2021-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag fick inga pengar när jag var 18år, men fick 35.000 vid 25år
som jag använde till att köpa loss en segelbåt som vi hade ihop.

Om jag hade fått pengar vid 18år så hade jag rest upp pengarna.
Jag klarade mig själv.. började jobba vid 15 och flyttade vid 18

Mina barn får en peng när dom är mogna och sköter sig
Kan vara till körkort, första hemmet, studier, resa ihop mm

Jag skulle aldrig spara i barnens egna namn så dom automatiskt får pengar vid 18

Nej, låter klokt.
Citera
2021-01-08, 14:31
Moderator
Humbugs avatar
Men det är alltså någon slags tradition att föräldrar ger sina barn kontanter när de flyttar ut?
Senast redigerad av Humbug 2021-01-08 kl. 14:33.
Citera
2021-01-08, 17:33
Medlem
elbels avatar
Fick börja betala hyra inkl allt mat etc
Halva lönen
Citera
2021-01-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Fick börja betala hyra inkl allt mat etc
Halva lönen

Helt rätt, bisarrt med föräldrar där barnen börjat jobba men bor gratis hemma.
Citera
2021-01-08, 19:06
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag använde pengarna sparsamt under min studietid för att slippa ta lån. Därefter använde jag det som var kvar till kontantinsatsen till det hus som jag bor i fortfarande.

Så tråkig är jag.
Citera
2021-01-08, 19:25
Medlem
Nordoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag använde pengarna sparsamt under min studietid för att slippa ta lån. Därefter använde jag det som var kvar till kontantinsatsen till det hus som jag bor i fortfarande.

Så tråkig är jag.

Precis det jag hoppas mina döttrar ska använda det jag sparar ihop åt dom till. Bra jobbat
Citera
2021-01-08, 21:27
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Håller helt med dig. Man barnen en otjänst genom att ge dem för mycket för lätt. Inte undra på att många unga idag har problem i arbetslivet, de är vana vid att få allt utan ansträngning.

Ja precis! Den bästa gåvan är att förbereda dem på livet och den riktiga världen. Håller man dem för skyddade så utvecklar de inte de nödvändiga förmågorna för att ta hand om sig, utveckla relationer etc.
Citera
2021-01-08, 21:29
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då kan du ändra på det för nästa generation.

Svårt att tyda vad du menar. Jag kommer inte curla mina barn om det är det du antyder.
Citera
2021-01-08, 22:50
Medlem
fleshrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Ja precis! Den bästa gåvan är att förbereda dem på livet och den riktiga världen. Håller man dem för skyddade så utvecklar de inte de nödvändiga förmågorna för att ta hand om sig, utveckla relationer etc.
Ja, om man tänker sig att ungarna ska fortsätta vara arbetaklass så är det ju bra att lära dom tidigt. Kontaninsatts till lägenhent samt en rejäl slant så man inte behöver jobba under studietien köper barnen ett rejält försprång från knegarungarna. Men låt du dina ungar gå livets hårda skola så låter jag mina barn gå KTH
Citera
2021-01-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Svårt att tyda vad du menar. Jag kommer inte curla mina barn om det är det du antyder.
Om inte du fick nån ekonomisk uppfostran och ett startkapital och ändå klarat dig bra så förstår du väl att att om du tidigt lär dina barn hur man hanterar pengar kommer de få en fin start i livet.
Det är inte att curla.
Man ska inte mata pengar på en unge som inte kan hantera det, men lär man dem tidigt är det en glädje att se när de själv fattat och cashar in på börsen.
Citera
2021-01-09, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper
Ja, om man tänker sig att ungarna ska fortsätta vara arbetaklass så är det ju bra att lära dom tidigt. Kontaninsatts till lägenhent samt en rejäl slant så man inte behöver jobba under studietien köper barnen ett rejält försprång från knegarungarna. Men låt du dina ungar gå livets hårda skola så låter jag mina barn gå KTH

Trams, och du verkar ju ha svårt för stavning.
Citera
2021-01-09, 09:39
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper

Jag gick på KTH, inga problem utan allmosor från mina föräldrar. Boende löser man själv, det lär man sig mycket på. Jobbar på mbb idag och tror inte jag hade tagit mig dit om jag inte fått lära mig tidigt att lösa mina egna problem.

Och att du skriver "ungar" skriker verkligen wt. Har du klassförakt mot dig själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in