2016-06-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Ansatsen bör vara att vill militären skyddar den som tog livet av Lisa Holm. Frågan är en kris mellan organisationer på denna nivå, vilket innebär att människorna som bor i Kinnekulle behöver inte vara oroliga för att fel man sitter i fängelse. I fall militären är inblandat kan vi glömma alla tankar om resning. Däremot sanningen ska fram för att Nerius kunde få i fängelset en rimlig liv, både i Sverige och i Litauen.

Men i så fall borde SH veta vem mördaren är. Varför skulle militären skydda mördaren?

Och om militären är inblandat så säger du att vi kan glömma alla tankar om resning. Alltså enligt min lokig så har i så fall både militären, poliser och åklagare arbetat fram ett teaterpjäs bara för att skydda en militär.

Vad är det för land vi lever i?
2016-06-27, 16:51
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Men i så fall borde SH veta vem mördaren är. Varför skulle militären skydda mördaren?

Och om militären är inblandat så säger du att vi kan glömma alla tankar om resning. Alltså enligt min lokig så har i så fall både militären, poliser och åklagare arbetat fram ett teaterpjäs bara för att skydda en militär.

plus vittnen, NFC, Lisas pappa, och ja i stort hela Sverige är med i komplotten mot stackars lilla "oskyldiga" Nero
2016-06-27, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

Ett hypotetiskt resonemang:
SH har jobbat i Afghanistan.
Kanske har han också jobbat i Mali.
I mars i 2015 hotades svenska militärer pga insatsen i Mali.
Hotet riktades mot familjerna i Sverige, det var i mars förra året.
Militären uppmanades inte visa sig med vare sig bild eller namn på nätet.
Om det vore så att LH mördats av militanta muslimer som protesterar mot våra utlandsuppdrag kan jag tänka mig att militären skulle vilja mörklägga detta. Det ser inte bra ut och skulle kunna påverka opinionen kraftigt.
Nedräkningsklockan som spårades till Turkiet passar också in i detta scenario.
Men jag vill inte tro att vår svenska militär medvetet skulle sätta dit en oskyldig, så därför tror jag inte på detta scenario.
2016-06-27, 20:18
Medlem
Det som är lite lustigt - eller kanske snarare olustigt- är att det bor en Lisa Holm några hundra meter från Medelplana.
Tänk om det var någon- en öststatare- som fått uppdraget att leta reda på LH och därför frågade om vägen till Medelplana?
2016-06-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ett hypotetiskt resonemang:
SH har jobbat i Afghanistan.
Kanske har han också jobbat i Mali.
I mars i 2015 hotades svenska militärer pga insatsen i Mali.
Hotet riktades mot familjerna i Sverige, det var i mars förra året.
Militären uppmanades inte visa sig med vare sig bild eller namn på nätet.
Om det vore så att LH mördats av militanta muslimer som protesterar mot våra utlandsuppdrag kan jag tänka mig att militären skulle vilja mörklägga detta. Det ser inte bra ut och skulle kunna påverka opinionen kraftigt.
Nedräkningsklockan som spårades till Turkiet passar också in i detta scenario.
Men jag vill inte tro att vår svenska militär medvetet skulle sätta dit en oskyldig, så därför tror jag inte på detta scenario.

Nä, det tror inte jag heller.
Om så hade varit borde dom militanta muslimerna trumpetat
ut det hela, för att sprida skräck och oro.
2016-06-27, 23:33
Medlem
sisotalos avatar
Det är omöjligt at gå till bevis om en annan mördare än Nerius eftersom hela FU ägnas att visa hans skuld. Om den litauiska familjen skulle stå bakom Lisas död borde man åtalar alla tre eftersom de höll ihop söndagskvällen den 7/6-15.

Det som TR och HR säger har hänt i Ladans mjölkavdelningen omfattar dit placerade smycken men den slangen som Lisa skulle ha hängt är borta. Föresten varför skulle hon hängas eftersom hon hade dött av strypning med snara. Beviset finns i DNA, som hittats i Lisas kläder. Som advokaten påpekar DNA som sådan säger inget utan att man redogör hur materialet som innehåller DNA har kommit till mordplatsen.

Läget är hopplöst för utpekande av en mördare. Men det viktigaste är att undersöka vilken hotbild ligger bakom mordet. Uteslutet är hennes pojkvänner. FU saknar hotbild. Detta leder till att i brist på annat hittas en sexualdåre, den rollen har fallit på Nerius, som definitivt inte är en sexualdåre. Hans sexualitet bygger på att han har onanerat på sin arbetsplats och titta ut i fönstret.
2016-06-28, 00:23
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Det är omöjligt at gå till bevis om en annan mördare än Nerius eftersom hela FU ägnas att visa hans skuld. Om den litauiska familjen skulle stå bakom Lisas död borde man åtalar alla tre eftersom de höll ihop söndagskvällen den 7/6-15.

Det som TR och HR säger har hänt i Ladans mjölkavdelningen omfattar dit placerade smycken men den slangen som Lisa skulle ha hängt är borta. Föresten varför skulle hon hängas eftersom hon hade dött av strypning med snara. Beviset finns i DNA, som hittats i Lisas kläder. Som advokaten påpekar DNA som sådan säger inget utan att man redogör hur materialet som innehåller DNA har kommit till mordplatsen.

Läget är hopplöst för utpekande av en mördare. Men det viktigaste är att undersöka vilken hotbild ligger bakom mordet. Uteslutet är hennes pojkvänner. FU saknar hotbild. Detta leder till att i brist på annat hittas en sexualdåre, den rollen har fallit på Nerius, som definitivt inte är en sexualdåre. Hans sexualitet bygger på att han har onanerat på sin arbetsplats och titta ut i fönstret.

Fel för femtielfte gången, Nerijus har inget alibi mellan 18:00-20:00 den 7/6- 15. Flera vittne har set hans bil utanför ladan och köra rally under den aktuella tiden. Jo han är definitivt en "sexualdåre" som han har behandlat Lisas kropp.

Om inte slangbiten ligger på NFC så är det inte omöjligt att just du har sam har "lånat" den för vem förutom dig har snokat runt i mjölkrummet? Annars kan du fråga Hurtig, han vet nog.

"omfattar dit placerade smycken"? Vad svamlar du om? Har du bevis på det eller har dom helt enkelt ramlat ur när sexualsadisten Nerijus överföll Lisa, förde henne till mjölkrummet där han brutalt mördade henne blottade hennes kön och bröst och sen tillfredsställde sig själv, fy fan vilket äckligt svin du försöker försvara utan några bevis men med en massa svammel och dina egna ogrundade fantasier.
2016-06-28, 01:01
Medlem
Tack sisotalo, nopomil, sudharma, the foreigner och många fler som står emot skitsnack och nedvärderingar från "dom som vet, och trycker ner alla som undrar" och orkar undersöka vidare. Ni har verkligen lyft fram sakliga och troliga senarier. Jag vill leva i ett rättsäkert land och jag och väldigt många andra följer er och beundrar det ni gör
2016-06-28, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Fel för femtielfte gången, Nerijus har inget alibi mellan 18:00-20:00 den 7/6- 15. Flera vittne har set hans bil utanför ladan och köra rally under den aktuella tiden. Jo han är definitivt en "sexualdåre" som han har behandlat Lisas kropp.

1. Inget alibi betyder inte per automatik att man är skyldig.

2. Ingen har sett NB's bil utanför ladan eller köra "rally". De har sett en grå/ljus bil. Ingen har kunnat säga med säkerhet att det var NB's bil. Ingen har sett registreringsnumret t.ex. Ett vittne har t.o.m sagt att det inte var NB's bil. Ett annat vittne pekade ut en helt annan bilmodell.

3. Jag anser att NB är skyldig. DNA-bevisen på LH's kläder pekar på det. Alternativet är så hemskt att jag vägrar tro på det, för det skulle i så fall betyda att det går en mördare lös. Men bara för att jag anser honom vara skyldig så betyder inte det att jag kan gå med skygglapparna på mig och bara se det som pekar på hans skuld. Jag kan inte vända allt så det passar in i min "teori" utan vara öppen för andra förklaringar (som inte innefattar plantering av DNA eller konspirationsteorier).

I dessa trådar om LH blir så många teorier till fakta och bevis. Skilj på vad ni tror och vad ni vet - Ni vet inte hur NB's barndom var. Ni vet inte hur hans mamma tycker och tänker (tänk på att även hon har förlorat ett barn). Ni vet inte att NB misshandlade sin förra fru. Ni vet inte vad NB fantiserar om. Ni vet inte varför IB lämnade sitt barn. Listan kan göras hur lång som helst om vad ni tror men inte vet. (ni=gäller både de som tror på NB's skuld och de som inte tror att han är skyldig)

TR och HR har sagt sitt och HD har nekat prövning. NB är skyldig och dömd. Vilket betyder att de har funnit bevisen trovärdiga och att åklagarens teorier inte har kunnat överbevisas. Det betyder inte att vi nu vet sanningen, utan bara att domstolarna har trott på åklagarens teori. Sanningen - Den vet endast LH's mördare.
2016-06-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum

Om inte slangbiten ligger på NFC så är det inte omöjligt att just du har sam har "lånat" den för vem förutom dig har snokat runt i mjölkrummet? Annars kan du fråga Hurtig, han vet nog.

"omfattar dit placerade smycken"? Vad svamlar du om? Har du bevis på det eller har dom helt enkelt ramlat ur när sexualsadisten Nerijus överföll Lisa, förde henne till mjölkrummet där han brutalt mördade henne blottade hennes kön och bröst och sen tillfredsställde sig själv, fy fan vilket äckligt svin du försöker försvara utan några bevis men med en massa svammel och dina egna ogrundade fantasier.

Polisen som med hund sökte av ytan där smycket sedan hittades intygar skriftligt, finns med I FUP , att han är 100 % säker på att smycket inte låg där den natten de sökte efter Lisa. Han var så säker eftersom han tittat extra noga på just den platsen då det fanns ett annat föremål där som han tyckte var intressant att studera lite noggrannare.

Smyckena hittades några dagar senare av en person som tillhörde gruppen Vänner till familjen. Han gick av en slump in I ladan, lyste med sin mobil och hittade örhänget på golvet.

Ladan var inte avspärrad under denna tid då man inte hade skäl att se den som en brottsplats under de första dagarna.

Jag håller därför med om att örhänget blivit ditplacerat, troligen av någon som ville visa att Ladan var intressantare än man trott.
2016-06-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nä, det tror inte jag heller.
Om så hade varit borde dom militanta muslimerna trumpetat
ut det hela, för att sprida skräck och oro.

Det skulle ju dock möjligen kunna vara en mer "privat" typ av hämnd, typ Afghansk blodshämnd.

"Dessutom är nomaderna en nyckel till att förstå afghansk hederskultur, den urgamla klanlag som kallas pashtunwali, som handlar om gästfrihet, stolthet och blodshämnd. En mans heder överskuggar allt, den måste försvaras mot varje förolämpning. “Den som inte hämnas ett nyp med ett knytnävsslag, är ingen man”, är ett pashtunskt ordspråk."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3567311
2016-06-28, 11:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det skulle ju dock möjligen kunna vara en mer "privat" typ av hämnd, typ Afghansk blodshämnd.

"Dessutom är nomaderna en nyckel till att förstå afghansk hederskultur, den urgamla klanlag som kallas pashtunwali, som handlar om gästfrihet, stolthet och blodshämnd. En mans heder överskuggar allt, den måste försvaras mot varje förolämpning. “Den som inte hämnas ett nyp med ett knytnävsslag, är ingen man”, är ett pashtunskt ordspråk."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=3567311

Om man är inne på "privat" hämnd - med tanke på att vittnen nämnt specifikt polacker i olika sammanhang, så skulle den privata hämnden mot SH kunna härröra från följande händelse:

http://www.svd.se/svensk-enduroforare-misshandlades

Kanske fick detta uttalande sedermera konsekvenser som i förlängningen av någon inblandad person/grupp setts som ett hot mot landets framtida anordnande av dylika VM-arrangemang? Eller helt enkelt ett personligt agg från någon/några inom endurotävlingskretsar. (Av artikeln att döma verkar det uppenbarligen finnas individer som inte skyr några medel när det gäller att misshandla och skada sina mottävlare). Förlorad prestige, sårad stolthet, hämndbegär som möjligt motiv.

Senast redigerad av GilGrissom82 2016-06-28 kl. 12:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in