Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-02, 22:28
  #1825
Medlem
Jag klarade både uppkörningen och teorin på första försöket. Läste teoriboken i 10 min kvällen innan och tog 5st lektioner på en bilskola inne i stan.
Körde några få timmar privat för att få in samspelet med kopplingen innan jag tog lektioner för att lära mig köra som en robot.

Mina tips:
Vrid på huvudet överdrivet mycket.
Innan sväng eller filbyte: backspegel-sidospegel-döda-blinka. Nöt in det som fan.

Lär dig älska tvåans växel. RULLA så mycket det går. Växla ned och släpp upp kopplingen helt 20m innan rondell/korsning. Dålig sikt/rödljus: ner på ettan. Vrid på huvudet. Tänk på att du ska kunna stanna om högerregeln gäller.

Gasen i botten på accelerationsträckor, blinka tidigt. Bromsa inte för tidigt vid avfarter.. släpp upp gasen och smyg ut snyggt.

Jag körde upp i Farsta.
Citera
2017-01-24, 18:07
  #1826
Medlem
IsraelWatchs avatar
haha fan kuggade uppkörningen idag för typ femte gången.

Fick tillbaka följande resultat i protokollet.

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Järnvägs/Spårvägskorsning, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i
körfält/Körfältsbyte, Vändning, Parkering, Backning, Riskfyllt/halt väglag, Sväng från landsväg, Infart/körning på landsväg.

Underkändes på följande :

Manövrering
Underkänt: Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna
på att växla, styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat
sätt.

Underkända provpunkter:
Manövrering
-Sväng från landsväg

Miljö och sparsam körning
-Järnvägs-/Spårvägkorning
-Gatukorsning

Detsamma för allt annat. Dvs. Jag

kuggade för att han sa att jag skulle ha gått ner i tvåan när jag skulle svänga höger på landsväg istället för att som jag köra på ettan.
Kuggade även på att jag vid huvudledskorsning väjde (Så dum som jag är) för bil från sidan, när jag skulle svänga till vänster, skulle bara väja för mötande trafik.

Sen vid järnvägskorsningen så väntade jag lite för länge innan jag stängde av motorn för det tog jävligt långt tid innan tåget kom.


Fan jävligt bittert! För det är så jävla enkla misstag som man annars aldrig gör. Tycker man borde få längre tid på sig att köra upp så man får göra om moment man gjorde fel några gånger för att bevisa att man faktiskt kan det.

Kan inte skylla på intruktören, han kan inte rå för att han blivit hjärntvättad av att vara så fyrkantig utan att se helheten.
Citera
2017-01-24, 19:04
  #1827
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelWatch
haha fan kuggade uppkörningen idag för typ femte gången.

Fick tillbaka följande resultat i protokollet.

Dessa provpunkter har bedömts i ditt prov:
Järnvägs/Spårvägskorsning, Självständig körning mot mål, Cirkulationsplats, Gatukorsning, Körning i
körfält/Körfältsbyte, Vändning, Parkering, Backning, Riskfyllt/halt väglag, Sväng från landsväg, Infart/körning på landsväg.

Underkändes på följande :

Manövrering
Underkänt: Uppvisa en rutinmässig manövrering
Din körning har visat brister i hur du manövrerar fordonet. Du behöver exempelvis träna
på att växla, styra, gasa och bromsa så att du kan framföra fordonet på ett kontrollerat
sätt.

Underkända provpunkter:
Manövrering
-Sväng från landsväg

Miljö och sparsam körning
-Järnvägs-/Spårvägkorning
-Gatukorsning

Detsamma för allt annat. Dvs. Jag

kuggade för att han sa att jag skulle ha gått ner i tvåan när jag skulle svänga höger på landsväg istället för att som jag köra på ettan.
Kuggade även på att jag vid huvudledskorsning väjde (Så dum som jag är) för bil från sidan, när jag skulle svänga till vänster, skulle bara väja för mötande trafik.

Sen vid järnvägskorsningen så väntade jag lite för länge innan jag stängde av motorn för det tog jävligt långt tid innan tåget kom.


Fan jävligt bittert! För det är så jävla enkla misstag som man annars aldrig gör. Tycker man borde få längre tid på sig att köra upp så man får göra om moment man gjorde fel några gånger för att bevisa att man faktiskt kan det.

Kan inte skylla på intruktören, han kan inte rå för att han blivit hjärntvättad av att vara så fyrkantig utan att se helheten.

Låter som typiska bortförklaringar.
Ingen kuggar dig för att du väljer ettan istället för tvåan om det inte fått dig att typ tvärstanna för att du växlat för långt ner.
Du underkänns absolut inte för ett enda tillfälle med dåliga växelval, då du växlar under hela tiden, valde du fel växel en gång så är det inga problem då han kommer se att du kan växla resten av tiden
Fan, även välrutinerade bilförare kan välja fel växel i vissa situationer om de kör en bil de aldrig kört förr...
Citera
2017-01-24, 19:39
  #1828
Medlem
IsraelWatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Låter som typiska bortförklaringar.
Ingen kuggar dig för att du väljer ettan istället för tvåan om det inte fått dig att typ tvärstanna för att du växlat för långt ner.
Du underkänns absolut inte för ett enda tillfälle med dåliga växelval, då du växlar under hela tiden, valde du fel växel en gång så är det inga problem då han kommer se att du kan växla resten av tiden
Fan, även välrutinerade bilförare kan välja fel växel i vissa situationer om de kör en bil de aldrig kört förr...

Det är inga bortförklaringar. Jag gjorde en felbedömning där jag istället för att gå ner på tvåan och låta bilen dras med i svängen så gick jag ner till ettan växel och svängde till höger. Det hände endast en gång. DÅ det var den enda högersvängen i landsväg jag gjorde och de enda han nämnde gällande just den typen av situationer.

Sen att jag kuggade för att jag väjde för trafik från vänster när jag skulle svänga till vänster ifrån en huvudled är ju även det mitt fel.
Tycker bara att man borde få chansen att få göra om de få moment man kuggas för att bevis att man kan, om det inte var så att man var en trafikfara förstås. Man kan göra små misstag i stundens hetta.
Citera
2017-01-24, 19:55
  #1829
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelWatch
Det är inga bortförklaringar. Jag gjorde en felbedömning där jag istället för att gå ner på tvåan och låta bilen dras med i svängen så gick jag ner till ettan växel och svängde till höger. Det hände endast en gång. DÅ det var den enda högersvängen i landsväg jag gjorde och de enda han nämnde gällande just den typen av situationer.

Sen att jag kuggade för att jag väjde för trafik från vänster när jag skulle svänga till vänster ifrån en huvudled är ju även det mitt fel.
Tycker bara att man borde få chansen att få göra om de få moment man kuggas för att bevis att man kan, om det inte var så att man var en trafikfara förstås. Man kan göra små misstag i stundens hetta.


Man får som regel en andra chans. Du körde säkert i fler korsningar, du svängde ju antagligen inte bara av en väg, du växlade ju inte direkt bara en gång o.s.v.
Att du missade växlingen kanske var en sak han tog upp, men enligt bedömningen tycker han inte du kan hantera bilens grundläggande funktioner tillfredsställande ö.h.t.
Citera
2017-10-20, 22:14
  #1830
Medlem
flashbackcoolingens avatar
Kuggade för 7:e gången. Första efter ett långt uppehåll. Kuggade på vägar som jag är van på även som ligger där jag bor. Fattar inte varför det e så svårt. Gjort teorin 4 gånger nu varav jag klarat den 3 gånger men uppkörningen går aldrig. Känns snarare som att jag blir värre. En inspektör som jag tidigare hade kört upp med sa att jag missade döda vinkeln till höger för ofta. Nu när jag kollar döda vinklar på allt möjligt som man kan bli kuggad på så missar jag något annat, inte direkt trafikfarligt men tillräckligt för att inspektören ska börja rada upp det som ett fel.


Missade högerregeln som jag kan in och ut pga körmönster som jag har när jag kör där med farsan. Snubben som kom från höger kom på en väg som jag kan in och ut. Jag saktade ner, han stannade, så jag körde vidare för att inte uppehålla trafiken och för att visa inspektören att min inbromsning visade på att jag visste om regel med intention att han från höger uppenbarligen skulle vänta (vilket dom alltid gör). Naivt som fan, inspektörn trodde blått att jag inte kunde regeln, så jäkla simpelt misstag då jag tidigare brukade stanna men har blivit framvevad av irriterade förare så ofta att det sitter någonstans i benmärgen att det är okej att åka vidare på den vägen (så länge intentionen att stanna finns där).

Inspektören klagade på att jag åkte för tidigt in i rondell. Än en gång ville jag visa att jag hade en god lucka och att jag inte håller upp trafiken. Bilen som var närmast mig var klart utanför rondellen men kom i tillräckligt hög hastighet då han behövde "bromsa in" något väl i rondellen för att släppa ut mig vilket än en gång irriterade inspektören.

Sista misstaget som sagt, det där med vinklar. Kollade döda vinkeln för mycket vid en rondell där cyklar kan komma. När man kommer ut från rondellen kommer det väldigt tidigt en sväng där bilar åker ut från en parkering. Inspektören sa att jag uppfattade bilen som skulle åka ut från parkeringen för sent och att jag fastnade på döda vinkeln (vilket var en av mina tidigare kuggningar som jag försökte göra felfritt nu).

Fattar inte att jag är så efterbliven när det kommer till uppkörning då all teori inom körprov men även på högskolenivå alltid går bra. Har jag dålig motorik eller vad är grejen?
__________________
Senast redigerad av flashbackcoolingen 2017-10-20 kl. 22:16.
Citera
2017-10-21, 16:26
  #1831
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
Missade högerregeln som jag kan in och ut pga körmönster som jag har när jag kör där med farsan. Snubben som kom från höger kom på en väg som jag kan in och ut. Jag saktade ner, han stannade, så jag körde vidare för att inte uppehålla trafiken och för att visa inspektören att min inbromsning visade på att jag visste om regel med intention att han från höger uppenbarligen skulle vänta (vilket dom alltid gör). Naivt som fan, inspektörn trodde blått att jag inte kunde regeln, så jäkla simpelt misstag då jag tidigare brukade stanna men har blivit framvevad av irriterade förare så ofta att det sitter någonstans i benmärgen att det är okej att åka vidare på den vägen (så länge intentionen att stanna finns där)

Jaa, du. En regel är en regel. Följ den, och framför allt visa att du kan den.
Inspektören kommer aldrig förstå att du kan en regel om du inte visar det. Dina hittepåförlopp gäller liksom inte. Hade du haft en polis bakom dig trots att du blivit framvinkad hade du mycket väl kunnat få böter för underlåtelse att tillämpa högerregel eller vad fan det heter.

En inbromsning utan att stanna är otroligt svårtolkad. Men vid högerregel ska du alltid stanna om det kommer fordon från höger, nuff said.
När du kommer till en situation där du vet att du har rätt kan du tänka att du har en civilare bakom dig. Att bli framvinkad av "irriterade förare" i en korsning där de har företräde låter bara skumt. Hela huvudgatan där jag bor är en högerregelsgata men det är typ bara jag och en till som tillämpar den

Du måste visa att du kan regeln, inte att du vet vad den går ut på för det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
Inspektören klagade på att jag åkte för tidigt in i rondell. Än en gång ville jag visa att jag hade en god lucka och att jag inte håller upp trafiken. Bilen som var närmast mig var klart utanför rondellen men kom i tillräckligt hög hastighet då han behövde "bromsa in" något väl i rondellen för att släppa ut mig vilket än en gång irriterade inspektören.

Hela det här stycket är så huller om buller att jag vet inte vad...
Du åkte för tidigt in i en rondell? Menar du att det redan var bilar i rondellen som fick bromsa när du körde in i den?
Vem kom i tillräckligt hög hastighet? I rondeller finns knappast några situationer där man kan komma i "tillräckligt hög fart", snarare tvärtom.
En bil som var utanför rondellen behövde bromsa när du var inne i den? Huh??

Alla som är inne i en rondell ska aldrig någonsin riskera att behöva bromsa för att en bil kör in i den. Klockren kugg.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
Sista misstaget som sagt, det där med vinklar. Kollade döda vinkeln för mycket vid en rondell där cyklar kan komma. När man kommer ut från rondellen kommer det väldigt tidigt en sväng där bilar åker ut från en parkering. Inspektören sa att jag uppfattade bilen som skulle åka ut från parkeringen för sent och att jag fastnade på döda vinkeln (vilket var en av mina tidigare kuggningar som jag försökte göra felfritt nu).

Nu ska vi se här? Kolla döda vinkeln "för mycket"? Det känns som en svår grej att göra, såvida du inte stirrar dig blind på den.
När du lämnar en rondell har du alltid väjningsplikt för cyklister/övergångsställe.
Låter iofs som att du kan ha stirrat dig blind på döda vinkeln om inspektören upplever det som att du "fastnar". Snabb blick över axeln does the trick, you know.

Det intressanta med den här situationen är att bilen som lämnar parkeringen har väjningsplikt mot dig, så, öhm... udda grej att anmärka på. Men I guess att det bara råkade vara just det, hade det inte varit en parkeringsplats hade du kanske missat någon som "fick" köra, och det hade varit allvarligare.
Citera
2017-10-22, 17:11
  #1832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
Kuggade för 7:e gången. Första efter ett långt uppehåll. Kuggade på vägar som jag är van på även som ligger där jag bor. Fattar inte varför det e så svårt. Gjort teorin 4 gånger nu varav jag klarat den 3 gånger men uppkörningen går aldrig. Känns snarare som att jag blir värre. En inspektör som jag tidigare hade kört upp med sa att jag missade döda vinkeln till höger för ofta. Nu när jag kollar döda vinklar på allt möjligt som man kan bli kuggad på så missar jag något annat, inte direkt trafikfarligt men tillräckligt för att inspektören ska börja rada upp det som ett fel.


Missade högerregeln som jag kan in och ut pga körmönster som jag har när jag kör där med farsan. Snubben som kom från höger kom på en väg som jag kan in och ut. Jag saktade ner, han stannade, så jag körde vidare för att inte uppehålla trafiken och för att visa inspektören att min inbromsning visade på att jag visste om regel med intention att han från höger uppenbarligen skulle vänta (vilket dom alltid gör). Naivt som fan, inspektörn trodde blått att jag inte kunde regeln, så jäkla simpelt misstag då jag tidigare brukade stanna men har blivit framvevad av irriterade förare så ofta att det sitter någonstans i benmärgen att det är okej att åka vidare på den vägen (så länge intentionen att stanna finns där).

Inspektören klagade på att jag åkte för tidigt in i rondell. Än en gång ville jag visa att jag hade en god lucka och att jag inte håller upp trafiken. Bilen som var närmast mig var klart utanför rondellen men kom i tillräckligt hög hastighet då han behövde "bromsa in" något väl i rondellen för att släppa ut mig vilket än en gång irriterade inspektören.

Sista misstaget som sagt, det där med vinklar. Kollade döda vinkeln för mycket vid en rondell där cyklar kan komma. När man kommer ut från rondellen kommer det väldigt tidigt en sväng där bilar åker ut från en parkering. Inspektören sa att jag uppfattade bilen som skulle åka ut från parkeringen för sent och att jag fastnade på döda vinkeln (vilket var en av mina tidigare kuggningar som jag försökte göra felfritt nu).

Fattar inte att jag är så efterbliven när det kommer till uppkörning då all teori inom körprov men även på högskolenivå alltid går bra. Har jag dålig motorik eller vad är grejen?

Du kuggar inte om misstagen inte blir trafikfarliga eller inte kan leda till en trafikfarlig situation. Om du inte kan knyta ihop säcken så att säga och inte gör rätt hela tiden tyder det på att du inte är redo för uppkörning. Handlar om körvana.
Citera
2017-10-22, 17:42
  #1833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcoolingen
Kuggade för 7:e gången. Första efter ett långt uppehåll. Kuggade på vägar som jag är van på även som ligger där jag bor. Fattar inte varför det e så svårt. Gjort teorin 4 gånger nu varav jag klarat den 3 gånger men uppkörningen går aldrig. Känns snarare som att jag blir värre. En inspektör som jag tidigare hade kört upp med sa att jag missade döda vinkeln till höger för ofta. Nu när jag kollar döda vinklar på allt möjligt som man kan bli kuggad på så missar jag något annat, inte direkt trafikfarligt men tillräckligt för att inspektören ska börja rada upp det som ett fel.


Missade högerregeln som jag kan in och ut pga körmönster som jag har när jag kör där med farsan. Snubben som kom från höger kom på en väg som jag kan in och ut. Jag saktade ner, han stannade, så jag körde vidare för att inte uppehålla trafiken och för att visa inspektören att min inbromsning visade på att jag visste om regel med intention att han från höger uppenbarligen skulle vänta (vilket dom alltid gör). Naivt som fan, inspektörn trodde blått att jag inte kunde regeln, så jäkla simpelt misstag då jag tidigare brukade stanna men har blivit framvevad av irriterade förare så ofta att det sitter någonstans i benmärgen att det är okej att åka vidare på den vägen (så länge intentionen att stanna finns där).

Inspektören klagade på att jag åkte för tidigt in i rondell. Än en gång ville jag visa att jag hade en god lucka och att jag inte håller upp trafiken. Bilen som var närmast mig var klart utanför rondellen men kom i tillräckligt hög hastighet då han behövde "bromsa in" något väl i rondellen för att släppa ut mig vilket än en gång irriterade inspektören.

Sista misstaget som sagt, det där med vinklar. Kollade döda vinkeln för mycket vid en rondell där cyklar kan komma. När man kommer ut från rondellen kommer det väldigt tidigt en sväng där bilar åker ut från en parkering. Inspektören sa att jag uppfattade bilen som skulle åka ut från parkeringen för sent och att jag fastnade på döda vinkeln (vilket var en av mina tidigare kuggningar som jag försökte göra felfritt nu).

Fattar inte att jag är så efterbliven när det kommer till uppkörning då all teori inom körprov men även på högskolenivå alltid går bra. Har jag dålig motorik eller vad är grejen?

Som någon sa tidigare; Har du väjningsplikt så får du inte hindra den trafiken, de ska inte behöva bromsa för då har du inte väjt.
När jag gjorde uppkörning för släp till lastbil så kom jag till en rondell med väldigt mycket trafik. Jag stod ungefär en 10-15min och väntade på att kunna köra ut utan att hindra trafiken i rondellen.
Kö som fan bakom, svor i huvudet när folk inte blinka när de for ut etc. men jag klarade uppkörningen då jag höll mig till reglerna.

Känns som du är lite stressad när du kör? Övningskör mer, gärna mer när det är mycket trafik.
Citera
2017-11-13, 19:36
  #1834
Medlem
flashbackcoolingens avatar
Tack alla för tipsen!

Klarade körningen idag


För er andra som har kuggat flera gånger. Ge inte upp! Det kommer säkert finnas en och annan som säger att ni ska lägga ner och att ni helt enkelt inte är gjorde för körkort. Detta stämmer ej! Vi som har tagit körkort efter så många försök kommer inte direkt att köra riskabelt (som många andra). Fan heller att jag börjar om med uppkörningen igen.... Har varit ett helvete.
Citera
2018-01-17, 16:33
  #1835
Medlem
Fick mitt körkort idag!!
Citera
2018-01-23, 17:55
  #1836
Medlem
Kuggade min tredje uppkörning här om veckan, och funderar på att försöka överklaga eller något sådant.. klarade äntligen teoriprovet i alla fall, också efter tredje försöket.

Grejen är att första gången jag kuggade så fattar jag ju varför jag gjorde det - jag var inte redo. Långt ifrån. Andra gången fick jag köra upp i en mycket större stad men det gick mycket bättre, även om jag kuggade där också. Har inga klagomål på varför jag kuggade både första och andra gången.

Hade mitt tredje teoriprov och tredje uppkörning förra veckan. Klarade teoriprovet på min födelsedag och blev superglad. Tänkte att nu jävlar är det min tur! Kom till där vi skulle köra upp och kände mig helt redo! Var inte mer nervös än vad jag var taggad på att äntligen få klara det, visa att jag kan visst!

Allt gick superbra, damen jag körde upp med var supersnäll, men så på vägen tillbaka händer det. I en pytteliten rondell som de har i centrum i staden jag körde upp i, så var det helt fritt från min vänster. En från min höger hinner före in i rondellen så jag väntar och sen kör jag in, precis enligt reglerna. Kör ganska sakta, på ettan eftersom jag ska runt hela och den är verkligen pytteliten, men så bestämmer sig en dam för att gasa på och köra förbi mig, så jag måste tvärstanna i rondellen. Ingen skada skedd, och jag kör vidare efteråt, och både jag och körledaren säger att hon inte skulle gjort så för jag var inne i rondellen först och då har hon väjningsplikt. Strax efter får jag stanna ganska plötsligt igen då en gående väljer att springa över vägen vid ett övergångsställe. Här fattar jag att det var rätt dåligt av mig, för jag skulle ha haft mer koll på den gående, ifall den skulle välja att gå över övergångsstället. Hade då otur att den gående valde det i sista sekund. Anyway, vi kommer tillbaka till där vi startade och hon säger att jag kuggade. Jag fattar ju att jag gjorde dåligt med den gående, det klagar jag inte på att hon nämnde, men hon kuggade mig också för att jag skulle ha förutsett att damen i bilen skulle tränga sig före mig i rondellen, och kört med kopplingen nere runt hela, för att vara bromsberedd ifall det skulle hända något sådant? Det får man väl inte ens göra?

Blev så knäckt, för trodde att jag skulle klara det, men eftersom jag hade otur så gjorde jag det inte... nu finns det inte heller ens några tider för uppkörning så lär vara tvungen att göra om teoriprovet igen :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback