Minns att man i diskussioner för ungefär tio år sedan pratade om att sänka priset på CD-skivor och trodde att det skulle hjälpa för att minska fildelningen. Tror inte det hjälpte speciellt mycket.
Med exemplet ville jag få fram att man troligtvis inte ökar biobesöken genom att sänka biljett priserna; vilket de inte heller har gjort för att det troligtvis inte kommer ha någon större inverkan.
Många i den här tråden säger mycket i stil med "
Jag fildelar men går på bio och köper film och musik också" men det tror jag inte har speciellt mycket med fildelning att göra utan uppfostran och kultur.
Ni är eller har föräldrar som anser att film är bäst på bio och vill stödja era artister. Jag inte sådan och har inte sådana föräldrar.
Jag kan inte få ihop det hur man kan gå och köpa en CD-skiva när man redan laddat ner albumet; jag kan inte ens förstå att det är vanligt. Det är inte direkt så att man kan klaga på sådant folk, de är ju trots allt dem som gör att musik/film/spel-industrin fortfarande spinner vidare, inte jag som nästan enbart fildelar.
När jag var mindre brukade jag få brända CD-skivor från mina kusiner (vi hade inte bredband så det var svårt och dyrt att tanka ner det själv) och i vår källare hade vi massor av band, så jag kan säga halvt på skämt att jag blev mer eller mindre född till att bli fildelare

.
Tror även klassrörighet spelar roll, jag märker att de är oftast övremedelklass och överklass som köper CD-skivor från artister som de gillar.
Känner en person som man inte kan räkna in till någon av dessa och h*n älskar ett speciellt band, lyssnar på deras musik, köper deras tröjor och går på deras konserter men äger inte en enda av deras CD-skivor.
Känner en annan person som däremot kan räknas till ovanstående och deras familj är riktigt stora filmfantaster, de är sådana som har stora skivsamlingar och filmsamlingar.
H*n älskar t.ex. att gå på bio vilket jag också tycker om men går dock själv sällan, går endast om någon annan ska göra det och är sällan den som tar initiativet till biobesök.
Minns att jag någon gång läste en artikel om att Mac-användare köpte film och musik lagligt i större utsträckning än vad Windows, BSD och GNU/Linux-användare gjorde. Ska man tolka det som att de som äger produkter med ett äpple baktill är hederligare?
Värt att tänka på är att deras produkter är dyrare än vad jämlika produkter är vilket gör att det är folk som är beredda att lägga ut större pengar på sina grejer vilka generellt kan lägga lite mer pengar på annat i allmänt för den delen med.
Sedan de som klagar på att Spotify ger så lite till artisterna kan jag bara säga att det måste väl vara bättre att de får några ören för det jag lyssnar för i annat fall hade de inte fått en enda krona av mig.
Minns rätt vagt den där gången jag köpte spelet legalt över internet, tror faktiskt jag kände för att dra till en spelbutik eller beställa ett via typ Webbhallen, men jag ville ha det rätt snabbt; spelbutiken stängde rätt snart och om jag beställde via Webbhallen skulle jag få vänta ett tag. Skulle jag vända mig till Piratviken skulle risken för att det tar flera dagar eller en vecka att tanka ner vara rätt stor. Jag ville ha det nu, så det blev Steam.