2008-03-15, 10:18
Medlem
Kallessidas avatar
klarade teorin igår 63 av 65 .

Uppkörning på torsdag kl 11
Citera
2008-03-15, 13:43
Medlem
Husqyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallessida
klarade teorin igår 63 av 65 .

Uppkörning på torsdag kl 11

grattis och lycka till
klarade mig förra fredagen 59/65

min körskola har bokat uppkörning den 24 April
ska ta 6dubbla lektioner till o sen utbildningskontroll för o se vad jag behöver finslipa inför uppkörningen

kommer totalt då ha tagit runt 31 lektioner förutom det jag kört hemma

någon som vet vad dom bedömer när man kör upp via körskola?
någon som har tips på vad man ska tänka på/göra? och inte göra?
Citera
2008-03-15, 14:56
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husqyy
grattis och lycka till
klarade mig förra fredagen 59/65

Missade på 2 st frågor jag ändrade ^^ fast tyckte de låg sannaning i båda de två frågorna ^^, ena va med minska skadliga utsläpp, andra va "vart är den största faran?"
Citera
2008-03-15, 14:59
Medlem
Kom nyss hem från vägverket. Klarade det!
Citera
2008-03-15, 15:03
Medlem
Kallessidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painray

Grattis ^^

uppkörningen eller teorin ^^?
Citera
2008-03-15, 15:19
Medlem
Husqyys avatar
Citat:

grattis! men vad klarade du?
Citera
2008-03-15, 15:51
Medlem
uppkörningen!

tack så mycket =)
Citera
2008-03-16, 00:59
Medlem
Husqyys avatar
Citat:
uppkörningen!

tack så mycket =)

stort grattis!
önskar att jag också hade den delen avklarad^^
teorin visste jag att ja skulle klara men inte hur bra, och halkbanan var jag nervös för men det var bara kul när man fick reda på vad det var^^

har min uppkörning bokad av körskolan den 24 April

är tänkt att ja ska ta 6dubbla lektioner minst 2/vecka och sen ta utbildningskontroll o därefter kanske 2dubbla till för o finslipa

tror inte jag kommer klara det på första då jag ibland glömmerbort tex 3punktsuppsikt vid filbyte o ibland koppling före broms o lite sånt

dvs jag är ingen perfekt förare

vad fick du göra på din uppkörning?
hur upplevde du uppkörningsmannen?

det verkar oftast som att man antingen skall ha jävlig tur eller att man helt enkelt ska kunna köra bil helt prickfritt, och ha turen att ingen oväntad situation uppstår?
Citera
2008-03-16, 02:48
Citat:
stort grattis!
önskar att jag också hade den delen avklarad^^
teorin visste jag att ja skulle klara men inte hur bra, och halkbanan var jag nervös för men det var bara kul när man fick reda på vad det var^^

har min uppkörning bokad av körskolan den 24 April

är tänkt att ja ska ta 6dubbla lektioner minst 2/vecka och sen ta utbildningskontroll o därefter kanske 2dubbla till för o finslipa

tror inte jag kommer klara det på första då jag ibland glömmerbort tex 3punktsuppsikt vid filbyte o ibland koppling före broms o lite sånt

dvs jag är ingen perfekt förare

det verkar oftast som att man antingen skall ha jävlig tur eller att man helt enkelt ska kunna köra bil helt prickfritt, och ha turen att ingen oväntad situation uppstår?

Jag kan nog ge dig det lättaste mest simpla men ändå bästa, tips.

Boka 1st körlektion, eller förlåt 2st så det blir en dubbellektion således cirka 1h. Då ber du snubben vara stenhård och påpeka absolut allt han anser är fel. Detta lägger du på minnet och tränar 1-3dagar hemma, sen kör du igen och hör hans kommentarer, då ordnar du det men sen räcker det. Därför sen drar han bara på för du ska stanna kvar..

Egentligen är uppkörning inte en så jävla stor grej.
Alltså just det att man behöver vara orolig.

Men det är störigt när man blir kuggad och man är oeniga tillsammans.

min senaste uppkörning gick själv väldigt fint, jag körde runt och det gick fint men sen slog tanken mig att jävlar vad bra det går alltså! Så jag glömde bort vart jag skulle svänga i rondellen längre fram, så jag körde ett varv helt men då säger han "öh, det var asså e6an här du skulle av" men jag kvickar mig och säger "Jo men jag tänkte att jag tar ett varv till och spar in på tiden " Han förstod givetvis och skrattade, men det var kul och allt gick vägen =)
Citera
2008-03-16, 10:43
Medlem
Husqyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delwing
Jag kan nog ge dig det lättaste mest simpla men ändå bästa, tips.

Boka 1st körlektion, eller förlåt 2st så det blir en dubbellektion således cirka 1h. Då ber du snubben vara stenhård och påpeka absolut allt han anser är fel. Detta lägger du på minnet och tränar 1-3dagar hemma, sen kör du igen och hör hans kommentarer, då ordnar du det men sen räcker det. Därför sen drar han bara på för du ska stanna kvar..

Egentligen är uppkörning inte en så jävla stor grej.
Alltså just det att man behöver vara orolig.

Men det är störigt när man blir kuggad och man är oeniga tillsammans.

min senaste uppkörning gick själv väldigt fint, jag körde runt och det gick fint men sen slog tanken mig att jävlar vad bra det går alltså! Så jag glömde bort vart jag skulle svänga i rondellen längre fram, så jag körde ett varv helt men då säger han "öh, det var asså e6an här du skulle av" men jag kvickar mig och säger "Jo men jag tänkte att jag tar ett varv till och spar in på tiden " Han förstod givetvis och skrattade, men det var kul och allt gick vägen =)

hehe förstod inte riktigt med att spara tid?:P

men jag har då tagit cirka 31 lektioner innan uppkörningen totalt

kommer besiktningsmannen vara hårdare i helhetsbedömningen när man kör upp via trafikskola?

har nämlingen skola efter och skulle mer än gärna ta bilen till skolan ^^

jo egentligen är väll besiktningsmannen från vv en människa han/hon också men dom besitter ju en jäkla makt, har man otur så kan han ju kugga en för en skitsak som tillexempel att man valde fel fil och senare bytte till rätt

övar ju en del hemma men det blir mest landsväg/e4an, ska försöka åka in i stan o öva också

hur många körlektioner tog du?
Citera
2008-03-16, 11:20
Medlem
Citat:
stort grattis!

Första gången fick jag göra en säkerhetskontroll (kolla bromsservo + handbromsen) för att sedan åka rondeller, motorväg, landsväg och lite villaområde. Andra gången (dvs igår) slapp jag säkerhetskontrollen utan vi åkte iväg på en gång och körde lite rondeller motorväg och villaområde!

Kan även slå ett slag för vad skribenten ovan säger. Hur bra/dåligt det än går, så kom aldrig bort i tankarna. Var hundra procent fokuserad på uppgiften. Jag fick mig ett lite glädjerus under uppkörningen iom att det gick så bra men samtidigt kom jag på mig själv att det inte var över än och att jag ska fortsätta fokusera!

En sista tips som kan te sig lite ironiskt! Lyssna inte för mycket på tips från privata människor från internet! Dels så är de vinklade och dels kommer detta att distrahera dig under uppkörningen. För min del blev tankarna på en flashbacktråd mitt fall första gången
Citera
2008-03-16, 11:33
Medlem
Husqyys avatar
Citat:
Första gången fick jag göra en säkerhetskontroll (kolla bromsservo + handbromsen) för att sedan åka rondeller, motorväg, landsväg och lite villaområde. Andra gången (dvs igår) slapp jag säkerhetskontrollen utan vi åkte iväg på en gång och körde lite rondeller motorväg och villaområde!

Kan även slå ett slag för vad skribenten ovan säger. Hur bra/dåligt det än går, så kom aldrig bort i tankarna. Var hundra procent fokuserad på uppgiften. Jag fick mig ett lite glädjerus under uppkörningen iom att det gick så bra men samtidigt kom jag på mig själv att det inte var över än och att jag ska fortsätta fokusera!

En sista tips som kan te sig lite ironiskt! Lyssna inte för mycket på tips från privata människor från internet! Dels så är de vinklade och dels kommer detta att distrahera dig under uppkörningen. För min del blev tankarna på en flashbacktråd mitt fall första gången

vad var det du gjorde fel när du slutade fokusera?
visst är det väll så att om man ska till vänster i rondellen så ska man blinka vänster för att sedan blinka höger o köra framåt emot refugen och sedan svänga in i körfältet?

och klara du det andra gången?
var andra gången lättare/svårare än första?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in