2015-07-26, 23:36
Medlem
Dobrichs avatar
Någon som vet ifall jag kan aktivera Windows 8.1 om några dagar, och sedan kunna få ett gratisexemplar av Windows 10? Måste man ha ägt Windows 8.1 ett tag?
Citera
2015-07-27, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobrich
Någon som vet ifall jag kan aktivera Windows 8.1 om några dagar, och sedan kunna få ett gratisexemplar av Windows 10? Måste man ha ägt Windows 8.1 ett tag?

Spelar ingen roll när du installerar W8.1 bara du gör det inom ett år så får du möjligheten att installera W10 gratis.
Citera
2015-07-27, 05:50
Medlem
Tänkte uppgradera, men jag gillar inte att det inte går att stänga av automatiska uppdateringar, så nej...
Citera
2015-07-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Tänkte uppgradera, men jag gillar inte att det inte går att stänga av automatiska uppdateringar, så nej...

Vilka problem skapar det för dig då? Har du tänkt att gå över till OSX eller Linux då istället?
Citera
2015-07-27, 18:20
Medlem
ugge_das_boots avatar
ja
Citera
2015-07-27, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio

Den andra, kanske starkare, anledningen till att jag är skeptisk till att uppgradera är ren misstänksamhet. There is no such thing as a free lunch. Ett rykte gör gällande att när man väl sitter i fällan och har uppgraderat så kommer Microsoft att börja ta betalt för ytterligare uppgraderingar till 10:an.

Du är lurad. Windows 10 är inte gratis. Det är bara uppgraderingen som är gratis och bara om du har windows 7 eller 8, alltså har du äldre Windows så är det inte gratis! MS har tjänat skamlig mycket pengar på alla sina Windows versioner redan. De borde egentligen bjudit på fler gratis uppdateringar tidigare. MS will få fler marknadsandelar. När alla Win 7 och Win 8 ägare byter till Win 10 så bli den etablerat och nya datorköpare eller användare med äldre windows kommer känna sig tvungen att köpa Win 10. Det är så MS tjänar pengar.
Citera
2015-07-27, 18:48
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Du är lurad. Windows 10 är inte gratis. Det är bara uppgraderingen som är gratis och bara om du har windows 7 eller 8, alltså har du äldre Windows så är det inte gratis! MS har tjänat skamlig mycket pengar på alla sina Windows versioner redan. De borde egentligen bjudit på fler gratis uppdateringar tidigare. MS will få fler marknadsandelar. När alla Win 7 och Win 8 ägare byter till Win 10 så bli den etablerat och nya datorköpare eller användare med äldre windows kommer känna sig tvungen att köpa Win 10. Det är så MS tjänar pengar.
De flesta människor har Windows 7 eller Windows 8. Alltså är det i praktiken gratis för en majoritet av alla människor. Windows 7 har cirka 61% av marknaden. Windows 8/.1 har väl 20%.

Om man har Windows XP kommer man nog hålla kvar i det tills datorn går sönder. Tror inte ens de datorerna klarar av Windows 10. Men visst, du har rätt. Det är inte gratis för alla, bara för 80% av alla användare.
Citera
2015-07-27, 19:00
Medlem
Ja, uppdaterade till Windows 8 och 8.1 samma dag som det släpptes.
Citera
2015-07-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

http://www.zdnet.com/article/microso...ws-10-updates/
Citera
2015-07-27, 22:25
Medlem
Overminds avatar
Jag har äkta windows 8 och 8.1. Jag har en ruta nere i hörnet som säger "Skaffa Windows 10 RESERVERA NU!".

Kan jag tacka jag till erbjudandet för gratis är ju skit gott, men sen avvakta med att installera det, t ex om 1 år förns då det lär vara skit buggit vid release?

Eller tackar jag ja nu så kommer den tvinga in windows 10 på min dator?
Citera
2015-07-28, 00:23
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kan jag tacka jag till erbjudandet för gratis är ju skit gott, men sen avvakta med att installera det
Du kan tacka ja/boka, men därefter installera när du känner för det efter att uppgraderingen har släppts på.

Men nu var det inte sådant som denna tråd avhandlar, utan om man överhuvudtaget vill uppgradera.

För egen del kommer jag att till en början släppa på uppgraderingen på några "ofarliga" maskiner för att se att bankcertifikat och andra nödvändiga funktioner fungerar som de ska. Blir en laptop samt en netbook.

Ser allt bra ut så uppgraderar jag även två stationära maskiner.

Naturligtvis måste man ta en imagebackup eller liknande innan uppgradering, ifall det skulle skita sig i något sammanhang.
Citera
2015-07-28, 02:28
Medlem
S3ONs avatar
Reserverade där direkt när ikonen dök upp. Sitter på W7 och är ganska förväntansfull. Men kommer förmodligen avvakta ett par veckor åtminstone efter 27:e för att läsa feedback etc av andra i likadan sits. Planerar även att formatera och göra en ren installation efter uppdateringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in