2015-07-30, 22:33
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det är ju inte filmindustrin som är ansvarig för att DU blir skuldsatt, det är ju du själv som är ansvarig genom ditt handlande. Eller menar du att du själv inte ansvarar för dina handlingar?

Jo det är filmindustrin som får ta ansvaret. Jag tycker inte det är rätt väg att jaga folk och skuldsätta dom för resten av livet, bättre att använda pengarna som dom betalar sina dyra advokater med till att förbättra streaming tjänsterna.

Jag står för mina handlingar.
Citera
2015-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Jo det är filmindustrin som får ta ansvaret. Jag tycker inte det är rätt väg att jaga folk och skuldsätta dom för resten av livet, bättre att använda pengarna som dom betalar sina dyra advokater med till att förbättra streaming tjänsterna.

Jag står för mina handlingar.

Håller med där. Streamtjänsterna är för dåliga. De måste tänka om och följa med utvecklingen.
Samma liv om detta som det var när man bråkade om kopiering om kassettbanden.

Nä, filmbolagen måste ta fram en tjänst som är bra och också relativt nya filmer/serier finns.
Kan aldrig stoppa streamingen. Då får man förbjuda nätet helt isåfall..
Citera
2015-07-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
ok, så du ändrar du din ståndpunkt nu? Du är väl ingen sådan person som anpassar argumenten efter dina önskemål?

Från Aftonbladet
"”Vi producerade helt privat lång*filmen ’Gränsen’ (2011). Redan på biopremiären låg den ute på Pirate Bay. Vi är säkra på vilka som hade fått tag på filmen. Det visade sig vara en grupp nynazister och då kändes det otäckt att gå vidare. Polisen, som har mycket små resurser för denna typ av brott, kunde inget bevisa. ’Gränsen’ blev en succéfilm på piratsajterna och när vi hade nått nästan en halv miljon nedladdningar slutade vi räkna. Vi förlorade 6-7 miljoner. Resultatet blev att vi till slut tvingades sätta vårt *bolag i konkurs.”"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20534570.ab

Så nu kan vi döda argumenten att alla bolag tjänar på det, att alla filmbolag är amerikanska bolag som tjänar miljardvinster.

Det görs säkert tusentals filmer varje år. Känns det inte skevt att jämföra alla vinster med Titanic och andra filmer som tjänade mest det året? Förstår ni inte hur fel missvisande det blir?
Med anledning av att du tog upp problematiken med källkritik i argumentationen - du tycker inte att det finns anledning att vara det just här då citatet saknar källhänvisning i form av person och att artikeln är skriven av en person med starka kopplingar till expo - en organisation som ser nazister i var och varannan buske? Bara en stilla undran.

Att det skulle vara nynazister som var gärningsmän i det här fallet låter alldeles för "bra" för att vara sant och kan vara något man kryddat historien med. Jag hade hur som helst först sett andra källor innan jag köper något av det det som står citatet. Sedan vet jag inte vem som sagt att alla bolag tjänar på fildelningen.
Citera
2015-07-30, 23:19
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Finns ingen ursäkt för att konsumera en produkt någon vill sälja utan att betala. Stå för att ni snor film eller håll käften.
Bra inställning! Jag skrev om det för några år sedan:

(FB) Fildelarna köper mest
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Fast om man kollar närmare på vilken musik och film som tankas mest är det inte nischade band eller independent filmer utan snarare de stora artisterna och sk. "storfilmer" som tankas mest. Kolla på TorrentFreaks tabeller om vilka som är veckans mest nedladdade filmer.

Lady Gagas "Bad Romance" video är en av de mest sedda på YouTube någonsin!

Det har t.o.m. visat sig att vi har blivit mindre variation på vad vi inhandlar trots internets genomslag, inom bokhandeln har det blivit vanligare att man köper romaner som är storsäljare.
Det hänger nog ihop med att man tänker nog att en bok som så många har köpt måste vara bra. Dessutom hänger det nog också ihop med "page ranking" för den delen med; om många läser en bok kanske många skriver om den på bloggar eller forum (som t.ex. FB) och länkar den vilket gör att boken får högre "page ranking" i sökningar hos sökmotorerna och hamnar högre i storsäljartabeller.

Men jag kan fortfarande hålla med om att vi har fått tillgången till större variation på kulturutbudet och lättare att nå det.

Citat:
Tror det hela med fildelning handlar om hur enkelt det är för vi människor är i grunden rätt lata och bekväma av oss.
Enda gången jag köpt en CD-skiva var för att den inte gick att ladda ner.

Har även köpt ett spel över Steam, det berodde på att det var jävligt enkelt samt det var fullhastighet när man laddade ner. Har varit med om att det tar en vecka att ladda ner ett spel och ville slippa det.

Har nästan slutat ladda ner musik efter jag började använda Spotify och har även skaffat premium. Det är helt enkelt enklare och bekvämare än att bemöda sig att ladda ner musik. Nu finns det t.o.m. för mobilen och man kan ha musiken i offline-läge vilket gör det nästan helt onödigt att tanka ner musiken illegalt (fast jag kommer nog inte helt sluta med illegal fildelning av musik).

Som många andra nämnt i tråden så är nytänk mycket viktigt, det räcker inte med att sänka priset på biobiljetter, CD-skivor, DVD/BD-filmer och data/TV-spel; man måste tänka steget längre.

Fildelar man bara för att det blir billigare?
En orsak men troligtvis inte den största, det är nog snarare så att man gör det för att det är enklare.

Innovativa tjänster bidrar nog i mycket större utsträckning till att minska den illegala fildelningen än tex. IPRED-lagen.

Citat:
Minns att man i diskussioner för ungefär tio år sedan pratade om att sänka priset på CD-skivor och trodde att det skulle hjälpa för att minska fildelningen. Tror inte det hjälpte speciellt mycket.
Med exemplet ville jag få fram att man troligtvis inte ökar biobesöken genom att sänka biljett priserna; vilket de inte heller har gjort för att det troligtvis inte kommer ha någon större inverkan.

Många i den här tråden säger mycket i stil med "Jag fildelar men går på bio och köper film och musik också" men det tror jag inte har speciellt mycket med fildelning att göra utan uppfostran och kultur.
Ni är eller har föräldrar som anser att film är bäst på bio och vill stödja era artister. Jag inte sådan och har inte sådana föräldrar.

Jag kan inte få ihop det hur man kan gå och köpa en CD-skiva när man redan laddat ner albumet; jag kan inte ens förstå att det är vanligt. Det är inte direkt så att man kan klaga på sådant folk, de är ju trots allt dem som gör att musik/film/spel-industrin fortfarande spinner vidare, inte jag som nästan enbart fildelar.

När jag var mindre brukade jag få brända CD-skivor från mina kusiner (vi hade inte bredband så det var svårt och dyrt att tanka ner det själv) och i vår källare hade vi massor av band, så jag kan säga halvt på skämt att jag blev mer eller mindre född till att bli fildelare.

Tror även klassrörighet spelar roll, jag märker att de är oftast övremedelklass och överklass som köper CD-skivor från artister som de gillar.
Känner en person som man inte kan räkna in till någon av dessa och h*n älskar ett speciellt band, lyssnar på deras musik, köper deras tröjor och går på deras konserter men äger inte en enda av deras CD-skivor.
Känner en annan person som däremot kan räknas till ovanstående och deras familj är riktigt stora filmfantaster, de är sådana som har stora skivsamlingar och filmsamlingar.
H*n älskar t.ex. att gå på bio vilket jag också tycker om men går dock själv sällan, går endast om någon annan ska göra det och är sällan den som tar initiativet till biobesök.

Minns att jag någon gång läste en artikel om att Mac-användare köpte film och musik lagligt i större utsträckning än vad Windows, BSD och GNU/Linux-användare gjorde. Ska man tolka det som att de som äger produkter med ett äpple baktill är hederligare?
Värt att tänka på är att deras produkter är dyrare än vad jämlika produkter är vilket gör att det är folk som är beredda att lägga ut större pengar på sina grejer vilka generellt kan lägga lite mer pengar på annat i allmänt för den delen med.

Sedan de som klagar på att Spotify ger så lite till artisterna kan jag bara säga att det måste väl vara bättre att de får några ören för det jag lyssnar för i annat fall hade de inte fått en enda krona av mig.

Minns rätt vagt den där gången jag köpte spelet legalt över internet, tror faktiskt jag kände för att dra till en spelbutik eller beställa ett via typ Webbhallen, men jag ville ha det rätt snabbt; spelbutiken stängde rätt snart och om jag beställde via Webbhallen skulle jag få vänta ett tag. Skulle jag vända mig till Piratviken skulle risken för att det tar flera dagar eller en vecka att tanka ner vara rätt stor. Jag ville ha det nu, så det blev Steam.

(FB) Senaste film jag köpte var..
Citat:
Finns flera skäl, en av dem är att man vill vara hederlig och tycker att skådespelare och regissörer samt allt annat folk som har arbetat med filmen ska få betalt för sitt jobb. Ett annat är att det är trevligt att ha en filmhylla med någonting konkret att ta på.

För mig handlar det främst om det andra skälet. Laddar också ner en hel del.

Jag har skrivit lite om hur jag ser på saken förut:
https://www.flashback.org/sp23176796
https://www.flashback.org/sp23177229
https://www.flashback.org/sp23178135
https://www.flashback.org/sp23181196

schlet skrev ett ännu bättre inlägg om fenomenet:

Citat:
Ursprungligen postat av schlet
NixYo, Decentralisering är uttrycket man brukar använda för det du pratar om. Allting styrs från hemmet. Man behöver inte längre gå ut och köpa fysiska föremål.
Det blev helt enkelt mycket bekvämare att få tillgång till all musik genom att ladda hem illegalt snarare än att behöva gå ut och köpa den. Samtidigt som skivor som fysiska objekt är ömtåliga och jobbiga som satan att använda.
Helt enkelt mycket mer praktiskt och sen när man har en 30gb ipod som 15åring så är det inte rimligt att det ska kosta 100 000kr om man vill fylla den med musik.
Tekniken sprang ifrån modellerna. Fast nuvarande all-you-can-eat modellerna vet jag inte hur länge det kan hålla. Det kommer få långvariga konsekvenser på branschen det med

Decentraliseringen kommer att ske i väldigt många fler branscher. Bye bye fysiska boken!
Jag är övertygad om att allt som kan bli digitalt kommer bli digitalt.

Sänka priset på biobiljetter, vart har det skett? När jag var liten kostade det 55-75kr.

Och precis som du påstår så beror till stor del den minskade illegala fildelningen på tjänster som Spotify, Voddler, Headweb som är mer praktiskt än illegalt (bortsett från voddler... suck..).
IPRED och Spotify kom ungefär samtidigt om jag minns rätt så staten säger gärna att det var IPRED.
Citera
2015-07-30, 23:48
Medlem
Klappars avatar
Jag tror faktiskt inte att det kommer komma en bra tjänst för film. Folket inom kulturen är alldeles för giriga och vägrar att samarbeta med varandra. Se bara på Spotify, det är artister som klagar hela tiden om att dom får för lite betalt fast dom tjänar miljoner.
Citera
2015-07-30, 23:48
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Allemansrätten ger dig rätt att gå ut i skogen (såvida det inte är privat mark) och plocka bär. Däremot finns det ingen allerättsfilm...
Jo faktiskt, när upphovsrätten har gått ut så är det fritt fram att kopiera konstnärliga verk som exempelvis böcker, fotografier, film och musik!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernko...3%A4rliga_verk
Citat:
Konventionen stadgar att alla verk utom fotografier och filmer ska skyddas i minst 50 år efter upphovsmannen död, men medlemsländerna är fria att förlänga den tiden vilket EU gjorde med ett direktiv 1993. För fotografier sätter Bernkonventionen en minimitid på 25 år från att fotografiet skapades och för biofilmer 50 år efter att filmen först visades, eller 50 år efter skapandet om den inte har visats inom 50 år efter att den spelades in. Länder som var medlemmar under äldre revisioner av konventionen kan välja att ha kortare villkor. Det gäller även för grammofonskivor och rörliga bilder.
Senast redigerad av NixYO 2015-07-31 kl. 00:00.
Citera
2015-07-30, 23:52
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Med anledning av att du tog upp problematiken med källkritik i argumentationen - du tycker inte att det finns anledning att vara det just här då citatet saknar källhänvisning i form av person och att artikeln är skriven av en person med starka kopplingar till expo - en organisation som ser nazister i var och varannan buske? Bara en stilla undran.

Att det skulle vara nynazister som var gärningsmän i det här fallet låter alldeles för "bra" för att vara sant och kan vara något man kryddat historien med. Jag hade hur som helst först sett andra källor innan jag köper något av det det som står citatet. Sedan vet jag inte vem som sagt att alla bolag tjänar på fildelningen.

Det är ju hänvisning till personen i artikeln.

Det med nazister kan man ta med en nypa salt. Det som är intressant är att väldigt många laddade nerfilmen vilket bidrog till att de konkade. Det låter inte orimligt. Känns som att det kan vara en sån film som många laddar ner istället för att hyra.
Citera
2015-07-31, 00:06
Medlem
Citat:
Det är ju hänvisning till personen i artikeln.
Inte vad jag ser, om man inte räknar "ett annat offer för fildelningen" som källhänvisning.

Citat:
Det med nazister kan man ta med en nypa salt. Det som är intressant är att väldigt många laddade nerfilmen vilket bidrog till att de konkade. Det låter inte orimligt. Känns som att det kan vara en sån film som många laddar ner istället för att hyra.
Min poäng var att man kan ta hela citatet med en skopa salt då citatlämnaren eller Aschberg antagligen både saltat och pepprat innehållet. Detta gör att trovärdigheten sjunker kraftigt. Jag är dock inte främmande till att det faktiskt kan vara mycket folk som laddat hem filmen som i sin tur var en av anledningarna till att man konkade, men ytterligare källa är nödvändig i och med att källkritiken är av stor vikt i debatten.
Citera
2015-07-31, 03:14
Medlem
HotBrunettes avatar
Tänkte höra med er som har koll. Swefilmer har alltså streamat material från en .ru server? De som loggar in på hemsidan kan ej tanka hem filmer från Swefilmer.

Men eftersom inte människor kan tanka ner en kopia åker det fast för det har lagrat upphovsskyddat material på servern eller för dom har streamat datan till en annan domän?

Måste man inte tillämpa ryska lagar om datan förvarats på en .ru (rysk) server?
Citera
2015-07-31, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotBrunette
Tänkte höra med er som har koll. Swefilmer har alltså streamat material från en .ru server? De som loggar in på hemsidan kan ej tanka hem filmer från Swefilmer.

Men eftersom inte människor kan tanka ner en kopia åker det fast för det har lagrat upphovsskyddat material på servern eller för dom har streamat datan till en annan domän?

Måste man inte tillämpa ryska lagar om datan förvarats på en .ru (rysk) server?

En rysk domän innebär inte direkt att datan ligger på servrar i Ryssland. En domän fungerar bara som ett namnregister.
Citera
2015-07-31, 05:59
Medlem
mirandakerrs avatar
Jag hoppas verkligen innerst inne att dem kommer ut tidigare än 2/3 av vilket straff de än får. Nu när socialdemokraterna styr så lär dem ju kunna muta sig till lägre straff.

Btw, är det någon som ens vet hur mycket dem har tjänat under dessa 5 åren(?) genom annonsörer..etc?
Dom lär väl förhoppningsvis inte behöva jobba efter att de får komma ut.
Citera
2015-07-31, 06:10
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Rätt lustigt att i princip alla födda senast 89 skyller på 90 talisterna.
Snacka om kärringar.
/J.Loow

Varför då?
Jag har aldrig hör någon över 30 som säger att man inte ska göra rätt för sig, att filmbolagen tjänar på det, att Hollywood får skylla sig själva och andra omogna saker. Det är oftast ungdomar som sitter framför datorn och gnäller om att "information ska vara gratis". Skolan borde ta ett tag här och utbilda mer om företagsekonomi, moral, rättsväsende, äganderätt och att skilja på ditt och mitt.
Senast redigerad av KaptenB 2015-07-31 kl. 07:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in