2016-12-14, 18:33
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanharr
Du förstår inte att den enda anledningen att köpa en sådan box är att spela spel på dem. Allt annat är bättre integrerat i tvn.
Den som inte förstår här är du, det är uppenbart för vem som helst som läser tråden. Någon statistik att luta sig mot finns nog inte, men jag vågar garantera att andelen som köper en Chromecast eller Apple TV enbart för spel är så liten att den knappt skulle ge utslag.

Citat:
4. Neger snälla. Itunes är helt omöjligt att använda, det säger till och med folk som älskar Apple. Ska du lägga in en mp3-fil i din Iphone så måste du gå igenom massor av steg. Installera Itunes, importera bibliotek, markera rätt filer, synkronisera. Vill du sedan ta bort lite så är det massor av problem. Jämför med plug and play mobiler där mobilen hamnar som ett usb-minne och du bara klipper och klistrar.
Du vet inte vad du pratar om här heller. Jag kan ta en musikfil och dra in den i iTunes och sedan lyssna på den i min dator, på min TV, i min surfplatta eller i min telefon, var jag än befinner mig i världen. Vill jag ta bort filen i fråga, kan jag radera den från vilken enhet jag vill.
Citera
2016-12-14, 18:41
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Du förstår inte att den enda anledningen att köpa en sådan box är att spela spel på dem. Allt annat är bättre integrerat i tvn.

1. Det är alltid mindre användarvänligt om det är en separat box istället för integrerat i tvn.

4. Neger snälla. Itunes är helt omöjligt att använda, det säger till och med folk som älskar Apple. Ska du lägga in en mp3-fil i din Iphone så måste du gå igenom massor av steg. Installera Itunes, importera bibliotek, markera rätt filer, synkronisera. Vill du sedan ta bort lite så är det massor av problem. Jämför med plug and play mobiler där mobilen hamnar som ett usb-minne och du bara klipper och klistrar.

1. Nej. AppleTV UI är mycket bättre, snyggare och smooth än alla smart tv som jag har sett. Min tv (en samsung för ca 10k på rea) är nåt så in i helvete seg och krånglig att ta sig runt i. Och dessutom så kostar AppleTV inte så mycket heller.

4. Håller med fullständigt. iTunes är jävulens påfund. iPhone, iOS, Mac och allt det där tycker jag är gudomligt bra... tills man måste ha med iTunes att göra. Blir fan självmordsbenägen varje gång.
Citera
2016-12-14, 18:43
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Jag känner ingen äldreperson som faktiskt tycker att SMARTTV UI'n är bra, visserligen skiljer det sig säkert om man har den senaste tv ifrån 2016, men äldre modellers smarttv är verklinge inte bra och dessutom svår för äldre personer att hantera.
Tror att jag har hjälp min flickväns mamma minst 20 gånger med hennes SMARTTV medans min mamma sm har AppleTV har jag endast hjälpt ~10 gåner på dubbelt så lång tid.

Jo, fast du har ju en specifik fjärrkontrll till ATV som gör allting, du måste trycka på en knapp och byta kanal (WOW, det är SÅ svårt!) och sedan har du tillgång till allting i systemet - dessutom så är det väldigt enkelt att förstå menyn.

1. Är det SM i att missförstå i denna tråden? Jag ska förklara en gång till. Anledningen att smart-tv inte är helt perfekta i user interface är att äldre personer kräver tv-apparater som startar i den analoga kanalväljaren. För att göra en smart-tv bättre så hade den behövt starta i en hemskärm där man kan välja appar (kanalväljaren hade behövt vara en app). Dessa boxar är dock ännu sämre då en separat box är ännu mindre integrerad (HDMI-styrning är dock ett försök att bättra detta).

2. Fjärrkontrollen till Apple tv gör allt på Apple tv. Den gör inget på övriga apparater så som tv, digitalbox, etc. En fjärrkontroll till en smart-tv med inbyggd digitalbox täcker gör allt förutom tvspel. Fjärrkontrollen till Apple tv är bara lite bra till spel. Det funkar såklart att spela racingspel genom att luta fjärrkontrollen, men är det verkligen någon som vill göra det framför tvn? Det är en nödlösning för spel på mobil.
Citera
2016-12-14, 18:49
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
1. Nej. AppleTV UI är mycket bättre, snyggare och smooth än alla smart tv som jag har sett. Min tv (en samsung för ca 10k på rea) är nåt så in i helvete seg och krånglig att ta sig runt i. Och dessutom så kostar AppleTV inte så mycket heller.

4. Håller med fullständigt. iTunes är jävulens påfund. iPhone, iOS, Mac och allt det där tycker jag är gudomligt bra... tills man måste ha med iTunes att göra. Blir fan självmordsbenägen varje gång.

1. Det går ju inte att neka, det är dock en stor nackdel just att det är en separat apparat. Om Apple hade gjort en tv-apparat så hade det kunnat bli bra. Helst då att hela apparaten startar i home-screen, istället för att starta i analog-tv.

2. Japp, jag har Iphone för den är mycket mer användarvänlig än Android, men Itunes undviker jag in i det sista. Det bli ganska absurt då man använder mobilen till en massa high-tech saker som att spela avancerade spel, men undviker att lyssna på mp3 i den.
Citera
2016-12-14, 18:56
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Den som inte förstår här är du, det är uppenbart för vem som helst som läser tråden. Någon statistik att luta sig mot finns nog inte, men jag vågar garantera att andelen som köper en Chromecast eller Apple TV enbart för spel är så liten att den knappt skulle ge utslag.

Du vet inte vad du pratar om här heller. Jag kan ta en musikfil och dra in den i iTunes och sedan lyssna på den i min dator, på min TV, i min surfplatta eller i min telefon, var jag än befinner mig i världen. Vill jag ta bort filen i fråga, kan jag radera den från vilken enhet jag vill.

1. För bara några år sedan, med Ouya, Nvidia Shield och Apple tv pratade man om hur hela tvspelskonsolmarknaden skulle slås ut av dessa apparater. Det visade sig dock att inte bara var det så att det inte hände, men det fanns överhuvudtaget ingen kundgrupp som ville ha dessa apparater av denna anledning. Då uppstår problemet i att de innehåller dyr hårdvara utan anledning. Här kan man se resultatet av det:

Citat:
One factor in Apple's fourth-place finish was price: About half of streaming devices sold in 2015 were low-cost "sticks" that offer basic streaming and app functionality, like Google Chromecast or Amazon Fire TV Stick. Park Associates found that three-quarters of Amazon's sales and one-third of Roku's were streaming sticks.

http://appleinsider.com/articles/16/...-device-market

Det fanns alltså bara en anledning att ha kraftigare hårdvara i streamingapparater och det var spel. När apparaterna misslyckades att locka tvspelsintresserade så blev de bara onödigt dyra apparater och då kunde t.ex. Google Chromecast konkurrera ut dem.
Senast redigerad av Hanharr 2016-12-14 kl. 19:13.
Citera
2016-12-14, 19:03
Medlem
trapthems avatar
Citat:
1. För bara några år sedan, med Ouya, Nvidia Shield och Apple tv pratade man om hur hela tvspelskonsolmarknaden skulle slås ut av dessa apparater. Det visade sig dock att inte bara var det så att det inte hände, men det fanns överhuvudtaget ingen kundgrupp som ville ha dessa apparater av denna anledning. Då uppstår problemet i att de innehåller dyr hårdvara utan anledning.
Hur menar du att det styrker ditt befängda uttalande att enda anledningen att köpa en Chromecast eller Apple TV är att spela spel?

Citat:
Det fanns alltså bara en anledning att ha kraftigare hårdvara i streamingapparater och det var spel. När apparaterna misslyckades att locka tvspelsintresserade så blev de bara onödigt dyra apparater och då kunde t.ex. Google Chrome konkurrera ut dem.
Konkurrerar en webbläsare med "streamingapparater"? Du trollar?
Citera
2016-12-14, 19:06
Medlem
C0ws avatar
Citat:
1. Det går ju inte att neka, det är dock en stor nackdel just att det är en separat apparat. Om Apple hade gjort en tv-apparat så hade det kunnat bli bra. Helst då att hela apparaten startar i home-screen, istället för att starta i analog-tv.

2. Japp, jag har Iphone för den är mycket mer användarvänlig än Android, men Itunes undviker jag in i det sista. Det bli ganska absurt då man använder mobilen till en massa high-tech saker som att spela avancerade spel, men undviker att lyssna på mp3 i den.

1. Den enda lilla nackdel är att boxen tar upp en HDMI port. Annars ser jag ingen nackdel alls. Förutom möjligen att man inte kan titta på vanliga tv kanaler, men det har jag inte gjort på gud vet hur länge. Du har en fjärr som både startar TVn och navigerar fram korrekt HDMI port på ett ögonblick. Sen är man ready to go. När man stänger av AppleTV så stängs även TVn av. Hur smidigt som helst.

2. Jag har haft så otroligt mycket krångel och problem att jag också undviker iTunes så långt jag bara kan. Men det finns tyvärr en massa musik som inte går att hitta på Spotify och då måste man... Min Mac med hela min musikbibliotek gick sönder. När jag nu kopplar in iphonen till nuvarande dator så kommer den antagligen tvinga mig ta bort allt jag har i den innan jag kan föra över nya filer... Jävla onödiga problem. Hade de kört på Android som funkar om ett USB hade jag istället kunnat föra över allt från iphonen till datorn. Nu kan jag inte på ett enkelt, smidigt sett (om det ens går öht) få tillbaka alla filer jag gått miste om.
Citera
2016-12-14, 19:12
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
Hur menar du att det styrker ditt befängda uttalande att enda anledningen att köpa en Chromecast eller Apple TV är att spela spel?

Nej, lär dig läsa innan du ifrågasätter vad jag skriver. Jag ska ta det en gång till och förklara långsamt så du kanske förstår.

Okej. Först så kan vi titta på målgruppen för alla streamingapparater. Målgruppen kan delas in i två huvudgrupper. Grupp 1 är de som inte har en smart-tv eller är så missnöjda med user-interface på sin smart-tv att de är okej med att skaffa en extra apparat som måste startas varje gång de ska titta på streaming. Grupp 2 är de som vill spela spel och använda appar vid tvn.

Här blir det intressant. Behoven grupp 1 har kan tillfredställas med en billig Chromecast. Grupp 2 kan inte tillfredställas av en Apple tv och behöver istället en PS4 eller Xbox One. Med andra ord är min poäng att den enda anledningen att skaffa Apple tv eller Nvidia Shield istället för Chromecast är att spela spel på dem, och dessa apparater är dåliga spelkonsoler. Därför finns det ingen anledning att köpa en Apple tv.

Här är mitt bevis för detta påstående:

Citat:
One factor in Apple's fourth-place finish was price: About half of streaming devices sold in 2015 were low-cost "sticks" that offer basic streaming and app functionality, like Google Chromecast or Amazon Fire TV Stick. Park Associates found that three-quarters of Amazon's sales and one-third of Roku's were streaming sticks.
Citera
2016-12-14, 19:12
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Nu kan jag inte på ett enkelt, smidigt sett (om det ens går öht) få tillbaka alla filer jag gått miste om.
Det är väl inte iTunes fel att du varken använt programmet på rätt sätt eller tagit backup på dina filer. Eller? Precis som de flesta andra verkar du kasta skit på iTunes utan att ha någon hållbar anledning. Det var skit för några år sen, men det var då och nu är nu.
Citera
2016-12-14, 19:15
Medlem
trapthems avatar
Citat:
Här är mitt bevis för detta påstående:

Så du bevisar att enda anledningen till att köpa en Apple TV är att spela att spela på den, genom att citera en artikel om att billigare lösningar säljer mer? Glasklart, min hårige man!
Citera
2016-12-14, 19:18
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Det är väl inte iTunes fel att du varken använt programmet på rätt sätt eller tagit backup på dina filer. Eller? Precis som de flesta andra verkar du kasta skit på iTunes utan att ha någon hållbar anledning. Det var skit för några år sen, men det var då och nu är nu.

Felet i grund och botten är att man ens är tvungen att använda skiten. Är det inte smidigare att bara köra drag & drop som på ett USB minne?

Eller när man för över en bild från iTunes, då måste man även ta bort bilden via iTunes. Går ej att göra från telefonen direkt. Eller låtar. Varför i helvete ska jag inte kunna ta bort låtar från telefonen direkt?

En annan grej jag var med om, en vän hade en massa låtar jag ville ha. Jag var på besök en liten snabbis, så laddade ner iTunes på hans dator, kopplade telefonen direkt och skulle föra över hela hans bibliotek. Det skulle iTunes minsann se till att jag fan inte kunde. Mitt bibliotek stämde inte överens med det som fanns på min väns dator. Mina alternativ? Inte kunna föra över ett skit eller radera hela min bibliotek som fanns på telefonen

Erkänn nu att iTunes är onödigt.

Är väl tur att man inte är lika beroende av iTunes på AppleTV, annars hade mycket av smidigheten varit förstörd.
Citera
2016-12-14, 19:19
Medlem
Hanharrs avatar
Citat:
1. Den enda lilla nackdel är att boxen tar upp en HDMI port. Annars ser jag ingen nackdel alls. Förutom möjligen att man inte kan titta på vanliga tv kanaler, men det har jag inte gjort på gud vet hur länge. Du har en fjärr som både startar TVn och navigerar fram korrekt HDMI port på ett ögonblick. Sen är man ready to go. När man stänger av AppleTV så stängs även TVn av. Hur smidigt som helst.

1. Det är HDMI-styrning som gör det och det är fördröjning på det. Alltså apparaten ska starta, sedan när den startat så skickar den en signal till tvn som sedan startar. Ändrar du volym så går det genom apparaten till tvn och blir fördröjning. HDMI-styrning är såklart väldigt mycket bättre än trigger-kablar som var vanligt förr på t.ex. förstärkare och slutsteg. PS4 har samma funktioner och då tycker jag i alla fall att det är bättre att lägga på 1000 kr och få en mer kapabel apparat. Den har ju också streamingappar och jag tycker det är smidigare att navigera med en joypad än Apple tv remote.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in