2023-09-25, 21:41
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillared-Tarzan
Det skulle vara intressant att veta fördelarna med en fysisk Apple TV Box. Kan det handla om lagringsutrymme?

Jag har inte hunnit kolla min Chromecast, men man ska tydligen kunna ansluta ett externt lagringsmedia via USB.
Det finns en viss fördel med lagringsutrymme, då Apple TV:n kan lagra rätt stora appar (jag har flertalet kompletta spel på min Apple TV 4K och två trådlösa Playstation-kontroller). Filmer och sådan media kan du inte lagra på Apple TV (i varje fall inte meningsfullt), däremot kan man köra en Plexserver och kolla på film från den genom Apple TV (jag kör själv en RPi4 med en 8TB hårdddisk och Plexserver).

Fördelen med AppleTV framför Chromecast är framförallt enkelheten och snyggheten samt bättre utbud och mindre krångel. Jag har både AppleTV och Chromecast, men använder ytterst sällan Chromecasten.
Citera
2023-09-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det finns en viss fördel med lagringsutrymme, då Apple TV:n kan lagra rätt stora appar (jag har flertalet kompletta spel på min Apple TV 4K och två trådlösa Playstation-kontroller). Filmer och sådan media kan du inte lagra på Apple TV (i varje fall inte meningsfullt), däremot kan man köra en Plexserver och kolla på film från den genom Apple TV (jag kör själv en RPi4 med en 8TB hårdddisk och Plexserver).

Fördelen med AppleTV framför Chromecast är framförallt enkelheten och snyggheten samt bättre utbud och mindre krångel. Jag har både AppleTV och Chromecast, men använder ytterst sällan Chromecasten.

Vad har du för Chromecast och vilket utbud saknas? Det går att lägga till ett Apple TV abonnemang i min Chromecast.
Citera
2023-09-25, 22:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vad har du för Chromecast och vilket utbud saknas? Det går att lägga till ett Apple TV abonnemang i min Chromecast.
Jag har en rätt gammal (vet ej om 2:a eller 3:e gen) så möjligt att min upplevelse är helt out-of-date.
Det finns ingen meny i min Chromecast, utan bara möjligt att strömma från dator/mobil.
Däremot har jag en gammal Nexus TV-box som fungerar ungefär som AppleTV, bara mycket - mycket - sämre.
Citera
2023-09-25, 22:27
Medlem
Citat:
Jag har en rätt gammal (vet ej om 2:a eller 3:e gen) så möjligt att min upplevelse är helt out-of-date.
Det finns ingen meny i min Chromecast, utan bara möjligt att strömma från dator/mobil.
Däremot har jag en gammal Nexus TV-box som fungerar ungefär som AppleTV, bara mycket - mycket - sämre.

Min Chromecast är helt ny där man kan installera appar. Apple TV var redan förinstallerad och kräver bara ett abonnemang för att fungera.

Jag har aldrig ägt någon Apple TV Box, så jag kan inte avgöra vad som är bättre.
Citera
2023-09-25, 22:29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Min Chromecast är helt ny där man kan installera appar. Apple TV var redan förinstallerad och kräver bara ett abonnemang för att fungera.

Jag har aldrig ägt någon Apple TV Box, så jag kan inte avgöra vad som är bättre.
Blanda inte ihop hårdvaran AppleTV med (det ganska mediokra) abonnemanget AppleTV Plus (som konkurrerar med Netflix). Jag vet att det är idiotiskt förvirrande av Apple med denna nomenklatur, men så är det i varje fall.
Citera
2023-09-25, 22:39
Medlem
Citat:
Blanda inte ihop hårdvaran AppleTV med (det ganska mediokra) abonnemanget AppleTV Plus (som konkurrerar med Netflix). Jag vet att det är idiotiskt förvirrande av Apple med denna nomenklatur, men så är det i varje fall.

Vadå, är inte det samma sak? Om jag köper en hårdvara så ingår det där mediokra Apple TV Plus abonnemanget gratis i 3 månader.

Finns det något mer i hårdvaran som inte finns i Apple TV Plus abonnemanget?
Citera
2023-09-25, 22:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Vadå, är inte det samma sak? Om jag köper en hårdvara så ingår det där mediokra Apple TV Plus abonnemanget gratis i 3 månader.

Finns det något mer i hårdvaran som inte finns i Apple TV Plus abonnemanget?
Det är alltså två helt olika saker, varför du inte ska blanda samma dem. Titta på mina länkar ovan.
Den enda gemensamma kopplingen är att man kan kolla på abonnemanget AppleTv+ på sin AppleTV-hårdvara och att du får några månader av abonnemanget gratis vid köp av ny hårdvara. Annars har de NOLL med varandra att göra. Det är som att jämföra en SuperNintendo-spelkonsoll (som man kan spela tusentals spel på) med spelet SuperMarioKart och säga finns det något mer i Super Ninentdo-spelet än bara SuperMarioKart?
Citera
2023-09-25, 23:08
Medlem
Citat:
Det är alltså två helt olika saker, varför du inte ska blanda samma dem. Titta på mina länkar ovan.
Den enda gemensamma kopplingen är att man kan kolla på abonnemanget AppleTv+ på sin AppleTV-hårdvara och att du får några månader av abonnemanget gratis vid köp av ny hårdvara. Annars har de NOLL med varandra att göra. Det är som att jämföra en SuperNintendo-spelkonsoll (som man kan spela tusentals spel på) med spelet SuperMarioKart och säga finns det något mer i Super Ninentdo-spelet än bara SuperMarioKart?

Jag ser faktiskt ingen större skillnad mot om TV-apparaten har en Apple TV app eller Apple TV hårdvaran.

Om man kollar specifikationerna så är det någon enstaka grej som inte finns i TV-apparaten.

Apple TV går att använda som spelkonsol, men de flesta nöjer sig nog med film.
Citera
2023-09-26, 00:22
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Samma läge här. Har både AppleTV och Chromecast men i stort sett är det bara AppleTV som används.
Ser i princip all tv via den. Förr har jag haft olika pc's kopplade till tv'n med det blev ett riktigt lyft att gå över till ATV för några år sedan att inte ha en dator utan en helt dedikerad apparat. Liten, tyst, smidig att använda. Det går utmärkt att kolla film från NAS i VLC.

Den har nog utan tvekan förlängt livslängden på min tv med flera år och billig var den ju också.
Utan tvekan ett av de bästa köp från Apple som jag någonsin gjort.
Citera
2023-09-26, 02:12
Bannlyst
Citat:

Chromecast har en lite plastbit som fjärrkontroll. Medan apple har en fjärrkontroll byggd i lättmetall, en helt anna känsla med apples produkt.
Citera
2023-09-26, 08:37
Medlem
Citat:
Behöver man ens Apple TV i dag? Jag köpte en Chromecast med Google TV och den har inbyggd Apple TV.

Det du menar är Apple TV+, streamingtjänsten. Apple TV är en hårdvaruprodukt likt Chromecast.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Chromecast har ju fjärrkontroll, smart-tv menyer, röststyrning, mobiltelefonstöd, oändligt antal appar man kan installera och 4k så ser inte AppleTV som någon större ide att skaffa, men finns säkert saker som är bra med det systemet också. Chromecast kostar dessutom bara hälften så mycket...

Jag har har båda lösningarna och föredrar helt klart Apple TV. Kan bara argumentera för hur jag tittar på tv och hur jag använder min Apple TV till men:

1. Mycket bättre hårdvara. Detta betyder att allt är mer snappy - appar öppnar mkt snabbare, animeringar och navigering är snabbare och ser mycket bättre ut. Sånt är jätteviktigt för mej.

2. Du kan spela alla IOS-spel på din TV. Jag spelar mest spel på IOS så det är en stor fördel för mej. Finns även många andra appar du inte hittar till Chromecast.

3. Mycket större lagringsutrymme. Det innebär att mycket mer kan vara offline och slipper streama i realtid hela tiden. Jättebra när vi t.ex. kör ute på landet, men även inne i stan. Se även punkt 2.

4. Upplever att streaming hackar klart mindre. Här går jag på magkänsla, your mileage may vary.

5. Användarupplevelsen totalt, dvs hur operativet funkar, hur allt ser ut etc. är IMO klasskillnad.

Sen den sista fördelen, som kanske inte är relevant beroende på vem du är:

Integrationen med mina andra Appleprodukter är fantastisk. Jag kan be min HomePod i köket att sätta på tv'n, kan styra allt från min klocka istället för fjärrkontrollen, multiroom audio bara funkar, man kan få en popup typ "du har hörlurar på dej, vill du köra genom dom istället" och många fler exempel.

(En *liten* bonusfördel:
Apple har en helt sjuk skärmsläckare där de åkt runt i hela världen och filmat i superupplösning och hög framerate, så bra ha i bakgrunden när man har middag eller annat. Har inte hittat nåt i närheten på Chromecast.)

---

Den är dyrare, ja, men jag har inga problem att betala mer när jag får en produkt jag tycker fungerar så mycket bättre och är så mycket behagligare att använda.
Senast redigerad av RoyBatty 2023-09-26 kl. 08:40.
Citera
2023-09-26, 11:21
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att veta fördelarna med en fysisk Apple TV Box. Kan det handla om lagringsutrymme?

Jag har inte hunnit kolla min Chromecast, men man ska tydligen kunna ansluta ett externt lagringsmedia via USB.

För ett par år sen hade jag en helt ok samsung smart tv (alltså typ varken dålig eller bra, utan helt ok) och det var sjukt segt att bläddra i dens App-butik och i själva apparna (netflix, youtube och sånt) och det var nån ögonblicks input lag så det var bökigt att hålla på med skiten... så jag skaffade en apple tv till slut och tyckte att det var bra mycket smidigare och helt enkelt en bättre upplevelse. Har man däremot en bra tv så tycker jag absolut att apple tv och chromecast är överflödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in