Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-25, 17:02
  #1
Medlem
ingenios avatar
Har använt sökfunktionen men konstigt nog så verkar det inte finnas någon tråd om detta (dock en stor om Windows 10 i sig själv), så jag startar en. Frågan är alltså: Kommer ni, kära flashbackare, att uppgradera till Windows 10? Frågan riktar sig främst till de som i likhet med mig kör Windows 7 i dagsläget. Jag har läst mängder med artiklar om detta på nätet men befinner mig fortfarande i valet och kvalet, dels därför att jag HATAR, säger verkligen HATAR, Windows "råtta" och motsätter mig att det skall finnas några element från den skiten i Windows 10 överhuvudtaget (vilket det ju tyvärr gör...)

Den andra, kanske starkare, anledningen till att jag är skeptisk till att uppgradera är ren misstänksamhet. There is no such thing as a free lunch. Ett rykte gör gällande att när man väl sitter i fällan och har uppgraderat så kommer Microsoft att börja ta betalt för ytterligare uppgraderingar till 10:an.

Alltså: Hur tänker ni göra? Om majoriteten i denna tråd svarar att de tänker uppgradera så gör jag bannemig det också. Följer flocken helt enkelt...
Citera
2015-07-25, 17:08
  #2
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Av ungefär det skälet har jag bytt till linux. Och visst, det förslaget kan såklart också ses som en slags "gratis" lunch. Dock med någon slags teoretisk transparans.
Jag vill ut ur Google/ Apple/ MS-bubblorna
Hur skaffar jag enklast en telefon med Mr Shuttleworths OS?
Citera
2015-07-25, 17:17
  #3
Medlem
Three-Gringoss avatar
Efter att första service pack kommit ut och det finns en vettig piratad version att ladda ned så kommer jag nog byta. Kör Windows 7, piratversionen nu.
Citera
2015-07-25, 17:57
  #4
Medlem
H1ONEs avatar
Jag uppgraderar så fort jag får chansen. Jag älskar att flasha om mobiler och installera nya programvaror och jag blir alltid förbannad på mig själv när buggar kommer fram och det blir tydligt att man borde väntat hållit sig till det gamla lite längre. Men jag skiter i. Jag vill ha senaste programvaran för att man får känslan av ny dator utan att köpa ny dator och att det är kul som fan att sitta och vänta på installationen ska bli klar som man gör på hjulafton när man väntar på sina presenter. Sen sitter man och utforskar alla möjliga sorters nya funktioner som tex att man kan ha nya bakgrundsbilder i högupplösning, wow framtiden är här!

Det tar tid att hålla på med det där, så det passar på Fredagskvällar nu när man lagt ner supandet.
Citera
2015-07-25, 18:44
  #5
Medlem
x12s avatar
Kommer antagligen lägga in 10an på en helt okritisk laptop nån gång framemot hösten bara för att testa, om det inte börjar bubbla upp allt för mycket negativ kritik, typ som det var med vista och 8an.

På de stationära datorerna är det win7 och så lär det förbli i några år ytterligare.
Man vill ju inte riskera att 10'an är lika usel vista och 8an, för isåfall blir det inget installerat. Det är som vanligt bäst att vänta 1-2 år och se hur det artar sig.
Citera
2015-07-25, 18:46
  #6
Medlem
Ja självklart kommer jag att uppdatera till Windows 10 kan inte se några fördelar med W7 längre. W7 känns väldigt gammalt med en ganska hemsk design år 2015, dessutom vill jag ha ett OS där man kan vara lite mer produktiv och det är verkligen inte W7 jämfört med W10.
Sen så spelar jag en del också och då vill man ju kunna använda sig av DX12.
Citera
2015-07-25, 20:49
  #7
Medlem
Uppgraderade aldrig. Gjorde clean install och är aktiverad.
Citera
2015-07-25, 21:01
  #8
Medlem
swebarbs avatar
antagligen men inte direkt sitter på 8.1 så länge och ser ingen anledning till att hoppa på ett nytt direkt bara, med tiden lär jag väl göra det om nu den licensen man fick när man köpte ny dator gäller för det?
Citera
2015-07-26, 09:31
  #9
Medlem
Myggstifts avatar
kommer nog testa på den lilla laptopen vi använder allra minst. Men på min stationära och den andra laptoppen får det vara tills det kommer ut exakt vad som kommer att gälla med "GRATIS" innan jag slänger på det på de andra 2

Jag kan ha fel, men jag tror att det kommer att bli en massa reklam som kommer driva gratis versionen. Och jag kan inte med reklam längre inte ens på sidor jag gillar, men bara vänta o se om jag har rätt eller fel

För övrigt tycker jag Win10 verkar vara riktigt bra, och får jag då betala för den för att slippa reklam, så ok, men inte annars.
__________________
Senast redigerad av Myggstift 2015-07-26 kl. 09:37.
Citera
2015-07-26, 11:02
  #10
Medlem
Har själv uppgraderat från Win7 och ångrar mig inte. Det första man märker är ju nytt UI, ser klart bättre ut än gamla 7:an. Känner ingen skillnad i hastighet så klarar din dator Win7 så lär den klara Win10 med.

Ang. gratisuppgraderingen. Ingen chans att de börjar ta betalt efter ett år. Det är gratis har de sagt och du betalar inget mer. Enda skillnaden är om man köper en ny dator, då får du punga ut med en ny licens.
Citera
2015-07-26, 11:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myggstift
Jag kan ha fel, men jag tror att det kommer att bli en massa reklam som kommer driva gratis versionen. Och jag kan inte med reklam längre inte ens på sidor jag gillar, men bara vänta o se om jag har rätt eller fel

Ja det är helt åt helvete fel. Har du en laglig Win7/8-licens som går att uppgradera till Win10 så får du ingen extra reklam. Du får en helt laglig Win10 som om du hade köpt den i nån affär.
Citera
2015-07-26, 13:57
  #12
Medlem
Jag kommer nog uppgradera efter nån vecka, se om det är någon som har problem innan.
Win 10 verkar helt klart bättre än Win 8 som man nästan fick självmordstankar av att bara anv.
Det som en del säger om att bli övervakad om man uppgraderar tror jag redan finns i versionerna innan om de verkligen gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback