• 1
  • 2
2015-07-16, 13:20
Medlem
Matsvinn är på ofta på tapeten och man skall göra så mycket som möjligt för att minska den. Tänkte att det säkerligen finns många bra tips som vi kan dela med oss av.

Här kommer några av mina.

Parmesanost - när du har rivit allt på osten så kan du frysa kanten och koka med den nästa gång du gör en köttfärssås, tomatsås eller annat som passar

Ost - när det inte är så mycket kvar så brukar jag hyvla bort vaxet undertill och sen riva och frysa osten. Jag använder den till gratänger, pizzor och pajer.

Citrus - (eko) riv skalet och lägg det i sprit eller socker. Bra att ha till nästa bak eller snaps.

Lök - får du svinn över när du hackat den (rot och de yttersta lagrena) så frys och spara det till nästa fondkok.

Bröd - de yttersta skivorna går bra att torka och riva, gratis ströbröd till köttbullarna.

Räkskal - frys och koka fond när det passar (använd löken samtidigt..) Jättegott som till soppa eller som bas till fiskgratäng.

Sparrisskal - frys och spara till när du vill ha sparrissoppa. Koka, mixa, sila.

Tvättad potatis och morot behövs inte skalas, skär bara bort smuttsiga områden. Ex toppen på moroten.
Citera
2015-07-16, 13:57
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag har väldigt mycket hemma av sådant som har lång hållbarhet, torrvaror t ex. Betydligt försiktigare med färskvaror. Mitt svinn är minimalt.
Citera
2015-07-16, 13:59
Medlem
ragingcows avatar
Har slutat köpa hela ostar då jag hinner bara äta en tredjedel innan den blir möglig, köper istället färdigskivad ost.
Citera
2015-07-16, 14:28
Medlem
turbotuttens avatar
Mitt bästa tips är att odla din egna mat.. Mycket billigare!!

Och då du samtidigt blir medveten om vilket arbete det ligger bakom så kommer du sluta kasta ätbar mat
Citera
2015-07-16, 14:35
Medlem
Baachs avatar
Sluta gå så mycket efter bäst före-datumet. Lukta, smaka och använd denna tråd innan du slänger maten: https://www.flashback.org/t1044868

För övrigt så är bäst före-datumet för ägg satt efter att förvara dom i rumstemperatur. Ägg förvarade i kylen håller i några månader.
Citera
2015-07-16, 16:15
Medlem
Isnatts avatar
Mitt bästa tips för små familjer eller ensamhushåll är att handla ett par- tre gånger i veckan istället för att storhandla. Köper man fil, mjölk, grönsaker osv på måndagen för att ha hela veckan istället för att köpa det den dag du ska ha det så kommer du ha massa råvaror som snart blir dåliga. Det spar du pengar på, förut storhandlade jag men ändrade mig för några år sedan.
Frysen är utmärkt att använda, jag fryser alltid bröd och tar fram så mycket jag behöver det tinar på några minuter, parmesanost river jag och har i frysen, osv.

Vanlig gullök som man köper kan ibland vara väl stora så då kanske man får slänga efter några dagar.. Jag brukar köpa steklök elller schalottenlök som är mindre i storleken och då kan jag använda hela istället. Men det sparar man inte in några pengar på eftersom dom oftast är 4 gånger så dyra.. Köpt inte ekologisk lök i påse, hälften är alltid dåliga.

Sänk temperaturen I kylskåpet. Jag har 4 grader i min ena kyl, 2c i den andra. Bäst före-märkningen är förmodligen baserat på att man förvarar varan i maxtemperatur vilket brukar vara 8c, så har man 4 grader så håller det mycket längre. Det är oftast varmast längst upp i kylen så förvara okänsliga varor där.

Pilla inte i burkar och så med fingrarna, då börjar det oftast mögla snabbare.
Citera
2015-07-16, 16:36
Medlem
MeanMEs avatar
Har inget svinn alls.
Kokar egen fond vilket tar hand om alla grönsaks och skaldjursrester.

Har ett matvrak i form av en engelsk mastiff som tar hand om alla evt övriga rester och allt som han kan lägga rabarber på i övrigt mer än en oövervakad stek och köttbullsfat som försvunnit den vägen...
Tonårsungar ser till att mjölk och juice har en existenstid i kylen som ligger i klass med sönderfall av högradioaktiva ämnen.

Bullar, kakor har egna svarta hål i skafferiet troligen beroende på ovan.
Hinner oftast aldrig få smaka på dessa själv .

Så det blir väl lite skal av grönsaker som lök mm som hamnar i komposten.
Som hamnar i grönsaksodlingarna igen.

Så svinn finns inte.
Citera
2015-07-16, 19:25
Medlem
För att minska mitt personliga svinn, brukar jag se på datumen noga. En annan sak är att planera inköpen efter hur mycket man äter, samt äta maten efter hållbarhetsordning. För att ge ett exempel, har jag köpt pålägg, säg leverpastej får jag äta upp det inom 5 dagar när jag brutit förpackningen.
Citera
2015-07-16, 20:11
Medlem
klybans avatar
Det du tar upp TS, är sällan det man pratar om matsvinn.
Här handlar det oftast om "utgångna" varor.
Då livsmedelsindustrin kom på en genial idé en gång i tiden.
Och det var att skapa nått som heter bäst-före-datum.
Denna är den särklass största, på att skapa matsvinn.

De två bästa jag gjort, är att köpa ketchup som gått par veckor över bäst före datum.
För 3:-/flaskan, köpte en jävla massa flaskor.
Tog nog säkert 3 år att göra åt.
Den andra var utgången cräm fräs 5dl 5:-/per st, köpte 8 har jag för mig.
Tog ett halv år att göra åt, och de blev bara godare och godare desto längre tid det gick.
Det är här man kan minska matsvinnet, att köpa varor som håller länge till evigheter(som ketchupen då).

Dina tips är bra, så se inte det som någon dissning av dig.
Men dra ner de där 90kg per år och person, så handlar det inte om speciellt mycket.
Citera
2015-07-16, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

De två bästa jag gjort, är att köpa ketchup som gått par veckor över bäst före datum.
Tog ett halv år att göra åt, och de blev bara godare och godare desto längre tid det gick.
Det är här man kan minska matsvinnet, att köpa varor som håller länge till evigheter(som ketchupen då).

Men dra ner de där 90kg per år och person, så handlar det inte om speciellt mycket.

Vart köper man gammal mat?
Citera
2015-07-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Mycket bra inlägg!

Ett stort problem är all mat som affärer slänger då den blivit för gammal, den är inte sämre än annat. Frukt och bröd kan möjligen vara känslig. Defekt frukt är ett annat problem, ingen vill köpa den så den slängs. Pga det låga inköpspriset slänger affärer hellre mat än rea bort den då de är rädda för att det långsiktigt skall sänka priset.
Citera
2015-07-17, 14:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawizzard
Vart köper man gammal mat?
Många affärer rear ut sina korta datum och ibland utgångna datum.
Endel har det som policy att alltid slänga, vilket är tragiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in