2008-06-25, 08:53
Medlem
Du Fluxor!
Nu vet jag inte om FBare vet vad tidig morgon är för något.
Hur som helst gick jag upp vid 7 idag, satt vid VV till 8. Fick en tid idag i Södertälje klockan 13.

Finns alltid folk som bokar av! Så ligger du i kan du snabbt få tid.

Lycka till!
Citera
2008-06-25, 09:21
Medlem
Fluxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashki
Du Fluxor!
Nu vet jag inte om FBare vet vad tidig morgon är för något.
Hur som helst gick jag upp vid 7 idag, satt vid VV till 8. Fick en tid idag i Södertälje klockan 13.

Finns alltid folk som bokar av! Så ligger du i kan du snabbt få tid.

Lycka till!

På vv.se? Hmm, låter som en plan!
Citera
2008-06-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxor
På vv.se? Hmm, låter som en plan!

Japp! Beroende på vart du bor, om du inte vill sitta vid internet så finns det sista minuten bokning också. Du hittar det på vv.se. En massa mobilnummer att ringa.
Citera
2008-06-25, 10:42
Medlem
Fluxors avatar
Ja...får väl hoppas att något dyker upp. Tråkigt nog har jag ett arbete med tider och omständigheter som gör att jag tyvärr inte kan dra iväg så enkelt...
Citera
2008-06-25, 21:08
Medlem
Tjenna alla fb:are !!

Har läst en hel del här då jag själv hade misslyckats med två raka uppkörningar. Men idag så klarade jag mig och blev godkänd

Jag ska dela med mig av min erfarenhet av misslyckanden! Nåt som jag inte sett nån skriva här, är hur negativt påverkad man blir om kompisar, arbetskamrater, föräldrar, släktingar vet om att du har en uppkörning. Båda gångerna visste alla om det och när de ringer o frågar om hur det gick känner man sig så dålig. Då alla sina andra kompisar klarade sig på första försöket och du själv inte klarat av det. Dessutom har de haft körkort sen dem va 18 (Jag fyller 20 i sep). Ständigt fick jag höra tjatet av kompisar och deras föräldrar "Hur går det med körkortet? Har du inte tagit det ännu?"

Tillslut orkar man inte och jag ville inte åka hem till dem för att höra tjatet. Väldigt fegt, jag vet, men så jävla trött och jobbigt då de har hållt på i två år. Så första tipset är att försöka och hålla det så hemligt som möjligt! Bara mina föräldrar visste om att jag skuller köra upp idag. Du slipper känna pressen från vänner och alla andra!

Andra erfarenheten som jag vill dela med mig av följer nedan:

Efter första misslyckandet blev jag ledsen och besviken, såklart. Jag åkte utomlands för att komma bort ifrån allt. Vilket va skönt för stunden men sen kommer man tillbaka till verkligeheten igen och då är livet skit. Plus att jag inte körde på två månader... Det jag vill få sagt är att fortsätta kämpa ännu mer, hårdare och köra PRIVAT! Jag gjorde inte detta förrän mitt andra misslyckande!

Hoppas jag inte tråkat ut er för mycket , KEEP ON!
Citera
2008-06-25, 21:52
Medlem
Vicious_s avatar
Grattis!

Helt riktigt, man ska aldrig berätta att man ska köra upp. Föräldrarna bör ju veta(om de står som handledare iallafall).

Vet kompisar och släkt om det får man förklara sig till dödagar om man misslyckas och man känner sig bara sämre och dåligare för varje gång.

"Hur gick det?", "vad hände?", "hur kunde det bli så?", "vad gjorde du för fel??"
Döööööööö!
Citera
2008-06-25, 21:58
Medlem
Då flickvännen skulle köra upp gick allting jätte bra enligt henne men hon vart ändå kuggad.
Körkorts kontrollanter ansåg att hon hade gjort en "olämplig sväng" i en korsning. Det var så att hon skulle svänga höger och det kom en lastbil från höger (i högerkörfält) Så det borde väll inte vara något problem tänker hon och kör ut försiktigt och allting går bra... Sen när hon kommer tillbaka till körskolan förklarar kontrollanten att hon inte klarade det eftersom det fanns risker med att svänga då det komme en lastbil...
Citera
2008-06-26, 00:12
Medlem
Kuggade igen.

Åkte dit på korsning i skymd sikt. Jag skulle tydligen köra långsammare än de 10 kilometer i timmen jag körde genom alla skymda siktar.

Sög ju fett. Nästa uppkörning blir fan i Halmstad.
Senast redigerad av Ashki 2008-06-26 kl. 00:17.
Citera
2008-06-26, 01:24
Medlem
blackened57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluxor
Fluxor anmäler sig till Kuggningsklubben. Alla moment (tio) var bra utförda utom ett. Efter att ha backat runt ett hörn och skulle köra iväg igen så hade jag dålig uppsikt bakåt. Pratade om döda vinkeln, men jag vet att jag tittade, och jag frågade snällt efteråt varför det inte var bra. Kunde inte sätta fingret på om jag tittade och sen tog för lång tid på mig innan jag började köra, eller tittade för snabbt, eller nåt annat, bara att det var "bristfälligt". Perfekt.

Fast kuggade mig inte på grund av det. Det var ett ingripande där hon bromsade bilen (en rutten jävla Opel med tuggummi under gaspedalen)! På orten jag körde upp (inte min bostadsort, aldrig kört där förr) så har trafikplaneraren glömt att sätta upp huvudledsskyltar. Så högerregeln. Inga problem, utom när hon anser att jag har dålig sikt och bromsar när jag ligger i 40 på 50-väg just för att det kommer en korsning. Ingen bil syns ens till, och jag ansåg att jag hade tillräcklig uppsikt, men inget att göra åt...

Funderade ett tag på att ringa Svenska Spel och höra huruvida Vägverket har rätt att bedriva lotteriverksamhet...

Nästa dragning i Körkortslotteriet: 19'e augusti. Det är alltså nästa lediga bokningsbara tid! Det är helt åt helvete med tiderna!

Konstigt tycker jag =/...
Jag tror att det e bättre om du säger till att du är nervös som en fågelunge innan du börjar köra, då förstår dom ju!!
Jag sa till min inspektör att jag var skitnervös osv, då sa hon att jag skulle ta det lugnt för att ingen klarade en uppkörning helt perfekt, och om jag blev nervös i bilen så skulle jag bara ta ett djupt andetag och köra vidare. Sen sa hon att om jag gör nåt misstag så skulle jag inte haka upp mej på det utan bara köra vidare och glömma, för det misstaget kanske hon inte ens reagera på. Men jag gjorde däremot en dundertabbe i slutet på uppkörningen !
När jag skulle tillbaka till vägverket så skulle jag svänga höger i en korsning (vilket jag inte visste om) så när jag nästan är förbi korsningen hojtar hon till och säger: Här är det ju vi ska in!
Och nervös som jag va rattade jag järnet åt höger och hamnade i fel körfält , men då säger hon: Äh, det är ingen fara, jag glömde att du inte var härifrån så du kan ju inte gatorna! Smack så fick man körkortet!
Citera
2008-06-26, 09:15
Medlem
Fluxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackened57
...text...

Trafikinspektören sa att hon visste att alla var nervösa och yada yada...

Jag tror att det är en rad misstag man gör som till slut summeras till en kuggning. Sedan kan trafikinspektören "hitta på" en orsak; skyller på sikten eller speglarna eller liknande. Antagligen har man inte gjort ett tillräckligt bra helhetsintryck...

Funderar dock på protokollet man fick med sig. "Ta med dig det till nästa uppkörning" blev jag meddelad, och frågade givetvis varför. "Jo, för att då ser den inspektören att du har gjort en godkänd säkerhetskontroll, och behöver inte göra den igen". Kommer de andra momenten att som man klarade att spela någon roll? Kommer det tas hänsyn till det och kanske vissa moment hoppas över då man bevisligen klarat dessa en gång? För inte kan väl protokollet enbart vara för att bevisa att man gjort säkerhetskontrollen?
Citera
2008-06-26, 10:32
Medlem
solid302s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LAL
Hur gick det då?

Jag klarade det !

inga problem, förutom att ja fick backa runt ett hörn, fick göra om det för ja drog in i trottoarkanten

körde annars farsta -> hökarängen från motorvägen ->trångsund via motorvägen igen -> farsta
Fy fan vad härligt! Jag klarade mitt idag i Göteborg..
Jag fick starta i backen, backa runt ett hörn och köra landsväg...

Härliga ord det där: -Din körning är godkänd.
Citera
2008-06-26, 13:15
Bannlyst
Ett helvete.

Blev idag kuggad för fjärde gången i rad.
Min körning gick väldigt bra, tills jag i slutet placerade mig för långt intill mitten inför en korsning där jag skulle rakt fram. Det blev jag kuggad på.

Jag har nu lagt ner ca 15 000:- utöver motorcykeln, sammanlagt ca 40 000:-

Jag har inte råd med fler uppkörningar, och är för övrigt jävligt trött på Vv som bara är ute efter att gå i vinst, som allt statligt nu för tiden tydligen ska.

HUR är det okej att de tar 1500:- kr för en uppkörning med mc, vilka utgifter har de egentligen som gör just mc kortet så extremt dyrt att köra upp för ?! Det borde inte accepteras.

Jag kommer att köra utan kort nu, om jag gör ett nytt försök i slutet av sommaren vet jag ej.

/ Trött på Vv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in