2015-07-17, 14:19
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Schmetterling
Mycket bra inlägg!

Ett stort problem är all mat som affärer slänger då den blivit för gammal, den är inte sämre än annat. Frukt och bröd kan möjligen vara känslig. Defekt frukt är ett annat problem, ingen vill köpa den så den slängs. Pga det låga inköpspriset slänger affärer hellre mat än rea bort den då de är rädda för att det långsiktigt skall sänka priset.
Vissa affärer rear alltid ut sina varor som närmar sig datumet.
Med andra som du säger, heller slänger än säljer ut dom.
Ja, så märker en del om
Det är väl bara osten som jag ser som nått bra att märka om, då affären lagrar osten åt mig

Ett tag vet jag att man i från vissa affärer gav frukt och grönt till djurparken.
Vet inte hur det är nu, men för mig att det vart nått krångel där sen och nån myndighet som inte gilla det.
Samma som när man var liten, så hade många storkök en grishink, som nån bonde sen kom och hämta.
Det har jag också för mig det blev stopp på, men har inte vistas i ett storkök på länge.
Så vet inte hur det är idag.
Dessa är ju kanske svinn, men det kommer i alla fall till nån nytta om man gör så.
Citera
2015-07-17, 20:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
<klipp>
Samma som när man var liten, så hade många storkök en grishink, som nån bonde sen kom och hämta.
Det har jag också för mig det blev stopp på, men har inte vistas i ett storkök på länge.
Så vet inte hur det är idag.
Dessa är ju kanske svinn, men det kommer i alla fall till nån nytta om man gör så.

Tror det blev stopp på det pga galna kosjukan, men jag kan ha fel.

Jag tycker man kan ta överbliven (inte från grishinken) lunchmat från skolor, kyla och förpassa till fängelser för uppvärmning till middag. Nu anar jag att det bara slängs.

Kan jag käka överbliven mat (min egen iofs) dan efter så borde luchmaten duga som middagskäk till interner. Kanske inte räcker till, men den slängs i alla fall inte. Fast då lär det väl bli ett jäkla liv, gammal mat till internerna.
Citera
2015-07-17, 20:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tror det blev stopp på det pga galna kosjukan, men jag kan ha fel.

Jag tycker man kan ta överbliven (inte från grishinken) lunchmat från skolor, kyla och förpassa till fängelser för uppvärmning till middag. Nu anar jag att det bara slängs.

Kan jag käka överbliven mat (min egen iofs) dan efter så borde luchmaten duga som middagskäk till interner. Kanske inte räcker till, men den slängs i alla fall inte. Fast då lär det väl bli ett jäkla liv, gammal mat till internerna.
Ja, eller hemlösa, men det blir nog en herrans liv då.
Då det antagligen bättre inte ge hemlösa mat, än ge dom "gammal" mat.
Vet det var för ett gäng år sedan, så fick hemlösa i USA tror jag(kan vara vilket land som helst, men SE var det inte).
Där det var feltryckt, alla visste maten var upp till standard.
Blev ett sjukt jävla liv, att de blir behandlade som boskap typ.
Resultatet blev att de fick ingen mat, det är tydligen bättre.

Detta jävla bäst-före-datum, värsta uppfinningen i världshistorien.
Och säkert orsak till 3/4 av matsvinnet.
Har folk på jobbet som häller ut mjölken dagen innan bäst före datum, va faan är det frågan om.
Citera
2015-07-17, 21:44
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja, eller hemlösa, men det blir nog en herrans liv då.
Då det antagligen bättre inte ge hemlösa mat, än ge dom "gammal" mat.
Vet det var för ett gäng år sedan, så fick hemlösa i USA tror jag(kan vara vilket land som helst, men SE var det inte).
Där det var feltryckt, alla visste maten var upp till standard.
Blev ett sjukt jävla liv, att de blir behandlade som boskap typ.
Resultatet blev att de fick ingen mat, det är tydligen bättre.

Detta jävla bäst-före-datum, värsta uppfinningen i världshistorien.
Och säkert orsak till 3/4 av matsvinnet.
Har folk på jobbet som häller ut mjölken dagen innan bäst före datum, va faan är det frågan om.

Hmm, tja du har nog rätt när det gäller hemlösa. Då blir det lite mer tjafs. Ska dom tvingas äta "rester" - även om ingen tvingar dom. Är nog inte dom utsatta som klagar utan nån ... nä, det tänker jag inte ens skriva för då blir jag påhoppad av andra ... likatänkande.

Men att sjukhus, skolor eller hemtjänsten som får mat över langar den vidare inom organisationen eller i alla fall inom stat/kommun borde inte störa alltförmånga. Dom kör väl cook&chill så det är bara rulla över vagnarna till en bil och vidare till nästa ställe. Giftig tror jag inte den har blivit, finns säkert undantag som nån kommer att påpeka. Men som sagt, det är bara ett förslag.

Bästföre är ju ett otyg, speciellt på roliga saker som salt. Månne vad salt blir när det blir gammalt?

Jag kör inte på datum, utan på lukta/smaka. Kroppen är jäkligt bra på att tala om när nåt är fel.
Citera
2015-07-17, 22:18
Medlem
heinos avatar
Ja frysen som andra säger. Skiva bröd och frys ner. Tinar på några minuter.
Ett bra kylskåp. Mkt håller längre än bäst före.
Citera
2015-07-17, 23:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hmm, tja du har nog rätt när det gäller hemlösa. Då blir det lite mer tjafs. Ska dom tvingas äta "rester" - även om ingen tvingar dom. Är nog inte dom utsatta som klagar utan nån ... nä, det tänker jag inte ens skriva för då blir jag påhoppad av andra ... likatänkande.

Men att sjukhus, skolor eller hemtjänsten som får mat över langar den vidare inom organisationen eller i alla fall inom stat/kommun borde inte störa alltförmånga. Dom kör väl cook&chill så det är bara rulla över vagnarna till en bil och vidare till nästa ställe. Giftig tror jag inte den har blivit, finns säkert undantag som nån kommer att påpeka. Men som sagt, det är bara ett förslag.

Bästföre är ju ett otyg, speciellt på roliga saker som salt. Månne vad salt blir när det blir gammalt?

Jag kör inte på datum, utan på lukta/smaka. Kroppen är jäkligt bra på att tala om när nåt är fel.
Detta lär jag barnen, speciellt på mejeriprodukter.
Säger att inte ens titta på datumet, utan lukta sen smaka.
Sen använda.
Citera
2015-07-18, 00:14
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dawizzard
Vart köper man gammal mat?

Jag har funderat på att handla på matsmart.se

Tyvärr är det det inte så många produkter där som lockar mig.
Citera
2015-07-18, 01:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Detta lär jag barnen, speciellt på mejeriprodukter.
Säger att inte ens titta på datumet, utan lukta sen smaka.
Sen använda.

Ägg går inte att ta fel på heller, surströmming däremot är en smaksak. Jag gillar fotbollarna.
Men som sagt jag kollar inte på datum.
Citera
2015-07-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag har funderat på att handla på matsmart.se

Tyvärr är det det inte så många produkter där som lockar mig.

Kikat där jag med, bra idé men det är ju bara skräp...
Citera
2015-07-18, 19:25
Medlem
Bästa tipsen som jag fått lära mig den hårda vägen:

1. Köp bara hälften så många bananer som du tänkt dig från början, det slutar alltid med att dom hinner bli övermogna innan du ens ätit 1/3 av dem.

2. Om du köper bröd, frys in hälften, du kommer ändå bara hinna att äta hälften innan datumet går ut eller brödet börjar torka eller bli trist i konsistensen.
Citera
2015-07-18, 21:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ägg går inte att ta fel på heller, surströmming däremot är en smaksak. Jag gillar fotbollarna.
Men som sagt jag kollar inte på datum.
Nä, ägg är är tacksamma också.
En sak jag är försiktig på, är fisk och skaldjur.
Dock har man en katt, och äter inte han detta.
Så äter inte jag det heller.
Dock så fiskar jag min egen fisk, och skaldjur använder jag allt med en gång.
Eller så är det fryst, och då bra förpackat så går det använda väldigt länge.

Om kött luktar skumt, så sköljer jag av köttet.
Och luktar det fortfarande lurt efter 30min, så brukar jag skippa köttet.
Citera
2015-07-18, 21:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Bästa tipsen som jag fått lära mig den hårda vägen:

1. Köp bara hälften så många bananer som du tänkt dig från början, det slutar alltid med att dom hinner bli övermogna innan du ens ätit 1/3 av dem.

2. Om du köper bröd, frys in hälften, du kommer ändå bara hinna att äta hälften innan datumet går ut eller brödet börjar torka eller bli trist i konsistensen.
Slutade köpa bananer bara för det kan vara gott, köper bara efter behov.

Bröd hamnar nästan alltid i frysen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in