom jag har Mac(ar) så har jag också ett sådant. Annan typ av delning av lokal media går inte, även om jag har läst om att man kan hacka nätverket i appen Trailrar (eller vad det nu var).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in