2016-12-18, 23:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
SVT Play har jag inte på någon av mina 4 Smart-TV, bara på Apple TV.
Streama från iPhone till Samsung TV går ju inte heller, skärpning Samsung!
Å andra sidan går det väl inte att streama från en Samsung-telefon till en ATV?
Citera
2016-12-19, 02:03
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
ChromeCast är en ok grunka till ett lågt pris, men då den inte kan erbjuda ens hälften av allt som ATV4 kan, så är det helt naturligt att det finns många kräver betydligt mer än vad en ChromeCast kan erbjuda. Därför är det också bra att det finns olika produkter så kan folk välja det de tycker passar dem bäst, och många väljer då en ATV4 före en ChromeCast. Har du problem med att folk inte väljer som du tycker de ska göra?

ChromeCast har inte mycket mer funktioner än en HDMI-kabel. För att ha nytta av den, så krävs ytterligare en enhet. Det går inte riktigt att jämföra den med en Apple TV, för den är betydligt mer kompetent.
Citera
2016-12-19, 06:17
Medlem
losfers avatar
När min 70 åriga farsa vill kunna kolla cmore play på tv så sa jag åt han att köpa en Apple tv 3 och kör AirPlay. Och de gjorde han och fick igång det själv utan problem. Han brukar ringa mig när printern inte funkar men Apple TVn hade han 0 problem med. Så det är styrkan, funkar och lättanvänt.
Citera
2016-12-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Å andra sidan går det väl inte att streama från en Samsung-telefon till en ATV?

In-app går det. I alla från plex. Har aldrig testat SVT.
Citera
2016-12-19, 21:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
In-app går det. I alla från plex. Har aldrig testat SVT.
Då måste man ju köra Plex. Jag tänker mer direkt ur lådan.
Citera
2016-12-19, 22:29
Medlem
Citat:
Då måste man ju köra Plex. Jag tänker mer direkt ur lådan.

Finns 3rd party som sägs fixa det. In-app funkar väl ändå bäst oavsett Android eller ios det lilla jag testat. Är ingen fan av varken airplay eller chromecast. Dock är Plex Android stabilare än smart tv Plex så ibland tar jag till chromecast och eftersom jag har atv3 är det airplay som gäller för Plex i köket.
Citera
2016-12-19, 22:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Finns 3rd party som sägs fixa det. In-app funkar väl ändå bäst oavsett Android eller ios det lilla jag testat. Är ingen fan av varken airplay eller chromecast. Dock är Plex Android stabilare än smart tv Plex så ibland tar jag till chromecast och eftersom jag har atv3 är det airplay som gäller för Plex i köket.
Så kort sagt så fungerar det inte direkt ur lådan och det är ju inget som någon bör bli förvånad över.
Citera
2016-12-19, 22:47
Medlem
Citat:
Så kort sagt så fungerar det inte direkt ur lådan och det är ju inget som någon bör bli förvånad över.

Nej, om jag förstår det rätt så betalar man licence till Apple om man vill stödja airplay så det vill nog inte Samsung göra (ja, finns open source lib också).

Kan på Android Sony köra chromecast o mirracast direkt i lådan. Båda speciellt den senare kass för media jämfört med Air play och in-app cast.

Så möjlighen är man idiot om man stödjer Apples licens o inlåsnings skit men ingen annan tillverkar ett vettigt alternativ till atv.
Citera
2016-12-19, 23:14
Medlem
Citat:
Nej, om jag förstår det rätt så betalar man licence till Apple om man vill stödja airplay så det vill nog inte Samsung göra (ja, finns open source lib också).

Kan på Android Sony köra chromecast o mirracast direkt i lådan. Båda speciellt den senare kass för media jämfört med Air play och in-app cast.

Så möjlighen är man idiot om man stödjer Apples licens o inlåsnings skit men ingen annan tillverkar ett vettigt alternativ till atv.

Har egentligen aldrig förstått varför det skulle vara idiotiskt att stödja (alltså betala för nåt som inte är open source).

För mig är givetvis gratis extra gott precis som för alla andra. Men det hindrar mig inte från att betala på ett eller annat sätt för något som inte är open source (alltså proprietary) så länge som jag anser det ger mig nåt som är bra nog eller bättre.

Vi köper ju massor med saker annars som inte är open source utan att gnöla över det, så varför skulle det plötsligt vara så kinkigt med detta när det gäller smartphones?
Citera
2016-12-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torvio
Håller med om den bristen, men iom ett litet hack som lurar Trailersappen att visa Plexmaterial istället är behovet av Jailbreak borta i alla fall för min del.

Jag körde en HTPC i flera år, men efter ATV:ns intåg i vardagsrummet degraderades PC:n till en Plex-medieserver i garderoben. Dottern på sex år, som inte kan läsa än, tycker det är fantastiskt med ikoner att klicka på istället för att be pappa läsa vad det står. Och att slippa behöva förklara för pappa vad "den där filmen med hon tjejen som hade en tiara och slogs med..." egentligen syftar på.

Men jag är riktigt sugen på ATV4...

Dito detta. Efter att under drygt ett decennium arbetat med HTPC, och dessförinnan med olika kablar från dator till tv ända tillbaka till RF-modulatorns tid, gick jag för några år sedan över till ATV. En undangömd mediaplex server som servade 4 olika ATV löste alla behov av att ropa på pappa. Sedan en tid funkar visserligen plex direkt på på tvapparaterna men för SVT play är ATV alltjämt fantastisk.
Citera
2016-12-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har egentligen aldrig förstått varför det skulle vara idiotiskt att stödja (alltså betala för nåt som inte är open source).

För mig är givetvis gratis extra gott precis som för alla andra. Men det hindrar mig inte från att betala på ett eller annat sätt för något som inte är open source (alltså proprietary) så länge som jag anser det ger mig nåt som är bra nog eller bättre.

Vi köper ju massor med saker annars som inte är open source utan att gnöla över det, så varför skulle det plötsligt vara så kinkigt med detta när det gäller smartphones?

Nja, protocol, standarder och apier för integration tycket jag nog att det är jävligt korkat att prisa bort i nån world domination iver.
Citera
2016-12-20, 19:26
Medlem
Citat:
Nja, protocol, standarder och apier för integration tycket jag nog att det är jävligt korkat att prisa bort i nån world domination iver.

Oavsett vad du tycker så kryllar det av mer eller mindre proprietära saker i vår vardag, och folk klagar inte särskilt mycket över det. Likaså är det massor med saker som det betalas licenser för till upphovsmän/ägare av alla andra som vill vara med på banan. Ser som sagt inget fel i det så länge det är bra grejor vi vill ha och betala för. Eller är det fel av företag att tjäna pengar på sina produkter som då även kan vara ett gränssnitt etc man utvecklat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in