Citat:
Ursprungligen postat av
Hillared-Tarzan
Behöver man ens Apple TV i dag? Jag köpte en Chromecast med Google TV och den har inbyggd Apple TV.
Det du menar är Apple TV+, streamingtjänsten. Apple TV är en hårdvaruprodukt likt Chromecast.
Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Chromecast har ju fjärrkontroll, smart-tv menyer, röststyrning, mobiltelefonstöd, oändligt antal appar man kan installera och 4k så ser inte AppleTV som någon större ide att skaffa, men finns säkert saker som är bra med det systemet också. Chromecast kostar dessutom bara hälften så mycket...
Jag har har båda lösningarna och föredrar helt klart Apple TV. Kan bara argumentera för hur jag tittar på tv och hur jag använder min Apple TV till men:
1. Mycket bättre hårdvara. Detta betyder att allt är mer snappy - appar öppnar mkt snabbare, animeringar och navigering är snabbare och ser mycket bättre ut. Sånt är jätteviktigt för mej.
2. Du kan spela alla IOS-spel på din TV. Jag spelar mest spel på IOS så det är en stor fördel för mej. Finns även många andra appar du inte hittar till Chromecast.
3. Mycket större lagringsutrymme. Det innebär att mycket mer kan vara offline och slipper streama i realtid hela tiden. Jättebra när vi t.ex. kör ute på landet, men även inne i stan. Se även punkt 2.
4. Upplever att streaming hackar klart mindre. Här går jag på magkänsla, your mileage may vary.
5. Användarupplevelsen totalt, dvs hur operativet funkar, hur allt ser ut etc. är IMO klasskillnad.
Sen den sista fördelen, som kanske inte är relevant beroende på vem du är:
Integrationen med mina andra Appleprodukter är fantastisk. Jag kan be min HomePod i köket att sätta på tv'n, kan styra allt från min klocka istället för fjärrkontrollen, multiroom audio bara funkar, man kan få en popup typ "du har hörlurar på dej, vill du köra genom dom istället" och många fler exempel.
(En *liten* bonusfördel:
Apple har en helt sjuk skärmsläckare där de åkt runt i hela världen och filmat i superupplösning och hög framerate, så bra ha i bakgrunden när man har middag eller annat. Har inte hittat nåt i närheten på Chromecast.)
---
Den är dyrare, ja, men jag har inga problem att betala mer när jag får en produkt jag tycker fungerar så mycket bättre och är så mycket behagligare att använda.