2015-07-30, 20:09
Medlem
HRTs avatar
Vi är många som laddat ner för privatbruk, men om inte tillgängligheten fanns skulle vi ju köpa film, hyra eller gå mer på bio. Vilket ger mer intäkter så visst förstår jag filmbolagen.
Det som är tråkigt är att swefilmer läggs ned, men än värre tycker jag att de som driver sajten tjänar mång miljoner. Då finns det ju ett vinst intresse från ägarna och det retar mig faktiskt när filmbolagen förlorar och nedladdnings sajter tjänar pengar blir det fel.
Är inte poängen att de ska va fritt och utan vinstsyfte eller tycker ni det är rätt att 2 pers sitter på 13 miljoner vardera? Detta är business för dem då tycker jag det är fel.
Citera
2015-07-30, 20:20
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartoonVHS
Det är vad det är, många filmer går även på TV relativt ofta. Viaplay och Netflix är också väldigt tillmötesgående när man ställer en fråga om dom skulle kunna ta in en specifik film och speciellt gamla filmer och serier

Jag menade din tackling mot min vilja att för swefilmliknande tjänst betala 200-500kr som jämförbar med att du ska använda min bil för 20kr i månaden.
Vad baserar du din jämförelse på?

"Många filmer går även på TV relativt ofta"
"Viaplay och Netflix är också väldigt tillmötesgående..."

Vad är det du inte förstår? Jag efterfrågar en tjänst likt den Swefilmer erbjuder.

Jag är inte intresserad av att foga mig efter TV-tablåer.
Jag vill själv bestämma vilken film/tv-serie jag vill se och när.
Jag vill även ha möjlighet att se alla avsnitt till en eller flera säsonger på ett bräde.
Jag vill kort sagt ha ett bibliotek där jag kan välja och vraka, inte maila supporten och med förhoppning invänta svar med positivt besked.
Citera
2015-07-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
ok, så du ändrar du din ståndpunkt nu? Du är väl ingen sådan person som anpassar argumenten efter dina önskemål?

Från Aftonbladet
"”Vi producerade helt privat lång*filmen ’Gränsen’ (2011). Redan på biopremiären låg den ute på Pirate Bay. Vi är säkra på vilka som hade fått tag på filmen. Det visade sig vara en grupp nynazister och då kändes det otäckt att gå vidare. Polisen, som har mycket små resurser för denna typ av brott, kunde inget bevisa. ’Gränsen’ blev en succéfilm på piratsajterna och när vi hade nått nästan en halv miljon nedladdningar slutade vi räkna. Vi förlorade 6-7 miljoner. Resultatet blev att vi till slut tvingades sätta vårt *bolag i konkurs.”"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20534570.ab

Så nu kan vi döda argumenten att alla bolag tjänar på det, att alla filmbolag är amerikanska bolag som tjänar miljardvinster.

Det görs säkert tusentals filmer varje år. Känns det inte skevt att jämföra alla vinster med Titanic och andra filmer som tjänade mest det året? Förstår ni inte hur fel missvisande det blir?

kanske ska göra en bra film då
Citera
2015-07-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Nej, just det - hur skulle du veta.....
Till skillnad mot många andra är jag förhållandevis väl insatt och har följt debatten sen början av 90-talet. Filmbranschen som helhet, om man ska ta ett exempel, lever och frodas som aldrig förr.

Du får hur som helst specificera dig. Menar du filmbranschen som helhet? Musikbranschen? Enskilda bolag? Det är inte omöjligt att det påverkar enskilda bolag i mer eller mindre varierande omfattning. Allt är inte svart eller vitt som jag sa tidigare.
Senast redigerad av pf10 2015-07-30 kl. 20:37.
Citera
2015-07-30, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vad är det du inte förstår? Jag efterfrågar en tjänst likt den Swefilmer erbjuder.

Som svar på din fråga är väl Dreamfilm ett bra alternativ?

OnT; Jag har inte varit ett så stort fan av just Swefilmer av någon anledning och vänt mig till deras konkurrent istället inom svensk film. Men det är ju alltid synd när sådant här händer. Att det ska vara sånt jävla jagande på fildelare. Får dra den gamla vanliga raden "Har polisen inget bättre för sig?"

Kommentarer så som "Ett brott är ett brott" undanbedes då jag är en av dom få i Sverige som klarar av att se skillnad på grovleken i "brott och brott"
Citera
2015-07-30, 21:09
Medlem
HeadlessChilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Tror dem kommer tillbaka fast med nya admins. Är det någon som vet ifall det är möjligt att streama spel ?
Det är fullt möjligt. Titta på t.ex. tjänsten OnLive. Dock är den tjänsten nerstängd p.ga. "low demand".
Citera
2015-07-30, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
ok, så du ändrar du din ståndpunkt nu? Du är väl ingen sådan person som anpassar argumenten efter dina önskemål?

Från Aftonbladet
"”Vi producerade helt privat lång*filmen ’Gränsen’ (2011). Redan på biopremiären låg den ute på Pirate Bay. Vi är säkra på vilka som hade fått tag på filmen. Det visade sig vara en grupp nynazister och då kändes det otäckt att gå vidare. Polisen, som har mycket små resurser för denna typ av brott, kunde inget bevisa. ’Gränsen’ blev en succéfilm på piratsajterna och när vi hade nått nästan en halv miljon nedladdningar slutade vi räkna. Vi förlorade 6-7 miljoner. Resultatet blev att vi till slut tvingades sätta vårt *bolag i konkurs.”"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20534570.ab

Så nu kan vi döda argumenten att alla bolag tjänar på det, att alla filmbolag är amerikanska bolag som tjänar miljardvinster.

Det görs säkert tusentals filmer varje år. Känns det inte skevt att jämföra alla vinster med Titanic och andra filmer som tjänade mest det året? Förstår ni inte hur fel missvisande det blir?

Fanimej det löjligaste jag läst, och då läser jag mycket. Ett gäng nynazister piratkopirerade hans film... herrejävlagud.
Citera
2015-07-30, 21:41
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDragonBorn
fattiga barn familjer

ungen ska ha rätt att se filmer utan att föräldrarna ska gå runt och ha ont i magen
Det finns ingen rätt att se film gratis, lika lite som det finns en rätt för alla att äga en bil eller äta på lyxrestaurang varje dag. Man mättar mun efter matsäcken.
Citera
2015-07-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Ändå faller försäljningen......

Åh nu faller försälningen av film ännu mer Fuck USA och fuck alla stor företag som förstör vår värld, och hoppas han tandläkaren som sköt cecil blir skjuten o halshuggen........

seriöst alla jag känner ser film via ful stream men dom köper filmer också och går på bio som aldrig förr.. så sony och warner och ponten o co kiss my shiny ass.......................

swefilmer har redan en ersättare och många fler kommer

ps. dissa ipred , jag var med från napster o ingen kan stoppa mig o alla jag känner , dessutom så finns det fler fildelnings sajter idag än för 10 år sen bara det att dom är väl dolda )) kör ej detta inlägget med vpn för det är inget olagligt jag skriver ,,, Mr Robot sevärd serie

Power to the people DD En sista sak, admin bakom swefilmer hoppas det går bra för dig trots det som hänt....
Senast redigerad av izor30 2015-07-30 kl. 22:20.
Citera
2015-07-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Skämtar du eller? Detta finns ju redan, flera stycken!

Nej, ingen lika bred.
HBO har sina
Netflix egna samt bottenskrapet
Viaplay osv osv .
Spotify har ett mycket bredare utbud. I filmbranschen har vi flera olika spelare som delar på kakan. Du har dels tv kanalerna med sina play och tv abonnemang sen egna endast streaming.
det vore en enorm förlust för filmbolag att endast sälja till en aktör därför delas allt upp och i slutändan måste vi som konsument sitta på flera abonnemang för att få hela utbudet istället för ett likt swefilmer som har allt.
Citera
2015-07-30, 22:05
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kench
Som svar på din fråga är väl Dreamfilm ett bra alternativ?

Det ända är bara att jag har hört att de också ska stängas ner. De använde ju samma tjänst som swefilmer där de laddade upp videoklipp.
Citera
2015-07-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag menade din tackling mot min vilja att för swefilmliknande tjänst betala 200-500kr som jämförbar med att du ska använda min bil för 20kr i månaden.
Vad baserar du din jämförelse på?

"Många filmer går även på TV relativt ofta"
"Viaplay och Netflix är också väldigt tillmötesgående..."

Jag är inte intresserad av att foga mig efter TV-tablåer.
Jag vill själv bestämma vilken film/tv-serie jag vill se och när.
Jag vill även ha möjlighet att se alla avsnitt till en eller flera säsonger på ett bräde.
Jag vill kort sagt ha ett bibliotek där jag kan välja och vraka, inte maila supporten och med förhoppning invänta svar med positivt besked.

Håller med dig! Vem vill inte ha det så men bolagen skulle förlora så mycket pengar med endast en streaming... Vad ska vi då med Canal digital, com hem, boxer, och alla andra till? Tjänsten skulle bli snordyr för att täcka in allt för att inte tala om alla reklam intäkter de ovannämnda lever på... Allt hänger ihop....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in