2016-02-07, 13:19
Medlem
"An esteemed reader writes:
Curious about the various telemetry and personal information being collected by Windows 10, one user installed Windows 10 Enterprise and disabled all of the telemetry and reporting options. Then he configured his router to log all the connections that happened anyway. Even after opting out wherever possible, his firewall captured Windows making around 4,000 connection attempts to 93 different IP addresses during an 8 hour period, with most of those IPs controlled by Microsoft. Even the enterprise version of Windows 10 is checking in with Redmond when you tell it not to — and it's doing so frequently."
http://tech.slashdot.org/story/16/02...rosoft-servers
Citera
2016-02-13, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Even after opting out wherever possible, his firewall captured Windows making around 4,000 connection attempts to 93 different IP addresses during an 8 hour period, with most of those IPs controlled by Microsoft. Even the enterprise version of Windows 10 is checking in with Redmond when you tell it not to — and it's doing so frequently.

Men - experimentet är ju tokigt för tjommen har bara satt maskinen bakom en router som blockar-och-loggar alla anslutningar. Han har inte stängt av Windows Update, en sak som man faktiskt ser om man gräver sig ner i resultaten är att WU försökt kontakta en massa alternativa Update-servrar.

Läskigt, visst, det säger jag inte emot. Fast helt orelaterat till "telemetry and reporting options"

Vanligaste anslutningen är förresten till Teredo - någon som vet vad det är? Ofattar de artiklar jag hittar, det har något att göra med IPv6 på IPv4-nätverk.
Citera
2016-02-13, 17:55
Medlem
dance.nakeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hämtar hem appen från Store.

Det var dåligt av enkla skäl. Vilken miss.
Citera
2016-02-13, 18:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _christoffer
Men - experimentet är ju tokigt för tjommen har bara satt maskinen bakom en router som blockar-och-loggar alla anslutningar. Han har inte stängt av Windows Update, en sak som man faktiskt ser om man gräver sig ner i resultaten är att WU försökt kontakta en massa alternativa Update-servrar.

Läskigt, visst, det säger jag inte emot. Fast helt orelaterat till "telemetry and reporting options"

Vanligaste anslutningen är förresten till Teredo - någon som vet vad det är? Ofattar de artiklar jag hittar, det har något att göra med IPv6 på IPv4-nätverk.

Visst är det så, man kan tyvärr inte ta något som skrivs på slashdot på allvar. Det är samma foliehattar och övriga knäppgökar där som det var för 10-15 år sedan.
I deras värld är det att "spionera" när Windows försöker uppdatera sig.

Teredo är en teknologi som "fejkar" ipv6 anslutningar genom existerande ipv4 nätverk. Det är en temporär lösning tills det att vi går över helt och hållet till ipv6.
Citera
2016-02-15, 19:21
Medlem
Acid-Brains avatar
Folk här i tråden säger att man inte bör göra en clean install direkt, utan först uppdatera från t.ex. Windows 7 till Windows 10 och därefter göra en ren installation. Varför? Sitter på W7 nu och vill göra en clean install till W10. Detta på grund av att jag vill börja från scratch med användarkontona. Har försökt gjort namnändringar på min tidigare profilmapp, men det är ett otroligt komplicerat projekt som jag inte vill stressa sönder mig med: files not found, can't open directory, access denied...och fan och hans moster när man försöker logga in med något nyskapat administratörskonto och göra ändringar.

Så, någon som gjort en lyckad clean install till W10 direkt från en äldre version av Windows?
Citera
2016-02-15, 20:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Folk här i tråden säger att man inte bör göra en clean install direkt, utan först uppdatera från t.ex. Windows 7 till Windows 10 och därefter göra en ren installation. Varför? Sitter på W7 nu och vill göra en clean install till W10. Detta på grund av att jag vill börja från scratch med användarkontona. Har försökt gjort namnändringar på min tidigare profilmapp, men det är ett otroligt komplicerat projekt som jag inte vill stressa sönder mig med: files not found, can't open directory, access denied...och fan och hans moster när man försöker logga in med något nyskapat administratörskonto och göra ändringar.

Så, någon som gjort en lyckad clean install till W10 direkt från en äldre version av Windows?

Det finns nog lika många om inte fler som säger tvärtom.

Det handlar mest om att Ms "utför" allt åt en under uppgraden - sparande av det gamla, fixandet av återställningsmöjligheten etc. Vet man vad man gör så är nyinstallationer att föredra då de är problemfriare/funktionsdugligare efter avklarandet och man skapar då såklart sin egen backupmöjlighet.

Massvis med folk i W10 tråden har gjort lyckade nyinstallationer ifrån gamla Os. Jag har personligen aldrig haft några problem.

Skapa en ny admin istället för att byta namn.
Senast redigerad av 1FF 2016-02-15 kl. 20:15.
Citera
2016-02-15, 20:27
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Det handlar mest om att Ms "utför" allt åt en under uppgraden - sparande av det gamla, fixandet av återställningsmöjligheten etc. Vet man vad man gör så är nyinstallationer att föredra då de är problemfriare/funktionsdugligare efter avklarandet och man skapar då såklart sin egen backupmöjlighet.

Massvis med folk i W10 tråden har gjort lyckade nyinstallationer ifrån gamla Os. Jag har personligen aldrig haft några problem.

Okej. Blir nog till att göra en nyinstallation då. Problemet med kontona har att göra med namnändringen av min gamla profilmapp. Det är den jag vill byta namnet på, men det var mera komplicerat än vad jag trodde.
Citera
2016-02-15, 20:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Okej. Blir nog till att göra en nyinstallation då. Problemet med kontona har att göra med namnändringen av min gamla profilmapp. Det är den jag vill byta namnet på, men det var mera komplicerat än vad jag trodde.

Ja det har ju en del följdverkningar, men att göra en ny admin är enklare.
Citera
2016-02-15, 20:47
Medlem
Citat:

Är det inte för att aktiveringsnyckeln från det gamla Os´et ska lagras i UEFI firmware då man gör uppgraderingen?
Citera
2016-02-15, 21:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWalkingSwede
Är det inte för att aktiveringsnyckeln från det gamla Os´et ska lagras i UEFI firmware då man gör uppgraderingen?

Det gör den i bägge fallen. Inledningsvis var en uppgradering ett provande och en nyinstallation definitiv men det visade sig sedan att så inte var fallet utan du kunde gå tillbaka i bägge fallen inom en viss tid bara en backup fanns. Därmed så är en nyinstallation att föredra eftersom de är helt funktionsdugliga från start vilket inte alltid är fallet med en uppgradering.
Citera
2016-02-15, 21:39
Medlem
Citat:
Det gör den i bägge fallen. Inledningsvis var en uppgradering ett provande och en nyinstallation definitiv men det visade sig sedan att så inte var fallet utan du kunde gå tillbaka i bägge fallen inom en viss tid bara en backup fanns. Därmed så är en nyinstallation att föredra eftersom de är helt funktionsdugliga från start vilket inte alltid är fallet med en uppgradering.

Där ser man, tack för informationen! Jag själv har först uppgraderat, sedan kört en ren installation efter, på två av mina datorer så var lite omständligt.

Nu blir det smärtfriare vid nästa installation av Windows 10!
Citera
2016-02-15, 21:59
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWalkingSwede
Där ser man, tack för informationen! Jag själv har först uppgraderat, sedan kört en ren installation efter, på två av mina datorer så var lite omständligt.

Nu blir det smärtfriare vid nästa installation av Windows 10!

Se bara till att du har lic.nyckeln för säkerhets skull samt en backup eller originalinstall. media så går det alltid att gå tillbaka. Faktiskt även efter tiden gått ut så nyckel är faktiskt giltig för 2 Os om man har sett till att den har blivit registrerad även för W10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in