2016-12-14, 23:10
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helliano
Du namedroppar alltså spelkonsoller och kallar dem mediacenter?

Varför inte köpa en Applle Mini och nyttja den på samma sätt?
Du är dock medveten hur långt ifrån ämnet vi nu faktiskt är?

Hur långt är Apple tv från att vara ett mediacenter då? Den klarar ju inte ens spel. PS4 har appar för Netflix, Youtube, HBO, Viaplay, Spotify. Den klarar även bluray. Som mediacenter är den betydligt bättre än Apple tv.
Citera
2016-12-14, 23:23
Medlem
irkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanharr
Hur långt är Apple tv från att vara ett mediacenter då? Den klarar ju inte ens spel. PS4 har appar för Netflix, Youtube, HBO, Viaplay, Spotify. Den klarar även bluray. Som mediacenter är den betydligt bättre än Apple tv.
Jo, fast det är väl ändå förfan mycket dyrare att investera i en PS4 & en fjärrkontroll än en ATV? Du får ju förfan 2-3 ATV till samma pris som en PS4 och en fjärrkontroll. I dagsläget så väger nog inte bluray alternativet upp tillräckligt mycket för att någon ska ens fundera över det.

Citat:
1. Är det SM i att missförstå i denna tråden? Jag ska förklara en gång till. Anledningen att smart-tv inte är helt perfekta i user interface är att äldre personer kräver tv-apparater som startar i den analoga kanalväljaren. För att göra en smart-tv bättre så hade den behövt starta i en hemskärm där man kan välja appar (kanalväljaren hade behövt vara en app). Dessa boxar är dock ännu sämre då en separat box är ännu mindre integrerad (HDMI-styrning är dock ett försök att bättra detta).

2. Fjärrkontrollen till Apple tv gör allt på Apple tv. Den gör inget på övriga apparater så som tv, digitalbox, etc. En fjärrkontroll till en smart-tv med inbyggd digitalbox täcker gör allt förutom tvspel. Fjärrkontrollen till Apple tv är bara lite bra till spel. Det funkar såklart att spela racingspel genom att luta fjärrkontrollen, men är det verkligen någon som vill göra det framför tvn? Det är en nödlösning för spel på mobil.
1. Ja, det är ju det tydligen. Du verkar missförstå rätt mycket. Så du menar alltså att "segheten" i user interface på SMARTTV's är att äldre personer kräver tv-apparater som startar den analoga kanalväljaren direkt? Tycker inte direkt det håller, spelar ju ingen roll om det startar direkt då själva user interfacet är jävligt mycket segare än en ATV.

2.Men skärp dig angående spel, ingen köper en ATV för att spela spel på. Punkt Slut. Fjärrkontrollen till ATV fungerar perfekt, ja, den är lite liten så man tappar eventuellt bort den men för äldre personer som inte är så tekniska. Det är ungefär som fjärrkontroller till digitalboxar, en specifik kontrll till en specifik sak fungerar till den flesta äldre personer ska du se. Då slipper dom bry sig så speciellt mycket om det hela.
Du kan ju knappast hävda att ha en fjärrkontroll till hela TV inklusive både digitalbox och smartbox är speciellt bra för en ~man som är 65 år och inte är teknisk alls, eller hur?
Senast redigerad av irken 2016-12-14 kl. 23:28.
Citera
2016-12-14, 23:44
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Men du begriper väl att det är en motsägelse med 4k på den billigaste skärmen? Du ska alltså ha en hög upplösning bara för du den är hög, sedan bryr du dig inte att bildkvalitén är usel?

Jag har fått mothugg från folk som är investerade Applefans i en tråd om Apple, det är inget konstigt.

Om en Apple TV 4 normalt kostar 1500:- och produkten säljs på julrea för 700 kronor, då är det med din logik automatisk skräp.

För att passa in i din mall, då ska man köpa en Xbox One som man inte har någon nytta av.
Citera
2016-12-14, 23:46
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Netflix, youtube, viaplay o.s.v. finns ju till ATV också?
Vad har spel med mediacenter att göra?
Bluray? Jag minns inte senast jag kollade på en bluray-film, svensson kollar inte på bluray-film så huruvida det gör den till ett bättre eller sämre mediacenter är väl upp till var och en...

Sen har väl PS4:an fläktar och skit som låter? För mig är det viktigast att ha något som är knäpptyst och ger mig tillgång till de saker jag behöver...
Citera
2016-12-14, 23:58
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Jo, fast det är väl ändå förfan mycket dyrare att investera i en PS4 & en fjärrkontroll än en ATV? Du får ju förfan 2-3 ATV till samma pris som en PS4 och en fjärrkontroll. I dagsläget så väger nog inte bluray alternativet upp tillräckligt mycket för att någon ska ens fundera över det.

1. Ja, det är ju det tydligen. Du verkar missförstå rätt mycket. Så du menar alltså att "segheten" i user interface på SMARTTV's är att äldre personer kräver tv-apparater som startar den analoga kanalväljaren direkt? Tycker inte direkt det håller, spelar ju ingen roll om det startar direkt då själva user interfacet är jävligt mycket segare än en ATV.

2.Men skärp dig angående spel, ingen köper en ATV för att spela spel på. Punkt Slut. Fjärrkontrollen till ATV fungerar perfekt, ja, den är lite liten så man tappar eventuellt bort den men för äldre personer som inte är så tekniska. Det är ungefär som fjärrkontroller till digitalboxar, en specifik kontrll till en specifik sak fungerar till den flesta äldre personer ska du se. Då slipper dom bry sig så speciellt mycket om det hela.
Du kan ju knappast hävda att ha en fjärrkontroll till hela TV inklusive både digitalbox och smartbox är speciellt bra för en ~man som är 65 år och inte är teknisk alls, eller hur?

1. Du behöver ingen fjärr till ps4, den är mycket lättare att navigera med joypad. Poängen med mediacenter är att den ska klara många olika saker, således är bluray en fördel då många fortfarande har sådana samlingar.

2. Nej, men det tar längre tid att ta sig till hemskärmen.

3. ATV, Ouya och Nvidia skulle slå ut alla konsoler från marknaden. Det är först på senare år som de insett att dessa boxar inte går att marknadsföra som spelkonsoler då konsumenten känner sig lurad.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Om en Apple TV 4 normalt kostar 1500:- och produkten säljs på julrea för 700 kronor, då är det med din logik automatisk skräp.

För att passa in i din mall, då ska man köpa en Xbox One som man inte har någon nytta av.

Det går inte att tillverka en 49" skärm för så lite och bibehålla kvalité. Min poäng var att du verkar vara en sådan som bara bryr sig om en rad specifikationer så som 4k, megapixlar i kameror, osv. en bra tv i 1080p har betydligt bättre bildkvalité än den billigaste 4k.

Det enda min "mall" säger är att det är en dålig idé att köpa en streamingbox för 1500 kr.
Citera
2016-12-15, 00:10
Medlem
irkens avatar
Citat:
1. Du behöver ingen fjärr till ps4, den är mycket lättare att navigera med joypad. Poängen med mediacenter är att den ska klara många olika saker, således är bluray en fördel då många fortfarande har sådana samlingar.

2. Nej, men det tar längre tid att ta sig till hemskärmen.

3. ATV, Ouya och Nvidia skulle slå ut alla konsoler från marknaden. Det är först på senare år som de insett att dessa boxar inte går att marknadsföra som spelkonsoler då konsumenten känner sig lurad.
1. Och du tror alltså att min mamma på 63 år skulle klara att navigera med en Joypad? Det tror inte jag, hon kan fjärrkontroller och det räcker gott och väl och så är det nog med dom flesta äldre personer - dom kan inte joypads och har verkligen ingen lust att lära sig. Och angående Bluerays, så dem flesta äldre personerna (+40) som faktiskt har en bluray spelar har en dedikerat bluray spelare - alltså inte en PS4.

2. Och vad spelar det för roll egentligen? Tror att dom flesta har att det tar 1-2 minuter till hemskärmen istället för att det ska ta tre minuter för att komma in på Netflix på en smartTV, problemet är ju att det är fruktansvärt segt att navigera i SmartTV's. Jag personligen har då mycket hellre seg uppstart än att hela systemet känns laggigt, tror du också har det om du tänker efter.

3. Spelar fortfarande ingen roll alls, ingen person som vill spela TV-spel köper en ATV, utan dem satsar på en Xbox/PS4 istället, alternativ en dator helt enkelt. Folk köper inte ATV på grund utav att dem vill spela, det är utav andra orsaker.
Citera
2016-12-15, 00:22
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
1. Och du tror alltså att min mamma på 63 år skulle klara att navigera med en Joypad? Det tror inte jag, hon kan fjärrkontroller och det räcker gott och väl och så är det nog med dom flesta äldre personer - dom kan inte joypads och har verkligen ingen lust att lära sig. Och angående Bluerays, så dem flesta äldre personerna (+40) som faktiskt har en bluray spelar har en dedikerat bluray spelare - alltså inte en PS4.

2. Och vad spelar det för roll egentligen? Tror att dom flesta har att det tar 1-2 minuter till hemskärmen istället för att det ska ta tre minuter för att komma in på Netflix på en smartTV, problemet är ju att det är fruktansvärt segt att navigera i SmartTV's. Jag personligen har då mycket hellre seg uppstart än att hela systemet känns laggigt, tror du också har det om du tänker efter.

3. Spelar fortfarande ingen roll alls, ingen person som vill spela TV-spel köper en ATV, utan dem satsar på en Xbox/PS4 istället, alternativ en dator helt enkelt. Folk köper inte ATV på grund utav att dem vill spela, det är utav andra orsaker.

1. Tror du hon klarar att starta en Apple tv och navigera med touchpanelen? Den enklaste lösningen för äldre är en smart-tv. 40+ för att ha bluray? Det är en kraftig överdrift. 30+ skulle jag säga. Dedikerade blurayspelare är lika meningslöst som dedikerade cd-spelare.

2. Ja, därför är det viktigt att tv-tillverkare börjar med blutoothfjärrkontroll.

3. Ja, därför kan man lika gärna köpa en smart-tv eller Chromecast och glömma det där med Apples jättedyra streamingbox.
Citera
2016-12-15, 00:30
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
3. Ja, därför kan man lika gärna köpa en smart-tv eller Chromecast och glömma det där med Apples jättedyra streamingbox.

Fast en chromecast är ju helt beroende av att du har en vettig mobil eller annan enhet att streama ifrån. Om vi ska prata äldre, är det inte ett större hopp rent kompetensmässigt att sätta igång tv:n, byta till chromecastens ingång, leta fram en mobil, leta upp videon på mobilen, sen "Casta" den till TV:n än att använda en fjärrkontroll till en appletv?

Men man väljer ju att se på saker som man själv vill. Själv kör jag Kodi och är skitnöjd, förstår inte varför det alltid ska vara åsiktskrig om helt menlösa saker (som detta).
Citera
2016-12-15, 00:53
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Fast en chromecast är ju helt beroende av att du har en vettig mobil eller annan enhet att streama ifrån. Om vi ska prata äldre, är det inte ett större hopp rent kompetensmässigt att sätta igång tv:n, byta till chromecastens ingång, leta fram en mobil, leta upp videon på mobilen, sen "Casta" den till TV:n än att använda en fjärrkontroll till en appletv?

Men man väljer ju att se på saker som man själv vill. Själv kör jag Kodi och är skitnöjd, förstår inte varför det alltid ska vara åsiktskrig om helt menlösa saker (som detta).

För att sammanfatta:
Ung person som äger en gammal tv; Chromecast eller Fire TV Stick, billig och gör jobbet
Äldre person; smart-tv, det funkar bäst integrerat
Kökstv; smart-tv, de är billiga nu
Tvspelare; PS4 eller Xbox One, det går i princip inte att spela alls på en Apple tv

Det är helt oresonligt att betala 1500 kr för en liten box som har appar. Det finns 32" smart-tv för 2200 kr. Självklart är det intressant att diskutera varför vissa köper allt Apple producerar.
Citera
2016-12-15, 00:53
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Det går inte att tillverka en 49" skärm för så lite och bibehålla kvalité. Min poäng var att du verkar vara en sådan som bara bryr sig om en rad specifikationer så som 4k, megapixlar i kameror, osv. en bra tv i 1080p har betydligt bättre bildkvalité än den billigaste 4k.

Du är ju helknasig, det var 50 procent julrea på produkten. Ordinarie pris är likvärdig med alla andra tillverkare. Uppenbarligen tillhör du den blåsta skaran som bara tittar på prislappen för att avgöra om produkten duger.

Konstigt att du förespråkar Chromecast som är billig. Det måste ha blivit syntax error i hjärnan när du skrev.
Senast redigerad av Mike.Andersen 2016-12-15 kl. 00:57.
Citera
2016-12-15, 01:04
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Du är ju helknasig, det var 50 procent julrea på produkten. Ordinarie pris är likvärdig med alla andra tillverkare. Uppenbarligen tillhör du den blåsta skaran som bara tittar på prislappen för att avgöra om produkten duger.

Konstigt att du förespråkar Chromecast som är billig. Det måste ha blivit syntax error i hjärnan när du skrev.

Du fattar väl att de aldrig säljer med förlust, eller är du helt blåst? Köper du en 49" tv för 3790 kr så är den rakt igenom skräp. Det går inte att tillverka bra skärmar så billigt. Antagligen är det Swedx du syftar på. De köper in gamla och feltillverkade skärmar som Samsung inte vill ha och sätter dem i sina tv-apparater. Det är så kan vara så billiga.

Angående chromecast så är skillnaden att den inte ska göra speciellt mycket, den ska köra lite appar, så den kan byggas billigare.
Citera
2016-12-15, 01:40
Medlem
irkens avatar
Citat:
1. Tror du hon klarar att starta en Apple tv och navigera med touchpanelen? Den enklaste lösningen för äldre är en smart-tv. 40+ för att ha bluray? Det är en kraftig överdrift. 30+ skulle jag säga. Dedikerade blurayspelare är lika meningslöst som dedikerade cd-spelare.

2. Ja, därför är det viktigt att tv-tillverkare börjar med blutoothfjärrkontroll.

1. Utan problem! Hon har en ATV nu som hon använder väldigt flitigt, vi hade först ett PS3 som mediestation men det förstog hon ingenting utan köpte en DVD-spelare istället för att se på film.
Håller absolut inte med. Enklaste lösningen för en äldre person är appleTV, speciellt om dem har andra Apple-produkter. Så du menar är personer över +30 har en blueray samling? Typ 90% i den åldersgruppen laddar ju faktiskt hem alternativ streamar.
Precis, så förstår inte alls varför du ska ha till att PS4 är "så" bra för dem har Blueray.

2. Kontrolljäveln spelar väl förfan ingen roll om UI är segt, spelar ju förfan ingen roll om du så kör med laser-teknik där kontrollen är dyraste i världen om UI'et är segt och laggar.

3. Eller så skiter man i en dålig smart-tv som har dåligt UI, eller Chromecast (Som kräver annat) för att ens fungera.

Citat:
För att sammanfatta:
Ung person som äger en gammal tv; Chromecast eller Fire TV Stick, billig och gör jobbet
Äldre person; smart-tv, det funkar bäst integrerat
Kökstv; smart-tv, de är billiga nu
Tvspelare; PS4 eller Xbox One, det går i princip inte att spela alls på en Apple tv

Det är helt oresonligt att betala 1500 kr för en liten box som har appar. Det finns 32" smart-tv för 2200 kr. Självklart är det intressant att diskutera varför vissa köper allt Apple producerar.

För att sammanfatta:
Äldre person; AppleTV, fungerar mycket bättre än smartTV.
KöksTV; återigen AppleTV, väldigt billiga igen.
TVspelare: Köp en dator.

Rätt oresonligt att betala 2200 för en smart-tv om man redan har en TV; speciellt om man kommer få en med smarttv där UI'et är segare än windows 95.

Nu tänker jag i varje fall inte argumentera något mera med dig. Helt oresonabel att resonera med då du knappast verkar ha någon äldre person i närheten som dessutom inte är så teknisk utav sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in